Thailand-Cambodja afsluiten met een strandvakantie. Waarheen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik heb een week geleden besloten om toch maar in November op vakantie te gaan. Wij willen graag een aantal dagen naar Bangkok e.o. en daarna naar Cambodja (siem reap phnom penh).

Wij willen onze vakantie graag afsluiten met ene strandvakantie. Wat kunnen jullie aanraden? Een beetje in de sfeer van Perhentian Island, waar we ooit een heerlijke strandvakantie hebben gehad. Op zich vinden we het wel leuk om een aantal eilandjes te bezoeken.

Wij zijn al eerder naar Thailand geweest, is alweer wat jaartjes terug. Toen zijn we naar Koh Samui geweest, waar ik niet meer heen wil. We hebben toen een dagtrip naar Koh Tao gemaakt. Op zich zou ik daar nog wel een keer heen willen, maar dan wat langer.

Ik zag op internet ook Koh Chang, Kog Mak en Koh Kood. Is dat leuk om te bezoeken?

Of hebben jullie nog andere veel leukere ideeën?

Hee Foxxie,

Ik denk dat Koh Chang en omstreken een goede keuze voor je zal zijn. Het ligt ook op de route, wanneer je uit Cambodja komt.
Ko Chang mist (op White Sands Beach na) het massale van Koh Samui.
Er zijn mooie stranden, leuke resorts en restaurantjes genoeg, en je kunt ook een jungletocht maken.

Koh Maak was ik ook, het is een klein bounty-eiland, ik heb me er uitstekend vermaakt. Koh Kood is ook zo’n eiland, maar verder weg, en groter. Er zijn nog een paar andere eilanden in de buurt, sommige zijn ware snorkelparadijzen.

Hans.

Bedankt voor je reactie, Hans!

Jij hebt het over nog een paar andere eilanden. Kan je daar ook verblijven en is dat aan te raden?

Ja, daar kun je ook verblijven, maarrrrrr…

1. De keus qua accomodatie en restaurants is beperkt tot een of twee adressen, vaak ook (nodig danwel onnodig) duur.
  2. Er is buiten liggen aan het strand en snorkelen weinig tot niets te doen/ te beleven.

Op Ko Maak heb je 's avonds nog vertier in de Orang Utan Bar, met live muziek. Er zijn fietsen te huur, de wegen zijn (opvallend) goed, en de uitzichten mooi. Vanuit Ko Maak of Ko Chang zijn alle eilanden ook als dagtocht te doen. Vanaf Ko Kood misschien ook, maar zoals gezegd , dit ligt verder weg.

Hans,

Heb jij nog tips voor accomodaties in Koh Chang en Koh Mak?

Op zich vind ik het wel leuk om naar een eiland te gaan waar je niet al te veel kan doen. (een nachtje verblijven…) Welk eilandje kan je dan aanraden?

Het is niet zo dat ik een van deze kan aanraden. Maar ik heb het wel ff voor je opgezocht: Ko Wai is het snorkelparadijs. Er zijn drie basic accomodaties, en www.kohwaipakarang.com, iets meer upmarket. Let erop dat het overdag druk is met dagtrippers die komen snorkelen, na een uur of 4 's middags zijn die weer vertrokken.

Op Ko Maak koos ik voor de bungalows waar je tegenaan loopt als de Bang Bao boot aankomt, bij de Orang Utan Bar.

Hans.

Bedankt voor je antwoord. Hoe kun je het beste van Siem Raep naar Koh Chang reizen? Hoe lang duurt de reis?

Hee Foxxie,

De reis duurt vrij lang. Na een busreis van een uurtje of vijf kom je aan in Thailand. Na de grens staan er taxi’s die direct naar Ko Chang rijden , vraag even rond.

Destijds kostte zo’n taxi 2500 baht, hij zet je af op de pier, waarvandaan de boot naar Ko Chang vertrekt. Reken voor de taxi op 3 uur.
De boot doet er 20 minuten over, als je direct kunt vertrekken. Daarna zou je een minibus moeten nemen, deze kost 100 baht.

Hans.

Vanaf welke grensovergang kom je Thailand binnen, want dat maakt nogal veel uit hoe de verdere reis naar koh chang verloopt.

Je hebt gelijk , Thaigoods. Ik bedoel Poipet-Aranyaprathet.

De kans dat je vanuit Siem Reap een andere grensovergang neemt, is nul, tenzij je er heel expliciet om vraagt.

Ben het met je eens hans2007. Ik vraag me ook af of je vanuit Phnom Penh in 1 dag naar koh chang kunt reizen zonder vliegtuig.

Bedankt voor de info!!!

Dat kan wel hoor, maar dan moet je via Koh Kong -Hat Lek en via Trat.

Foxxie kan het ook met de bus proberen, maar dat is vrij ingewikkeld, en er is grote kans dat je na al die uren vastloopt in Trat.
Niet dat dat heel erg is, want dat overkwam mij , en het bleek een leuk authentiek (goedkoop) Thais stadje, waar je in Ban Jaidee voor 200 baht heel gezellig kunt overnachten. En raad eens wat, de Wi-Fi is gratis…

Hans.

Wat is eigenlijk het makkelijkste voor het reizen naar Koh Chang? Om mijn reis te eindigen met Siem Reap of met Phnom Penh?

Niemand?

Van de grens naar Siem Reap duurde 5 uur en van Siem Reap naar Phnom Phen koste ons 6 uur met de bus. Its a bumpy ride!

Siem Reap dus!

Was je met de tuktuk zeker? Met de auto deden wij er nog geen 2 uur over…