Teruggestuurd vanuit Schiphol. Heb een vraag!!!

Ik zou vandaag via Malaysia Airlines vanuit schiphol vliegen naar Bali, Denpasar met een tussenstop in Kuala Lumpur maar doordat mijn paspoort minder dan 6 maanden geldig is ben ik teruggestuurd.

Bij het online inchecken is er gevraagd naar de verloop datum van mijn paspoort en die heb ik daar dan ook ingevoerd en heb geen enkele melding gehad. Toen ik mijn bagage ging inchecken is dit ook gecontroleerd en ook daar is er niets gezegd. Echter, bij de gate (5 min voor vertrek) is mij verteld dat ik niet mee mocht omdat ik anders in Indonesie het land niet in mocht.

Het was op dat moment al te laat om een nooddocument op te halen en hierdoor heb ik mijn vlucht moeten missen.
Mijn ticket heb ik om kunnen boeken naar morgen maar tegen betaling van 500 euro (een nieuwe enkel ticketprijs).

Ik weet dat het mijn (stomme) fout was en dat ik mijn paspoort eerder had moeten verlengen.
Maar ik vraag me af of het mogelijk is om de kosten (deels) te verhalen op Malaysia Airlines aangezien zij de gene zijn die me niet hebben verteld bij de incheck balie dat het problemen zou geven.
Op dat moment had ik namelijk nog een nooddocument kunnen halen en was er niets aan de hand geweest.

Iemand enig idee??? Tips??

Hallo,

Ik weet bijna wel zeker dat je dat niet op Malaysia Airlines kunt verhalen is namelijk je eigen verantwoordelijkheid. Het is namelijk algemeen bekend dat je paspoort nog 6 maanden geldig moet zijn. Ik denk dat je gewoon pech hebt en een nooddocument moet gaan aanvragen en daar is het mee gedaan.

Het enige wat je zou kunnen doen is je rechtsbijstand verzekering bellen. Maar ik vrees dat MAS dit wel redelijk heeft dicht getimmerd.

Je paspoort moet overigens bij aankomst in het land nog 6 maanden geldig zijn, voor jou misschien te laat maar voor anderen wel handig. Let vooral ook op als je bijvoorbeeld een stop over maakt op de terug weg. Dan kan het ook voor problemen zorgen.

Wij moesten om deze reden ook een aantal dagen eerder vanuit Thailand terug naar Maleisië gaan omdat wij anders Maleisië niet meer binnen komen.

Zoals Moira al aangeeft, zijn het in bezit hebben van de juiste reisdocumenten de eigen verantwoordelijkheid van de passagier, niet van de luchtvaartmaatschappij. Dit zal je dus idd niet op Malaysia Airlines kunnen verhalen…

Als het om de stop-over op de terugweg zou gaan, had ze altijd nog tijdens haar vakantie bij de Nederlandse ambassade een nieuw (nood)paspoort aan kunnen vragen.

Je kunt proberen om MAS aan te klagen voor misleiding en het geven van onvolledige reisinformatie. Of je het gaat winnen betwijfel ik ten zeerste, want ik kan me zomaar voorstellen dat dit soort zaken zijn dichtgetimmerd in de Algemene Voorwaarden (waarmee je akkoord bent gegaan op het moment dat je de ticket boekte/betaalde).

Succes!

ik heb onlangs een vlucht KL - Phuket geboekt, maar ik hoefde niet eens mijn paspoortnr of iets dergelijk in te vullen!
je reisdocument is je eigen verantwoording! Malaysia Airlines vermeld die 6 maanden er alleen bij als geheugensteundje voor je zelf, zij hoeven en doen daar verder niets mee!
dus ik ben bang dat je aan het kortste eind trekt!

Mag ik vragen waar je je vlucht geboekt hebt? Als dat via een reisburo gaat dan zou ik hun er even goed op aanspreken! Het is namelijk een advies wat je van je reisburo zou moeten krijgen…

Tegenwoordig wordt veel natuurlijk ook online geboekt. Wij hebben het daarom opgenomen in de Algemene Voorwaarden:

Ook bent u er zelf verantwoordelijk voor dat u bij het op reis gaan in het bezit bent van de juiste en geldige reisdocumenten (paspoort, visa, inentingsbewijzen).

Hi!
Mijn paspoort is geldig tot 11-01-2011:

Ik vertrek 2 juli naar Bangkok en vlieg meteen door naar Kuala Lumpur. Vervolgens ga ik naar Singapore, Indonesie en eindig ik in het zuiden van Thailand (rond 27 Juli). Ik vertrek op 2 augustus weer vanuit Bangkok…
Mijn paspoort is dus ruim 6 maanden geldig, maar word nu wel een beetje zenuwachtig… Zal ik dan toch voor de zekerheid nog snel een nieuw paspoort aanvragen, of lukt het zo ook wel?

Alvast bedankt!
Rosanne

Bij vertrek vanuit Thailand moet het paspoort nog minimaal 6 maanden geldig zijn.

Volgens mij heeft Davenuman ongelijk, het is volgens mij zo dat je paspoort bij aankomst in het land nog 6 maanden geldig moet zijn.

Wij zijn 7 juni Maleisie binnengekomen vanuit Thailand terwijl ons paspoort op 8 december verloopt. Dit was geen probleem. Maar wij waren dan ook een half jaar +1 dag van te voren terug en ik weet niet hoe moeilijk ze in Thailand zijn. Wij vertrokken echter pas op 13 juni vanuit Maleisië en dat was geen enkel probleem ondanks dat ons paspoort minder dan een half jaar geldig was.

Dus als je niet eerder in Thailand aankomt zou ik wel een nieuw paspoort aanvragen denk ik. Hou er wel rekening mee dat je dit doorgeeft aan de vliegmaatschappijen, dus dat je een ander paspoortnummer hebt. Anders zou dat nog wel eens problemen op kunnen leveren.

Zie bijvoorbeeld ook informatie op website Thais Verkeersbureau:

Nederlanders moeten bij aankomst in Thailand in het bezit zijn van een geldig paspoort, dat na vertrek nog tenminste zes maanden geldig is.

http://www.thaisverkeersbureau.nl/algemeen/paspoort_visa_thailand.asp

Persoonlijk zou ik het risico niet nemen en zorgen dat mijn paspoort nog 6 mnd geldig is na het verlaten van Thailand. Een geldig reisdocument is idd ieders EIGEN verantwoordelijkheid (staat ook in de kleine letters/boekingsvoorwaarden die niemand leest), net als het hebben van de juiste vaccinaties.

Op mijn definitieve boekingspapieren staat onder andere altijd:

Klant gewezen op afsluiten verzekering: JA
Klant gewezen op grensdocumenten: JA
Klant gewezen op Geldig(e) reisdocument(en): JA
Klant gewezen op gezondheidsformaliteiten: JA

Maar in principe heb ik toch nog een paar dagen over?
Ik vlieg terug op 2 augustus: die maand is ie nog geldig en sept, okt, nov, dec, januari… Zou betekenen dat ik nog 9 dagen speling heb toch?
Pff, wordt er een beetje zenuwachtig van ;)…

Maar bedankt voor jullie reacties alvast, erg fijn!

Hallo,

Moet dus nog geldig blijven tot 2 februari 2011 dus want je moet rekenen vanaf 2 augustus 2010 lijkt mij. Dan is zes maanden later 2 februari.
Mijn advies zou zijn nieuw paspoort aanvragen.

Hmm, augustus, sept, oktober, noverber, december en januari… Zijn toch 6 maanden? Je rekent dan toch ook nog de maand augustus mee?
Dus dan klopt het toch dat ik een paar dagen speling heb?

Sorry jij rekent verkeerd hoor kijk maar van 2 augustus naar 2 september is 1 maand en zo tel je door kom ik uit op 2 februari 2011

1 like

Ik ga meteen naar de gemeente om een nieuwe aan te vragen, ontzettend bedankt voor je antwoorden!

Groetjes!

Hallo,

Ja succes ermee moet volgens mij nog wel lukken. Graag gedaan ik dacht dat ik maf werd ik heb het zelf nog een nagerekend met mijn man die kwam ook uit op 2 februari 2011.