Terugvlucht niet volledig gebruiken

Ik heb een vlucht geboekt van Dusseldorf naar Mombasa (scheelt ruim 400 euro !!!), maar ik moet zowel op de heen- als op de terugreis op Schiphol overstappen.
Weet iemand of het mogelijk is dat ik op de terugreis het laatste stukje niet meereis… en dan gewoon vanaf schiphol naar huis ga…?
En hoe doe ik dat met bagage…?

Ik heb er al meer over gelezen in andere topics, maar kon niets recenter dan 1 jaar geleden vinden… heeft iemand hier recent nog ervaring mee…?
ik hoor graag van jullie.

Groetjes Inez

Op de heenreis MOET je in Dusseldorf opstappen, maar gezien je vraagstelling weet je dat al :slight_smile:

Wat de terugreis betreft:

Gewoon bij het inchecken melden dat je het liefst in Schiphol uit wilt stappen, en vragen of ze ook je bagage maar tot Schiphol labelen. Ze zullen wellicht raar kijken dat je je ticket niet geheel gebruikt, maar meestal is dit geen probleem. Althans, mij is het twee keer gelukt om eerder uit te stappen op deze manier. Lukt het niet, dan zit er niks anders op dan naar Dusseldrof te reizen en een trein terug te nemen.

Als je voor vertrek dingen wilt regelen loop je vaak tegen extra kosten aan, terwijl je daar gen last van hebt bij het inchecken.

1 like

Vele maatschappijen laten het (in principe) niet toe dat je eerder uitstapt. Van andere forummers heb ik regelmatig smoesjes gelezen als: “Ik wil mijn ruimbagage om een souvenir af te geven aan een familielid op Schiphol,” of: “Ik voel me plotseling enorm ziek, volgens mij is het beter als ik in Schiphol eerst beter voel, voordat ik verder reis.” Anders gewoon niet opdagen voor de overstap. Met de huidige reglementen is het niet toegestaan de bagage te laten vliegen als de passagier niet in het vliegtuig zit, dus ze moeten je ruimbagage dan wel eruit halen.

Dit natuurlijk als het niet lukt op de lieve manier (van te voren laten labelen voor Schiphol i.p.v. Düsseldorf).

1 like

Hoi Jenny en Jurjen,

bedankt voor jullie snelle reacties…
Ik was er inderdaad al achter dat ik wel vanaf Dusseldorf moest vertrekken…begint mijn vakantie gewoon iets eerder… :cheer:
En eigenlijk is het dus afhankelijk van de meegaandheid van het personeel bij het inchecken op Mombasa of ik er wel of niet uitkan op Schiphol… want veinzen dat ik ziek ben of een andere smoes gebruiken… weet nog niet of daar het lef voor heb…
Ik ga het wel zien… ik laat achteraf nog wel even weten of het gelukt is…

Groetjes Inez

Hallo,

toch nog even wat aanvullende vraagjes…
scheelt het nog met welke maatschappij je vliegt… of vanaf welk vliegveld…?
Ik vlieg vanaf Mombasa met Martinair…
En stel dat het lukt om de bagae maar te laten labelen tot schiphol… moet ik dan op schiphol nog melden bij KLM dat ik niet meevlieg naar Dusseldorf…?

Ik ben erg benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen. Ik dacht dat het absoluut niet mogelijk was…

Nou, het is allemaal goed gekomen…

Ik heb er gewoon voor gezorgd dat ik alleen maar handbagage had voor de terugweg… beetje proppen en vacuumzakken werken dan heel goed…
Op Schiphol ben ik wel even zo netjes geweest om bij KLM te melden dat ik niet mee zou vliegen naar Dusseldorf omdat ik op schiphol opgehaald zou worden, dus hebben ze me van de lijst gehaald. Vroegen nog naar mijn ruimbagage, die had ik dus niet, weet dus niet of dat een probleem was geweest…

Toen door de douane en ik stond nog geen 5 minuten later buiten (ook weer een voordeel van alleen handbagage… je hoeft niet ellenlang bij de bagageband te wachten…) en een uur later was ik in Rotterdam… scheelde toch wel heel veel tijd (4 uur wachten op schiphol, 45 minuten vliegen naar Dusseldorf en nog eens 3 uur terugreizen naar Rotterdam…)

Die snelheid beviel me zo goed, dat ik er zelfs over denk om een volgende keer op de terugweg weer alleen maar handbagage mee te nemen…

Jawel hoor, ik heb het ook verschillende keren zo gedaan. Het is alleen OP DE HEENWEG absoluut niet mogelijk om een deel van je ticket niet te gebruiken.

Als je bij het inchecken al aangeeft dat je niet meevliegt, dan kom je uberhaupt niet op de passagierlijst voor het laatste deel van de vlucht. Ook als je alleen met handbagage vliegt moet je dit melden, anders wacht het vliegtuig op je!!!