Overal betaal je koersopslag. Bij ABN Amro is het 1,2%, bij ING en Rabo 1%
Geen uitzonderingen helaas
Van ING.nl
Bij het opnemen van vreemde valuta berekent de ING altijd naast de eventuele opnamekosten een koersopslag van 1,0 % over het opgenomen bedrag. Deze koersopslag wordt verwerkt in het transactiebedrag. Heeft u een Betaal- of RoyaalPakket? Dan heeft u wereldwijd voordeel, omdat u dan wordt vrijgesteld van de opnamekosten van € 2,00.
Van Rabobank.nl Geld opnemen in vreemde valuta **
bij geldautomaten met bankpas* € 2,00 + 1%
bij geldautomaten* met creditcard € 4,50 + 1,5%
aan de balie met creditcard, per opname 3%, minimaal € 4,50 + 1,5%
*Bij een buitenlandse geldautomaat kan het
voorkomen dat die bank kosten in rekening
brengt voor het gebruik van de geldautomaat.
U wordt hierover tijdens de geldopname
geïnformeerd.
** bij Rabo TotaalPakket en Rabo RiantPakket
gratis; de 1% koersopslag wordt wel berekend.
Rabobank gebruikt de wisselkoers zoals door Mastercard (bankpas en creditcard) en/of VISA (creditcard) wordt vastgesteld en verhoogt deze met een koersopslag van 1% voor gebruik met de bankpas en met 1,5% voor gebruik met de creditcard. Het moment van verwerken van de opname is bepalend voor de daadwerkelijk gehanteerde koers.
Ja ok, maar dat is overal zo die koersopslag. Maar t scheelt wel of je nou iedere keer €2,- moet betalen of niet! Denk dat wij zeker wel 15x bij een pinautomaat hebben gestaan. Toch weer mooi €15,- in de zak gehouden;) Soms moest t in 2x want dan gaf de bank omgerekend maar €100,- per keer. Dus niet dat je denkt dat we meer tijd hebben doorgebracht bij de pinautomaat dan op het strandlol2
Klopt, maar bijna iedere bank heeft wel een pakket waarbij je dit kan voorkomen (zie eerdere posts).
Wij hebben een Young proffecional rekening bij ABN, dus hoeven wij ook maar 1,2% te betalen. Ok, het is 2 THB extra per 1000, dus dat is wel weer jammer.
Normaal was ik rond de 400 á 500e per maand kwijt tijdens backpacken. Nu, met 20% meer zou ik dus zo’n 80 á 100 per maand meer kwijt zijn, ik denk dat dit nog wel valt te overzien.
Wat zijn de vereiste om een bankaccount te openen bij een Thaise bank?
Als ik zo wat lees op internet zie ik dat bij de bank Kasikorn niet moeilijk wordt gedaan, en dat je alleen een geldig visum in je paspoort moet hebben staan. Ook word er verwacht dat je minimaal 500baht begin kapitaal op je rekening zet. En verder zijn de kosten alleen 300 baht voor een pinpas.
Verder heb ik ook wat gelezen over Bangkok bank en Krung Thai Bank, maar hierbij heb je een Thai nodig die je mee moet nemen om het aanvraag formulier te tekenen.
Ik was eigenlijk niet van plan om baht mee te nemen, is er een mogelijkheid om op het vliegveld te pinnen bij aankomst? Of moet ik toch wat van uit hier wat meenemen?
Bedankt mensen, hier heb ik wat aan. Het is namelijk onze eerste keer in Thailand, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal en voor mij is de huidige koers de enige koers die ik ken.
Europroblemen en AOW’ers gezocht
Geplaatst in Dagelijks leven in Thailand (13x gelezen)
Tags: Colin de Jong, Damtoernooi, Euro, Pattaya 1 juni 2010
Europroblemen
Door Colin de Jong – Pattaya
Aangezien er afgelopen week geen Pattaya People is verschenen door de problemen in Bangkok, is mijn column toch even op de website verschenen maar daarna er weer afgehaald.
Thailandblog.nl had dit artikel inmiddels geplaatst en dit was een reden van de redactie van Wereldomroep Tv hierop te reageren n.a.v. landgenoten die in de problemen waren gekomen door de extreem lage euro. Marijke van de Berg van Wereldomroep vroeg mij om AOW’ers te interviewen in Pattaya die overwegen om weer terug te gaan naar Nederland en of landgenoten die in de problemen komen door de lage euro.
Bij het ter perse gaan was de Euro wederom op een dieptepunt beland. Namelijk 1.21 ten opzichte van de dollar. De ijzersterke baht geeft voorlopig geen krimp ondanks alle turbulentie en geeft nauwelijks 38 baht voor de zwakke euro. Krijg daar vele vragen over en het antwoord is simpel; Thailand presteert economisch ver boven alle verwachtingen en had een recordgroei van 12% in het eerste kwartaal van 2010 en scoorde daarmee een eervolle eerste plaats in de wereld. De export draait op volle toeren en vooral de auto-export gaat boven alle verwachtingen. Er zijn vele autofabrikanten actief in het nabij gelegen Rayong ook wel het Detroit van Azië genoemd, met ruim één miljoen exemplaren die vorig jaar van de band rolden. Nagenoeg alle grote autofabrikanten zijn daar gevestigd en blijven ondanks de wereldwijde recessie hun capaciteit opvoeren en dan heb ik het nog niet over de gigantische rijst en kippenexport waar Thailand al vele jaren marktleider in is.
Vele multinationals zijn ook al jaren actief op de Thaise arbeidsmarkt en dat maakt de Baht tot een ijzersterke munt. In 2008 kreeg ik nog 53 baht voor de euro maar ook het Engelse pond heeft veel aan kracht ingeboet. Enkele jaren geleden zag ik het Engelse pond nog rond de 75 noteren terwijl die vandaag op 45 stond.
Velen kijken al uit naar andere oorden en vooral het buurland Cambodja is bij vele Expats populair. Echter niet voor mij want dan moet ik vijf stappen terug doen want dit land loopt nog heel ver achter bij het ultramoderne Thailand.
Sprak onlangs met een landgenoot die overwoog om terug te gaan naar Nederland vanwege de zwakke euro. Ik denk dat ik hem snel weer terug zie want meneer rijd in een auto en op een grote motor en gaat ook nog regelmatig op stap. Als hij deze luxe in Nederland wil permitteren dan mag hij zijn maag wel aan de kapstok hangen afgezien van de vele irritaties in dat dure en koude kikkerland. Heb er al vele zien terugkeren en moet er niet aan denken om in dat strafkamp te wonen. Door mijn rugproblemen moet ik elke dag zwemmen wat het hele jaar mogelijk is in heerlijke temperaturen.
Let wel op dat je een pin automaat gebruikt met een Maestro of ander bij jou bekend logo er op, er zijn ook namelijk pin automaten die alleen voor lokale pinpassen te gebruiken zijn, het staat zo verwarrend voor jezelf als je geld er niet uitkomt terwijl je wel je code en alles hebt ingetoetst en er een Thaise melding verschijnt waar je niets van begrijpt terwijl je engels hebt ingetoetst en er komt geen geld :mad:
Nu zal dat op het vliegveld wel meevallen maar misschien op je verdere verblijf heb je hier wat aan, en ook in Thailand wordt er geskimmed dus hou daar ook rekening mee.
Tjee Jan! Nooit geweten van die pinautomaten!!! Zochten een ATM op en gingen daar pinnen. Nooit bij stil gestaan dat het ook een alleen maar Thaise automaat zou kunnen zijn!
Goede tip van je Jan. Nog een extra tip als je dit nog niet deed, bij het intoetsen van je pincode hou je andere hand boven de cijfers. Mij is deze fout duur komen te staan :mad:.
Ja klopt Liu, maar had er nooit echt bij stil gestaan.
Op een dag, toen ik mijn saldo checkte via internet, zag ik dat er iets meer dan 200e(10.000 baht) van mijn rekening was afgeschreven… “Gelukkig” had ik die dag al 10.000 baht opgenomen, dus zat ik aan mijn maximum, en kon er niet meer af worden gehaald. Vervolgens meteen mijn pinpas laten blokkeren, en verder niet meer problemen gehad.
FF iets anders!!(anders moet ik weeral een nieuw topic maken)Momenteel zijn er gauwdieven actief in en rondom “Silomroad” dus oppassen geblazen!!
En we komen terug bij het onderwerp Thailand 20% duurder.
Ik ben van plan,om een bankrekening te openen bij de "siambank"als je gaat pinnen zijn de diensten gratis(alleen bij dezelfde bank)als je pint bij andere banken kost het je 20bath per transactie.