Terug uit thailand

Haha, heen heb ik nog wel wat plaats over denk ik…alleen terug niet vrees ik :slight_smile:

Ton, welkom terug !!!

ja maar ik hoef ook niet terug!!! dus dat moet dan best lukken…:smile::smile::smile:
ik heb thaise kookles gehad maar mijn phad thai is net helemaal mislukt, lijkt echt nergens op…en ik snak echt naar thais eten :crybaby:
alleen mijn banaan in kokosmelk is gelukt maar ja dat is ook niet moeilijk.
wie kan mij een lekker bordje eten uit thailand sturen???

zoals jullie merken ben ik nog steeds niet gewend en ben al weer bijna een wk thuis…komt dat ooit nog goed?

gr ladyp

@ ladyp

aub en gewoon een paar keertjes proberen en ik weet zeker dat het je binnenkort wel lukt het is gewoon even ā€œhet truckjeā€ even door hebben

heb jij deze gemaakt??? zo ja heb je daar evt het recept van???
in ieder geval bedankt, nu kan ik in ieder geval genieten van het zicht…

gr

heb het recept net naar je gestuurd in een prive bricht

Ik ben heel benieuwd hoe wij het gaan ervaren. Wij zijn er ook nog nooit geweest en gaan in augustus voor het eerst het avontuur beleven. Ik lees veel terug over onthaasten, relaxen etc. Wil niet negatief klinken maar heb je dat gevoel sowieso niet wanneer je lekker op vakantie bent… Hoor veel mensen zeggen dat ze er graag zouden willen wonen. Maar ergens vakantie vieren of er wonen maakt toch heel veel verschil denk ik.
Maar natuurlijk heb ik sssssuper veel zin om te gaan en denk ik ook echt dat het een super tijd wordt. En uiteraard denk ik dat ik een heel ander leven/cultuur zal zien dan hier in NL.

De eerste maal dat wij gingen hadden we op het laatste moment" bij het aankomen in BKK" waar zijn we aan begonnen!
Moe van de lange reis , de SMOG van BKK maar laat dat over je heen gaan en begin met een smile en geniet met volle teugen!
Ik ben een stressbol van kindsbeen af maar ginder ver lukt het me aardig om het van mij af te zetten !!
Geniet ervan !

ik moet eerlijk zeggen dat we vroeger altijd ver weg gingen en de laatste jaren heb ik me getroost met bestemmingen als griekenland, spanje, turkije en egypte…maar om eerlijk te zijn voelt het voor mij niet zo goed als thailand. ik hou gewoon van thailand, de mensen, het eten, de manier van leven…natuurlijk is er wonen iets anders als vakantie. ik ben nu toch wel serieus bezig met het maken van plannen om volgend jaar mijn baan op te zeggen en azie en australie door te reizen voor een paar maanden. thailand zal dan zeker weer op mijn lijstje staan. als je nog niet eerder in thailand bent geweest kan het even een klap zijn om in bangkok aan te komen, maar laat het inderdaad over je heen komen en geef jezelf de tijd. Ik ben helemaal gek op bangkok, ondanks de drukte en de smog…kan wel janken dat ik nu hier in NL zit…

geniet van je vakantie!

gr ladyp

Die onthaastig in Th, die vele mensen ervaren heeft VEEL te maken met de ingesteldheid van de Thais en het Boedisme.
Als je je vragen stelt bij de soms bizarre gang van zaken of handelswijze krijg je meestal als antwoord (handjes draaien) ā€œYou are in Thailandā€.
Dit betekent zoveel als ā€œWaar maak jij je druk om,verandert het iets, laat maar gaanā€
Thais denken ook niet over bv. -waarom is een blad groen… als het groeit is het al goed.
- Hoe werkt de zon…het is zo al warm genoeg
Dit zijn misschien dwaze voorbeelden maar het maakt het leven veel eenvoudiger. Sommigen hebben het al moeilijk genoeg zo maar zullen het nooit laten merken.
Wij stellen ons bij alles vragen en of maken ons druk, hier geld VOOR ALLES LEVEN en LATEN LEVEN
Zeer moeilijk navolstrekbaar voor ons.
MVG Frank

Thailand is inderdaad een prachtig land om met een goed gevulde beurs een aantal weken te genieten en weg te dromen of je met een goed pensioen op een mooie plek buiten de dagelijkse ellende te vestigen en te leven en te laten leven. Daar is niets mis mee.

Bedenk wel dat die Thaise levenswijze voor miljoenen Thais betekent zeven dagen in de week (vaak ook heel ver huis en gezin) onder vaak erbarmelijke omstandigheden werken voor een hongerloontje en daarop zien te overleven. Leven en laten leven is voor deze mensen vooral een vorm van berusting. Achter de ā€œsmilesā€ gaat een keiharde samenleving schuil waar vooral de ā€œhave not’sā€ een marginaal leven leiden. Dramatische ongevalsstatistieken, geweldadigheid, alcoholisme, drugs- en gokverslaving en de altijd en overal aanwezige corruptie.

Met deze achtergrond erbij is het misschien wat gemakkelijker in Nederland te acclimatiseren met je huis, je baan, je ziektenkostenverzekering, je goed gevulde koelkast, het soms wat sombere weer en te sparen voor je volgende trip naar The Land of Smiles…

Aangezien dit draadje wel een erg hoog droomgehalte heeft leek het me goed om even wat tegenlicht te laten schijnen…mijn idee is namelijk dat wij vooral zo kunnen genieten in Thailand omdat we Nederlander zijn…

Akkoord met de ongevalstatistieken. Drugs-alcoholmisbruik en het gevolg daar van is geweld, heb ik tot nu toe (4 jaar in Th) alleen in toeristische plaatsen gezien (Pattong, Pattaya, Bangkok (minder) enz.) en dan nog in de uitgangsbuurten (zeker na sluitingstijd van de s…bars), de jaloerheid is daar nog groter. En inderdaad die smile moet men weten te duiden, kijk mee naar de ogen, het verbergt veel maar niemand word kwaad en alles wordt (voor hen) iets dragelijker.
MVG Frank

Jawel Frank armoede, drank, drugs, geweld, ongevallen hangen allemaal met elkaar samen dat klopt maar zeker niet alleen in toeristenoorden. Als jij al vier jaar in Thailand woont dan lees je neem ik aan ook kranten en zie je tv.

Alcohol (misbruik) is een speerpunt in het landelijk regeringsbeleid. Zelfs de koning maakt er zich keer op keer kwaad over. Yaba is een relatief goedkope drug die niet voor de farangs is uitgevonden. Gokken (kaarten) gebeurt overal in het land tot in de meest armoedige boerderijtjes diep in de Isaan. Om nog maar te zwijgen van (huiselijk) geweld, bijna altijd gevolg van dronkenschap overigens. En je weet ook dat naar schatting slechts 10% van de betaalde sex voor de buitenlanders is, de overige 90% is voor consumptie van de interne markt met alle daarmee gepaard gaande ellende.

Het gaat mij er niet om het door ons allen zo geliefde Thailand onnodig zwart af te schilderen. Het gaat mij er wel om een realistisch beeld te schetsen van heel veel grote problemen achter LOS. En dat heeft niets met toerisme te maken. De Thaise leefwijze heeft voor ons een hoop aantrekkelijke en leerzame kanten, vooropgesteld dat je een goed gevulde beurs hebt…leven en laten leven is niet leuk wanneer je dagelijks door je dronken echtgenoot in elkaar geslagen wordt en niemand steekt een vinger uit…dat is de andere kant van deze op zich charmante kijk op het leven.

Die feiten die je opsomt gebeuren helaas Falang,maar voor mijzelf is het een uitgemaakte zaak dat ik binnen 5 jaar me definitief ga vestigen in Thailand.
Ik kijk ook niets alles door een roze bril,weet wel ondertussen na zoveel jaren hoe de vork in de steel past.
Natuurlijk kun je op vakantie gaan en er pertinent wonen niet met elkaar vergelijken,je moet al een basis hebben(beetje ervaring met de denkwijze van de bevolking)eer je zoiets plant.
Er is een gezegde "Rome is ook niet gebouwd op ƩƩne dag"waarmee ik wil zeggen,leer eerst het land en de bevolking kennen voordat je eventueel ga emmigreren!Plannen maken en daarna met de staart tussen de benen terug naar huis gaan gebeurd dagelijks.
Ik vind dat Frank na 4jaren al goed is ingeburgerd in de thaise samenleving,als je zie hoe dat sommige ā€œfarangsā€ doelloos rondlopen in Pattaya en elders!
gegroet:georgessiam.:chin:

Om nog niet te spreken van hun gedrag (zeker kleding).
Afspraak met een hier al lang wonende man in het restaurant van een beter hotel. Komt aangebanjerd (letterlijk) in een oude sportshort en in onderhemd (geen t-shirt zonder mouwen), fluit naar de kelner en roept: ā€œvlug bierā€. Na beleefde navraag van mij, antwoord "ach the fuck of I have the money and live as I want, thats why I am here.
Inkopen in de Tesco, andere man al even slecht gekleed en lang niet geschoren. Vloekt een paar Thais opzij doet zijn inkopen en drumt zich voor aan de kassa. Bij mijn navraag krijg ik bijna klets en merkt hij op dat WIJ het toch zijn in dit appeland. Ze moeten ons maar verdragen.
Dit in het weinig toeristische Trang.
Velen zitten ook in de hier enige farrangbar (Wunder-bar) en klagen steen en been over het leven hier en over hun vrouw… en zuipen maar.
Zo zijn er ZEER VEEL die hier in mindere over meerdere mate zo leven en dan te verwonderen dat we een slechte naam hebben. Een paar rotte appels maken (niet allen de mand) alles rot. AANPASSEN is hier de ENIGE mogelijkheid om goed te leven, met geld allen leef je niet.
MVG Frank

Dat zeggen veel mensen, net alsof dat iest negatiefs zou zijn.

Naar mijn mening is de roze bril ideaal, alles ziet er mooi uit, niets op tegen toch?

Yep, dat is het. Je benadert, maar met andere woorden, dicht de Thaise visie van de dingen te zien. We veranderen er toch niets aan LEVENcheer mensen en dat is moeilijk voor sommigen. In het Westen worden we te veel geleefd (maar zijn er ons niet van bewust).
MVG Frank

Ik wil maar zeggen Steven,dat er goede en slechte kanten zijn die je in Thailand kunt tegenkomen.
Neem je zelf steven,jij bent toch ook goed terrecht gekomen in Thailand,je hebt een eigen zaak,dus je bent toch ook niet over een nacht ijs gestapt om te emmigreren naar een ver land.
Zo iets vraagt planning,een doel hebben in je leven en je plannen waarmaken.
Natuurlijk ga je het geluk niet vinden als je elke dag op "cafebezoek"ga,daar komen alleen maar problemen van het is slecht voor je gezondheid en voor je portemonee.
Om nog niet te spreken van het huiselijk geweld na een avondje stappen!Een roze bril is goed,maar af en toe moet je wel je bril afdoen,en de realiteit onder ogen nemen.
Ik hoop dat je mijn redenering kunt volgen Steven?gegroet:georgessiam.

Ongelikte arrogante farangs zijn er zat in Thailand. Volgens mij kijken wij daar gezamenlijk met plaatsvervangende schaamte naar. Laten we daar maar geen woorden over vuil maken.

Natuurlijk gaat ieder zichzelf respecterend mens aanpassen aan land en cultuur, wat vragen wij hier in NL en BE immers van onze ā€œgastenā€? En als je die aanpassing doormaakt dan kun je ervaren dat wij ons bijvoorbeeld veel te veel druk maken over allerlei zaken en je gaat dat minder doen. Maar…dat vlakt niet uit aanpassen of niet aanpassen als je geld op is…geen voorzieningen zijn en al helemaal niet voor (aangepaste) farangs…

Daarnaast is het zo dat natuurlijk eenieder gegeven zijn eigen situatie (leeftijd, partner, geld, gezondheid en noem maar op) zijn afwegingen maakt over wat de beste plaats is om te leven. En in welke je mate je in jouw situatie last zou kunnen hebben van de mindere kanten van Thailand. Je kunt dat per definitie niet vergelijken.

In mijn situatie is het zo dat er een klein falangetje in aankomst is, dus de vraag dient zich aan waar je zo’n dreumes het beste kunt laten opgroeien. Mrs. falang en ik komen daarbij tot de conclusie dat wij hem/haar een betere dienst bewijzen door hem/haar in NL te laten opgroeien. Was dat niet het geval dan zouden we misschien een hele andere keuze gemaakt hebben.

Wij gaan ons dus nog een hele tijd verliezen in vakantiedromen…:chin:

Duidelijk genoeg gesteld. En je hebt gelijk wat betreft het droomgehalte en zeker omdat we daar zo kunnen genieten door onze goed gevulde knip.