Beste medereizigers,
Al een paar jaar reizen wij door Azië, maar voor komend jaar staat voor mij een hele bijzondere reis op de planning. In de maand juni trekken wij namelijk van Laos naar Cambodja. We hebben een aantal mooie en bijzondere plekken gevonden welke we graag in beide landen willen gaan bezoeken, alleen twijfelen we over waar we onze reis eindigen. Ik heb namelijk gezien dat er hele mooie eilandjes zijn voor de kust van Sihanoukville, maar heb ook gezien dat je van hieruit minimaal 1 dag moet tellen om terug te keren in Bangkok. Is het dan wellicht toch slimmer om vanuit Phnom Penh direct terug te gaan naar Thailand en daar nog even op een eiland te vertoeven? En zo ja heeft iemand een tip voor een eiland in Thailand zonder het massatoerisme?
Dank voor jullie reactie!!!
Groet,
Judith
Je kunt eindigen op Koh Chang? is niet heeel ver van Bangkok… en te bereiken vanuit Cambodja
Hee Judith,
De bootreis naar Koh Rung en Koh Rung Samloem (de eilandjes voor SHV) is sowieso niet de gemakkelijkste.
In februari moet de zee normaal gesproken wel rustig zijn, maar ik trof het niet, windkracht 6, golven van 2-3 meter, zeezieke Rus, ikzelf een nat pak op de boot.
Daar aangekomen kon je dus ook niet snorkelen. Dan maar weer terug na een dag, het vreemde was wel: In SHV geen zuchtje wind. De Lonely Planet waarschuwt ook voor dit stuk van de zee. Het kan er aardig spoken.
Je rekent 1 dag van Sihanoukville naar Bangkok, dan ben je een die-hard reiziger. SHV-Koh Kong 4-5 uur, Koh Kong-grens 1 uur, grens-Trat rijtijd 1,5 uur (wanneer de songthaew vertrekt, dat weet je niet, als ie vol is, kan uren duren, of als je genoeg cash geeft) Trat-BKK 5-6 uur. Voor mij veeeeeeeeeeeeeeeel te lang.
De eilanden Ko Maak of Ko Kood zouden eigenlijk je eindbestemming moeten zijn. Juni is regentijd. Dat betekent dat veel accomodatie is gesloten, en vanwege het weer kan het zijn dat de boten niet varen. Houd de weersvoorspelling dus goed in de gaten, en neem je maatregelen, liever een dag te vroeg vertrokken dan te laat.
De ferry van Koh Chang vaart eigenlijk altijd, dus op Koh Chang zit je sowieso goed. De oostkant van Koh Chang schijnt niet massa-toeristisch te zijn, de westkant is dat absoluut wel.
Ik ben niet aan de oostkant geweest, ik was wel op de westkant (te toeristisch voor jou) , en ik was op Ko Maak.
Ko Maak is wel toeristisch, maar zeker niet massaal. Ko Kood is groter, en zou ongeveer net als Ko Maak moeten zijn qua toerisme. Zoals gezegd: Speel wel op zeker, want je weet ongeveer wat een ticket moet kosten.
Hans.
Hoi Hans,
Dank voor deze uitgebreide informatie. Zeker iets om rekening mee te houden. Wij nemen nog wel eens een risico, maar het moet inderdaad wel binnen de perken blijven. Ko Kood en Ko Maak, ga ik toch nog eens checken.
Groet Judith
http://www.monkeyislandkohmak.com/monkeyisland/index.html
Hier kom je leuke mensen tegen, geen groepen Russen enz. enz.
Hans.