Eerste echte reis: 6 weken indonesie

Beste allemaal,

Deze zomer (juli/augustus) willen mijn vriend en ik voor het eerst gaan backpacken, en wel naar Indonesië. Is de keuze voor dit land een goede keuze, als het je eerste echte reis is? Of kun je beter eerst naar een standaard backpackland als Thailand gaan?

Het plan is nu om eerst een week naar Sumatra te gaan voor de Orang Oetangs, vervolgens te vliegen naar Jakarta om in 2,5 week Java door te reizen, dan voor 1,5 week naar Bali en dan nog een kleine week voor de Gili-eilanden, om vervolgens via Bali weer terug te vliegen. Is dat haalbaar?

We zijn er dus wel als het ramadan is. Zullen we hier veel last van ondervinden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Een week Sumatra voor alleen de Orang Oetangs lijkt mij prima, maar ben zelf voor deze apen op Borneo geweest. Hierdoor weet ik dus ook niet of dit op Sumatra gemakkelijk gaat e.d.

2,5 week voor Java is heel erg kort. Dit betekend dat je grote afstanden aan het afleggen bent om zodoende van toeristische plek naar toeristische plek te backpacken. Al met al zal je hierdoor voornamelijk veel tijd rijden en vooral reizen en niet zozeer vakantie hebben. Als basis principe is dit niet erg, echter kan dit zwaar tegenvallen in de praktijk. Het is zeer zeker het overwegen waard om slechts een deel van Java te doen.

1,5 week voor Bali is prima te doen. Bali is ook voor een deel bijkomen van Java, aangezien er op Bali veel meer toerisme is. Hierbij is Bali ook rustiger en is er makkelijker eten te verkrijgen tijdens de ramadan. Dit kan op Java tegenvallen. Veel mensen houden zich hier toch aan de ramadan en dit kan lastig worden met het verkrijgen van eten.

Zoals je zelf al vermoed, is mijn ervaring dat Thailand meer een backpackers land is dan Indonesie. Er zijn ook aardig wat cultuurverschillen. Thailand is Boeddistisch en Indonesie is voor groot gedeelte Islamitisch. Op Java staan dan ook vnl. moskeeen die 5 maal per dag voor het gebed oproepen (ja, ook 's nachts maar dan zetten ze de luidsprekers een stuk zachter). In Thailand wordt dus veel geofferd bij kleine tempeltjes en houdt men van een uitbundiger levensstijl. Alcohol is dan ook goed verkrijgbaar en cafeetjes en barretjes zijn dan ook overal te vinden. Vooral Java is hier niet mee te vergelijken en zeker niet tijdens de Ramadan. Alcohol is verkrijgbaar maar zeer beperkt en het wordt niet op prijs gesteld om dit in het openbaar te nuttigen. Ook zijn er veel minder barretjes en cafeetjes en tijdens de Ramadan is het allemaal soberder. Een strandcultuur kent men op Java nog niet (alhoewel daar steeds meer verandering in komt). Java heeft wel veel meer cultuur en bijv. een aantal zeer bijzondere bezienswaardigheden zoals de Borobudur en Prambanan (twee bezienswaardigheden waarvan ik vind dat je die absoluut in je leven gezien moet hebben). Wayangspelen en gamelan muziek zijn ook heel bijzonder. Bali is een beetje te vergelijken met Thailand. Bali is meer op toeristen ingesteld en een Hindoeistische cultuur dus ook hier veel tempeltjes en offeringen. Bali is ook bekend voor de stranden (alhoewel op Java ook hele mooie stranden liggen) en als je bijv. in Kuta verblijft kan je gewoon bij MacDonalds eten en 's avonds naar een discotheek. Het is dus heel erg de vraag waar je van houdt en naar welke gebieden je in Indonesie gaat. Hou er bijv. ook rekening mee dat men op Java minder Engels spreekt dan bijv. op Bali of Thailand. Ook dit is weer erg afhankelijk van het gebied wat je in Indonesie bezoekt. Als je de bekende routes in Indonesie volgt kan je prima met Engels uit de voeten. Ga je af van de bekende routes dan zal je weinig mensen tegenkomen die Engels praten. Sommigen vinden dat juist leuk, anderen vinden het wel erg gemakkelijk als men overal Engels praat. In Indonesie kan je natuurlijk nog Nederlandse invloeden of overblijfselen uit de koloniale tijd vinden. Die vind je in Thailand veel minder maar zijn er wel (bijv. bij Wat Arun zijn een paar beelden te vinden zijn die gemaakt zijn naar het beeld van westerlingen en bij de Birma spoorlijn is een museumpje waar wat Nederlandse sporen terug te vinden zijn).
Zo te zien gaan jullie in Indonesie de bekende route doen dus zal het allemaal niet te ingwikkeld zijn. Java is zo’n 1200 km lang en je kan ongeveer gemiddeld 40 km per uur afleggen (per bus, trein of auto). Het meest interessante gedeelte van Java vind ik midden Java (omgeving Yogyakarta vooral cultuur) en Oost Java (vooral natuur). Jakarta zou ik persoonlijk niet te veel tijd besteden (hele grote stad). Op Java loopt een spoorlijn (van west naar oost) dus dat is een erg goede manier om lange afstanden te overbruggen. Vliegen kan natuurlijk ook. Op onze site (onder Reis Info) kan je van alles vinden over het reizen op Java. Ook kan je zien wat er allemaal in de omgeving van Yogyakarta te zien en te doen is.

Wij zijn vorig jaar ook naar Indonesië geweest, eerst naar Sumatra en toen naar Bali. Wij hebben alles vooraf geboek en geregeld, doen wij al meerdere jaren en bevalt ons goed. We zijn dan geen tijd kwijt ter plekke aan het uitzoeken waar we naartoe willen en kunnen vooraf de leukste plekjes met de beste ervaringen ( tripadvisor, zoover en forum) uitzoeken. Zeker als je gebonden bent aan tijd…
In Bukit Lawang ( Sumatra) waren we 2 nachten in het Greenhill guesthouse. Een chauffeur van het guesthouse kwam ons ophalen bij Grand Swiss Belhotel in Medan. Prima geregeld. Ook daar een mooie boomhut met uitzicht op de rivier en de trekkings kun je daar regelen. Een jongen van het guesthouse ging met ons mee als gids. ( een zware tocht als je het niet gewend bent maar erg mooi en veel oerang oetangs gezien en het laatste stuk terug naar het guesthouse tuben, erg leuk. Bij ons was het ook Ramadan dus ik moest wel broek en shirt aan laten tijdens het tuben.)
Van daaruit over een hobbelige weg naar Tangkahan ( Mega Inn). Ook een prima plek om te verblijven. Het olifanten wassen en de olifantenrit door de rivier vonden wij een aanrader. Ook het tuben over de rivier waarbij 2 jongens van Mega Inn mee gingen was erg leuk. Vervoer terug naar Medan via Mega Inn geregeld, prima!
Medan zou ik niet te lang blijven, wij wilden na een lange vlucht niet in een keer door naar BL, daarom een overnachting gedaan daar, net als na het bezoek aan Tangkahan, ook weer 1 nacht. Op deze manier konden wij onze koffers bij het hotel in Medan laten en met een trekkingsrugzak naar BL en Tangkahan. ( sommigen hebben voor 3 weken genoeg aan 1 trekkingsrugzak maar ik niet…:smile:)

Op Bali hadden we een prive chauffeur ( ook vooraf in NL geregeld). Een drukke tijd dan, dus chauffeurs met veel positieve ervaringen op internet zijn vaak dicht voor vertrek al niet meer te boeken. Natuurlijk zijn er altijd wel chauffeurs beschikbaar maar wij kijken ook altijd eerst naar ervaringen van anderen.
Wij deden het rondje DPS ( vliegveld) via Jatiluwih rijstterrassen - Lovina ( Starlight, erg leuk aan zee - dolfijnentour) - Pemuteran 2 nachten ( Amertha Bali villas, erg mooie plek, je eigen villa en samen met 2 of 3 andere villa’ s je eigen zwembad, van hieruit snorkelen bij Menjangan Island) - dagtocht met diverse stops naar Ubud, ( Greenfield Ubud, uitzicht op rijstvelden en een mooi groot balkon) - Met de boot ( vooraf geregeld bij Scoot, die ons kwam ophalen in Ubud) naar Lembongan Island naar Bay Shore huts 2 nachten; kleinschalig met leuke huisjes, zie website. Leuk om hier een scooter te huren en naar het andere eiland te gaan. Als laatste 2 nachten Seminyak om toch nog even in wat meer drukte te zitten, Devdan show te bezoeken, paard te rijden en een keer uit te gaan. Wij hadden 8 nachten Bali dus 1,5 week kan prima. Hadden b.v. wel een nachtje meer in Ubud willen zitten of nog een andere plek aan de oostkant willen bezoeken maar hadden niet meer tijd.
Wij vonden een stop van 3 dagen op de terugweg in Kuala Lumpur ook erg leuk, je zit niet zo lang in het vliegtuig van Bali naar Nederland en kunt in die 3 dagen mooi even KL en de torens bekijken, winkelen, een tour door de stad etc.
Een paar jaar geleden zijn we ook naar Thailand geweest, ook erg leuk maar toen hadden we het via een organisatie geregeld, Greenwood. Pas daarna zijn we het meer zelf gaan uitzoeken en regelen.