Hoi iedereen,
Mijn vriend en ik vertrekken in december voor 4 weken naar thailand en cambodja. Omdat het die periode piekseizoen is , lezen we toch op verschillende sites dat we onze accomodatie gedurende die periode best op voorhand vastleggen. Klopt dit? ( we zijn nog groentjes ;-))
Onze route zou zijn:
Landen op bangkok - Chiang Mai - Pai - Bangkok - Siem Reap - Phnom Phen - Sihanoukville - Kampot - Koh Chang - Bangkok
Koh Chang leek ons het meest voor de hand liggend eiland om terug naar thailand te gaan en om nog een weekje te relaxen.
Nu worstel ik enkel een beetje met hoe van Cambodja terug naar Thailand te geraken in de beste tijd en voor het beste budget? Dus van Kampot of Sihanoukville naar Koh chang geraken?
De eerste week zouden we na aankomst in Bangkok direct ( na 1 overnachting) naar Chiang Mai en Pai gaan
Dan de twee volgende weken zouden we uitrekken voor Cambodja ( Telkens 2 of 3 overnachtingen)
De laatste week zouden we dan ‘chillen’ in Koh Chang ( als we er makkelijk geraken ;-))
“Makkelijk” is het niet. De reis van Kampot naar Sihanoukville duurt een uur of drie. Als je geluk hebt kun je daarna nog door
naar Koh Kong. Dit gaat ook met de bus , en duurt 4-5 uur (met tussenstop voor eten) .
In Koh Kong ga je vastlopen, maar dit is geen straf. Je kunt in Koh Kong gemakkelijk van je valuta afkomen. Betalen gaat
in riel, dollar of Thaise baht. Daarbij is het een prettige plaats om te verblijven, enigszins vergelijkbaar met Kampot.
Ik was tot nu 2x in Koh Kong, maar heb nooit een directe verbinding met Koh Chang kunnen vinden.
Dus ik vertel je hoe ik het deed. Je neemt eerst een brommertaxi naar de grens. Deze is vrij duur omdat hij tol moet betalen.
Je gaat de grens over (geen probleem) . Daarna neem je een songthaew (pickuptruckje) naar Trat. Vraag even wat rond wie er ook
naar Trat of Koh Chang moeten, want de songthaew vertrekt pas als hij vol (genoeg) is.
Vanuit het busstation van Trat moet je naar een pier. Er zijn er drie, en het maakt weinig uit welke je neemt. Dit gaat ook weer met een songthaew .
Je neemt de pont naar Koh Chang, en daar aangekomen neem je een busje naar je hotel , resort of guesthouse.