Er is een vliegticket te koop, maar hiervoor dien ik eerst naar Brussel te gaan en vervolgens wordt er met de trein naar Antwerpen gereden. Vervolgens wordt gevlogen naar Amsterdam. De reis wordt vanuit Amsterdam naar Lima voortgezet.
Mijn vraag is: kan ik niet direct in Amsterdam opstappen?
Nee dat kan in principe niet, je wordt in dat geval niet toegelaten in het vliegtuig als je niet ingecheckt bent in startbestemming van je geboekte reis.
En weet iemand hoe dit andersom zit, dus eerder uitstappen op de terugreis?
Wij hebben namelijk een vlucht vanaf Antwerpen Centraal (treinstation) geboekt. Op de terugweg is het Lima-Panama-Amsterdam-Antwerpen, kunnen we de laatste aansluiting skippen en ons laten ophalen op Schiphol?
Kan me voorstellen dat je jouw bagage zelf moet halen en mee de trein in moet nemen, en je dus ook op dat moment niet op die trein kunt stappen… Scheelt ons toch weer bijna 3 uur eerder thuis… Maar weet niet of je zelf voor je bagage moet zorgen of dat dit automatisch gaat…?
Nou een paar jaar geleden had ik de terugvlucht Bangkok,Schiphol en Deurne (Antwerpen) met KLM.
Toen ik de vluchtgegevens van Schiphol naar Deurne zag (3uur 20min wachten voor aansluiting) heb ik gewoon de internationale trein genomen naar Antwerpen en onderweg uitgestapt in Roosendaal om daar met de gewone stoptrein naar mijn thuis te rijden,het scholt me 1:50 min in mijn voordeel aan tijd dat ik heb gewonnen.
Nu als je met bevoorbeeld China Airlines vertrekt uit Amsterdam dan krijg je er gewoonlijk een treinticket bij 'Antwerpen Centraal/Schiphol) éénmaal dat je gaat inchecken van bagage word er gevraagd om je treincoupon te tonen,dus het is wel best wijselijk om in de heenreis de trein te nemen.
Niet gebruikt of kwijtgespeeld,betekend dat je niet kan meevliegen.
Gewoon in Lima Airport vragen om je bagage te labelen tot Schiphol !
Het is zelfs eigenlijk zo dat je het “geknipte” treinticket moet laten zien (dus op zoek naar de conducteur als die niet langs komt !). Deze tickets zijn namelijk gewoonlijk goedkoper dan rechtstreeks vertrek uit Schiphol omdat ze bedoeld zijn om reizigers van Zaventem weg te lokken naar Schiphol. Dat is dan ook de voorwaarde om te kunnen genieten van de lagere prijs. Bij terugkomst, maakt dat niets meer uit omdat ze het treinticket dan niet meer te zien krijgen.
Bagage moet je trouwens zelf van het treinstation naar de luchthaven meenemen, kan in dergelijke gevallen ook niet doorgestuurd worden tot je eindbestemming wat betreft het treingedeelte.