Tentje mee naar Indonesie?

Is het de moeite waard om een tent mee te nemen tijdens het backpacken in Indonesie? Kan er bij hostels makkelijk gekampeerd worden of is het eigenlijk nutteloos om een tentje mee te nemen? Iemand hier ervaring mee of een goede tip?

Persoonlijk heb ik geen ervaring .
Wel weet ik dat bij bepaalde plaatsen in West Java veel gekampeerd werd door de Indonesische jeugd.
Dat hoorde ik weleens van de kinderen van mijn familie en vrienden die actief zijn als lid van “natuurvrienden” of van de Pramuka (zo’ n soort padvinderij).
De locaties kan je zoeken bij Camping Ground Indonesia.
Wat ook bekend zijn de camping grounds bij cagar alams (natuurparken) , daar heb je geheid campings .
Ik weet natuurlijk niet of het door de week open is , of alleen in het week-ends of vakantieperiodes.
Ik ben namelijk een hotelmens.

Terug naar je eigen situatie , wat bedoelt je met de moeite waard ?
Een tentje op zetten bij een hostel. ?
Is het op financieel opzicht of op het natuur/sportiviteits opzicht ?

Afhankelijk van de steden en de route die je wil volgen zijn de hostels relatief goedkoop . Zeg maar vanaf 10 euro ??? Misschien minder.
Je kan altijd naar de hotels in de klasse van Melati I nemen.
Of naar zogenaamde Wisma (vaak Indonesisch) of bij Guesthouses die ook rekening houden met buitenlandse reizigers (warm-koud water - AC).
In de grote stad zoals Jakarta is het ook niet zo erg duur.
In de buurt van Taman Mini heb je een soort Jeugd Herberg , voorzien van alle gemakken , zelfs airco .
De naam ben ik vergeten .Heb jaren geleden nodig gehad toen ik met veel mensen (een groepje) slaapplaats nodig hebben .En we kunnen niet allemaal gehuisvest worden bij familie en vrienden.

Je moet ook rekening houden met de veiligheidsaspect , ik zou niet zo maar ergens een tent opzetten.
Voorkomen (van ellende) is wel beter , toch ?

Waarom zou je een eigen tent mee willen nemen naar Indonesie?

Om kosten te besparen?
In de meeste plaatsen is het mogelijk om een kamer te vinden voor minder dan 5 euro. Je deelt dan vaak wel het toilet en de mandi, maar als je in een tent slaapt heb je dat ook niet voor jezelf :wink:

Omdaat je trekkings wilt maken?
Wanneer je een trekking van een paar dagen maakt, bv de Rinjani op Lombok op, de jungle in Sumatra in, of naar de Baliem valei in Papua, dan huur je een gids en die zorgt voor een plek om te overnachten. Een tent, of gewoon een bouwsel te plekken. Je eigen tent meenemen is ook hiervoor niet nodig. (Je kan evt wel een lakenzak meenemen, als je dat frisser vindt.)

Omdat je van kamperen houdt?
Kamperen met temperaturen van boven de 30 graden is NIET fijn, het wordt hartstikke benauwd in zo’n tent!

Ik zou je tent lekker thuis laten. Ik heb nog nooit een hostel gezien met een tuin waarin je kan kamperen.