Hoi,
De vliegwereld is ook heel raar. Daar heb ik me inmiddels maar bij neergelegd. Enkeltjes zijn vrijwel altijd veel duurder dan retours. Desnoods koop je twee retours. Maar het best lijkt me een open jaw: heen naar een plaats (Mexico City?), terug vanuit een andere (Bogota?), zodat je het tussenstuk over land aflegt zonder veel terug te hoeven reizen.
Zelf vind ik de Vliegwinkel altijd fijn, en dan echt langs gaan in een filiaal. Ze nemen desnoods een uur of meer de tijd om het ideale ticket voor je te vinden, en denken mee over open jaw, andere vertrekluchthavens (bv. uit Brussel vertrekken kan soms veel goedkoper zijn dan uit Amsterdam), tickets met goedkoop wijzigbare terugdatum en -plek, etc.
Je moet denk ik wel zelf van tevoren uitzoeken hoe dat zit met visa.
Bekijk ook deze tips over goedkoop vliegtickets boeken.
Hoe andere mensen dat doen die 2 jaar weg gaan? Misschien kopen die wel een retour waarvan ze de terugreis niet gebruiken. Of een duur enkeltje. Of ze fietsen bv. over land naar Azië…
6 maanden lijkt mij goed voor Midden-Amerika en als je met flink tempo reist (dus veel tijd in bussen zitten!) kunnen er denk ik ook wel landen bij uit Zuid-Amerika.
Jullie budget vind ik wel aan de krappe kant, ook als dat 3000 euro per persoon is. 500 euro per maand, in dure landen zoals Costa Rica en Guatemala gaat dat er hard doorheen. Nicaragua bijvoorbeeld is wel een stuk goedkoper.
En het klopt helemaal wat hierboven al werd gezegd: hoe sneller je reist, hoe duurder het is. (Meer bustickets per week, meer activiteiten per week.)
Vrijwilligerswerk doen zoals de meeste Europeanen het doen, kost ook erg veel geld. Maar je kunt natuurlijk altijd ergens binnen lopen en je diensten aanbieden in ruil voor eten en/of verblijf, zonder tussenorganisatie. Ik heb nooit zo goed begrepen waarom mensen tussenorganisaties gebruiken, die veel geld zelf in eigen zak stoppen en soms ook dubieus werk regelen (ik ken een verhaal van een meisje van 18 dat moest helpen wegen bouwen in de jungle in Peru, met alleen maar Peruaanse mannen, en daarvoor dus veel geld moest betalen aan een Nederlands bureautje in Cusco).
De gemiddelde dagbudgetten die Lonely Planet in hun boeken adviseren, kloppen (helaas) altijd wel erg goed, dus kijk eens in de boeken wat zij adviseren voor low budget reisstijl. (Op hun website zul je alleen wat prijzen voor bier en eten vinden, niet echt dagbudget-suggesties, dus vandaar dat ik aanraadt echt even in de boeken te bladeren bij Money / Costs).
Colombia heeft een slecht imago maar het gaat alleen om bepaalde gebieden die je moet mijden. Voor zover ik heb gehoord en gelezen, zijn Honduras en Venezuela gevaarlijker. Op mijn website vind je allerlei veiligheidstips (zie handtekening).
Tip: leer van tevoren Spaans. Dat gaat je veel gemak en plezier opleveren.
Suerte,
Cécile