In januari 2016 wil ik voor 3 maanden gaan backpacken door Thailand en Indonesië. Alleen nu heb ik een aantal vraagjes:
welk land is het beste om eerst te doen, Thailand of Indonesië? (Ook gezien de meeste kans om backpackers te ontmoeten)
heb jij/ hebben jullie suggesties voor een hostel bij aankomst? (Hier wil ik dan 4 dagen verblijven, in de hoop andere reisgenoten te ontmoeten en evt. daar mee verder te reizen)
januari t/m maart, is dat een goede reisperiode voor Thailand en Indonesië? (Op internet staat dat er kans is op tropische regenbuien, maar is dit eventjes of heel de dag door)
Mocht jij ook gaan backpacken in deze maanden, dan lijkt het me leuk om tips and trics uit te wisselen! Of, ben je wezen backpacken in deze landen en wil je je enthousiasme, tips and trics met iemand delen, ik ben een en al luisterend oor!
Zelf helaas geen ervaring met Thailand, maar wel met Indonesië. Mijn advies is om een hostel te boeken via booking of bijvoorbeeld airbnb, er is volop keus qua hostels in Indonesië. Ook is het makkelijk om daar de prijzen te vergelijken en een recensie van het hostel te lezen. Zelf zijn wij in Juni 2014 naar Indonesië geweest en dit was voor ons een perfecte periode (niet veel regen en prima temperaturen).
Succes met de voorbereidingen, Indonesië is echt een prachtig land dat waarschijnlijk niet teleur zal stellen.
Indonesië én Thailand stikken van de backpackers, dus reisgenoten kom je zeker tegen. In Indonesie, stel dat je in Jakarta aankomt, dan zou je een slaapplek op Jalan Jaksa kunnen overwegen, dat is een backpackers area. Maar Jakarta is een megadrukke stad, ik vind het niet echt wat maar het zou een start kunnen zijn en dan kun je zelf ervaren of je het wat vindt… In Bangkok heb je ook zoiets op Khao San road en omgeving.
Zelf heb ik deze reis ruim 10 jaar geleden gemaakt. Dus wellicht is mijn informatie verouderd. Thailand heb ik meerdere keren bezocht.
Omdat ik een vriendin in Jakarta had wonen heb ik gekozen om eerst in Indonesië te beginnen.
Voor mij was dit toen een goede beslissing. Ik vond Indonesië namelijk intensiever om te reizen, dit omdat ik toch minder toeristen tegenkwam om samen te reizen dan Thailand, met name Java en Lombok (maar wellicht is dit inmiddels veranderd…). De afstanden zijn groot, maar er is overal openbaar vervoer, hetzij langzaam. Ook had ik een ‘backup’. Dat voelde voor mij veilig aan.
Maar mocht ik het over doen zou ik denk ik toch eerst naar Thailand gaan. Hier is er veel geregeld voor toeristen, je kunt overal makkelijk (toeristen)vervoer regelen en er zitten heel veel backpackers. Bangkok kan wel erg druk en overweldigend zijn voor de eerste keer. Dus rustig aan als je aankomt.
Zoals gezegd, ga naar de gebieden waar toeristen zitten. Daar kun je makkelijk mensen ontmoeten.
Bij Bangkok zou ik gaan voor Soy Rambutri, vlak bij Khao san road, maar iets rustiger om te slapen.
Qua tijd zit je voor Thailand goed. Indonesië weet ik niet, maar dat kun je zo nagaan op internet.
Superleuk dat je gaat backpacken. Ik denk dat Thailand wel een mooie eerste bestemming kan zijn, gezien het feit dat alles echt heel makkelijk daar gaat.
Voor de eerste nacht(en) zou ik zeker even een hotel/hostel regelen (via booking.com)., daarna kan je lekker alles op de bonnevooi doen. Ik ben zelf in mei/juni en in november in Thailand geweest en had toen geen last van het regenseizoen. Het ligt er heel erg aan waar je precies naartoe wilt aangezien het klimaat in het land per regio verschillend is. Zo kan je bijvoorbeeld op Koh Samui prachtig weer hebben terwijl het regent in Krabi.
Indonesïe is ook echt te gek. Ik ben zelf alleen op Bali geweest en vond het daar ook prachtig. Wel is het echt een behoorlijk stuk drukker (naar mijn idee dan) dan in Thailand. Vooral Ubud is druk. Ben niet op de andere eilanden geweest maar Bali is super vriendelijk en relaxed. Ook makkelijk te bereizen.
Een goed alternatief voor Jakarta zou Jogjakarta zijn. Vanuit hier kan je ook met de trein naar Bandung (Bandung-Yogja kan ook natuurlijk).
En vergeet Sumatra niet, vond ik het mooiste eiland, ondanks dat het vaak (bewust) vergeten wordt. Daar zal je een heleboel mooie natuur zien, en als je wil ook wilde orang-oetans. Ook heb je er Samosir-eiland, een eiland in het Tobameer. Ook mooi, al werden wij er ziek…
Bali is zoals gezegd ook mooi, vergeet de apentempel en het vogelpark niet. Wij gaan nooit naar dierentuinen, maar dit was heel leuk. Je mag allemaal dieren vasthouden en kan het kopen in een combinatie met het reptielenpark (wat ook de moeite waard is en er toevallig naast zit).
Heel veel plezier,
t wordt een mooie reis!:chin: