Terugticket verplicht?

Hoi,

Wij zijn van plan deze winter 6 maand rond te trekken in midden en misschien zuid amerika. De bedoeling is eigenlijk om niet al te veel op voorhand te plannen, maar dat lijkt niet direct mogelijk daarom enkele vragen.

We vertrekken in Mexico, dat staat vast. Dan gaan we door naar het zuiden en willen we zoiezo tot in Panama gaan. Als dit vlot gaat willen we misschien nog verder gaan tot in venezuela.

VRAGEN:

• is 6 maand voldoende om midden amerika en eventueel Colombia en Venezuela erbij te doen?

• is Colombia wel veilig om te reizen?

• We zouden het willen doen met 3000 euro voor 6 maand, we reizen heel budget en zullen soms vrijwiliggerswerk doen, lijkt dit genoeg?

• !!! Bij een reisbureau hebben ze me gezegd dat het niet mogelijk is/of super duur om alleen een heenticket te boeken. We weten nog niet waar en wanneer onze reis zal eindigen dus wouden wachten met het boeken van het terugticket, maar dat lijkt niet mogelijk… Heeft iemand hier ervaring mee? of aanbevelingen?

Alvast bedankt

Cleo

Hoi Cleo,

Volgens mij kom je Mexico niet in met een enkeltje. Misschien dat een open jaw wel lukt: heen naar Mexico, terug vanuit bijvoorbeeld Bogota. Om zeker te zijn zou je dat het beste bij het consulaat van Mexico en de airline kunnen checken.
Waarschijnlijk moet je dan een ticket binnen 3 maanden terug hebben (vanwege je visum). Je zou dan een ticket met flexibele datum moeten hebben, die wijzigbaar is tegen geringe kosten (meestal 100 euro).
Ik zou dit wel bij een reisbureau laten uitzoeken. De voorwaarden die horen bij een (flexibel) ticket zijn niet altijd even duidelijk.

In 6 maanden kan je veel zien. Het hangt ook af of je houdt van snel of slow reizen. Hou er rekening mee dat hoe meer je je verplaatst, hoe kostbaarder het wordt. En een budget van 3000 euro (per persoon hoop ik) lijkt me dan erg krap.

Succes met de voorbereidingen!

Hoi!

In 6 maanden van Mexico tot en met Colombia/Venezuela is ambitieus, maar ik zou zeggen gewoon gaan en kijk waar het schip strand… haal je het niet kom je ander keertje terug.

Colombia heeft de faam maar Venezuela is stukken onveiliger. Mijns inziens moet je in Colombia de problemen opzoeken terwijl in Venezuela het probleem jou opzoekt… maar als jij Mexico en Guatemala overleeft hebt nou dan vast en zeker ook deze landen!

Ten tijde van centraal-amerika had ik nog geen digitale camera, maar voor foto’s van Colombia en Venezuela zie mijn fotosite.

Mijn inziens kun je het beste een retourtje Mexico kopen, bijv. Cancun en waar je uiteindelijk strand een enkeltje daarheen kopen.

Groeten,
Bart

Bedankt alvast voor de tips.

Ik blijf het toch raar vinden dat er geen formule bestaat waarin je je terugkeer locatie later bepaald of goedkope heen tickets kan vinden. Hoe doen diegene het dan die bijvoorbeeld voor 2 jaar op reis gaan, want dat kan je toch niet helemaal van tevoren vastleggen?

Graag reacties

Hoi,

De vliegwereld is ook heel raar. Daar heb ik me inmiddels maar bij neergelegd. Enkeltjes zijn vrijwel altijd veel duurder dan retours. Desnoods koop je twee retours. Maar het best lijkt me een open jaw: heen naar een plaats (Mexico City?), terug vanuit een andere (Bogota?), zodat je het tussenstuk over land aflegt zonder veel terug te hoeven reizen.
Zelf vind ik de Vliegwinkel altijd fijn, en dan echt langs gaan in een filiaal. Ze nemen desnoods een uur of meer de tijd om het ideale ticket voor je te vinden, en denken mee over open jaw, andere vertrekluchthavens (bv. uit Brussel vertrekken kan soms veel goedkoper zijn dan uit Amsterdam), tickets met goedkoop wijzigbare terugdatum en -plek, etc.
Je moet denk ik wel zelf van tevoren uitzoeken hoe dat zit met visa.

Bekijk ook deze tips over goedkoop vliegtickets boeken.

Hoe andere mensen dat doen die 2 jaar weg gaan? Misschien kopen die wel een retour waarvan ze de terugreis niet gebruiken. Of een duur enkeltje. Of ze fietsen bv. over land naar Azië…

6 maanden lijkt mij goed voor Midden-Amerika en als je met flink tempo reist (dus veel tijd in bussen zitten!) kunnen er denk ik ook wel landen bij uit Zuid-Amerika.

Jullie budget vind ik wel aan de krappe kant, ook als dat 3000 euro per persoon is. 500 euro per maand, in dure landen zoals Costa Rica en Guatemala gaat dat er hard doorheen. Nicaragua bijvoorbeeld is wel een stuk goedkoper.
En het klopt helemaal wat hierboven al werd gezegd: hoe sneller je reist, hoe duurder het is. (Meer bustickets per week, meer activiteiten per week.)

Vrijwilligerswerk doen zoals de meeste Europeanen het doen, kost ook erg veel geld. Maar je kunt natuurlijk altijd ergens binnen lopen en je diensten aanbieden in ruil voor eten en/of verblijf, zonder tussenorganisatie. Ik heb nooit zo goed begrepen waarom mensen tussenorganisaties gebruiken, die veel geld zelf in eigen zak stoppen en soms ook dubieus werk regelen (ik ken een verhaal van een meisje van 18 dat moest helpen wegen bouwen in de jungle in Peru, met alleen maar Peruaanse mannen, en daarvoor dus veel geld moest betalen aan een Nederlands bureautje in Cusco).

De gemiddelde dagbudgetten die Lonely Planet in hun boeken adviseren, kloppen (helaas) altijd wel erg goed, dus kijk eens in de boeken wat zij adviseren voor low budget reisstijl. (Op hun website zul je alleen wat prijzen voor bier en eten vinden, niet echt dagbudget-suggesties, dus vandaar dat ik aanraadt echt even in de boeken te bladeren bij Money / Costs).

Colombia heeft een slecht imago maar het gaat alleen om bepaalde gebieden die je moet mijden. Voor zover ik heb gehoord en gelezen, zijn Honduras en Venezuela gevaarlijker. Op mijn website vind je allerlei veiligheidstips (zie handtekening).

Tip: leer van tevoren Spaans. Dat gaat je veel gemak en plezier opleveren.

Suerte,
Cécile

Hallo,

Om problemen te vermijden hebben wij altijd een retourticket gekocht, het is trouwens goedkoper dan een enkel. Het is al gebeurd dat we ons retourticket gewoon niet gebruikten maar een andere keer hebben we het heel gemakkelijk kunnen wijzigen, wel met extra kosten dan.
Laat je niet bang maken door de verhalen over Colombia, het is een zalig land met heel warme mensen. Bepaalde delen van het land zijn minder veilig maar er is heel veel politie op de been en die waarschuwen je wel. Grote steden zijn, zoals over ter wereld, minder veilig. Venezuela ken ik zelf niet maar van collega reizigers hebben we dikwijls gehoord dat het niet veilig is. We hebben in Midden-Amerika ook nergens problemen gehad maar in Honduras voelde ik me vreselijk onveilig, Nicaragua daarentegen beviel ons supergoed. Costa Rica is heel duur en, voor ons, nogal toeristisch.
Geniet van je trip.

Jos Balemans

Wij zaten destijds met hetzelfde “probleem” ten aanzien van het vliegticket. Skybreakers heeft ons destijds goed geholpen met een retourticket (heen: Quito, terug: Rio de Janeiro) die flexibel was. Dit betekende dat weliswaar een terugvluchtdatum werd bepaald, maar dat we die t.z.t gratis konden omzetten naar een latere datum. Dat ging ook allemaal prima, dus kan ik je dit aanraden.

Beetje late reactie, weet niet of je inmiddels al geboekt hebt…maar bij condor en aireuropa kun je enkeltjes boeken.

Ik denk dat de veiligste manier is zoals anderen al eerder hebben aangegeven. Koop een ticket heen naar Mexico, terug vanuit Colombia. Vaak kun je de retourdatum voor 150 euro wijzigen.

En wat ik me ook afvroeg, wat als je een charter boekt en niet mee terugvliegt? http://www.arke.nl/verre-reizen/mexico/pacifische-kust/puerto-vallarta/paloma-del-mar/prijzen.aspx?fromPopup=1 hier staat een aanbieding voor 599, vertrek op 28 november. Dezelfde prijs als een enkeltje mexico, maar dan met 7 overnachtingen en ontbijt erbij. Lijkt mij een relaxt en goedkoop begin van je trip.

3000 euro budget voor 6 maanden lijkt me meer een bedrag voor azie, Midden/Zuid-Amerika wordt lastiger. Bedenk dat je vaak niks krijgt voor vrijwilligerswerk en zelfs vaak een vergoeding moet betalen.