Hoi,
Wij willen de laatste week van december de W trekking doen van Torres del paine. Nu zijn we aan het twijfelen tent of refugios?!? Heeft iemand tips of aanbevelingen en is het bijvoorbeeld niet te koud in de tent?
Thank voor reageren alvast!!!
Met de kou zal het wel meevallen, maar vooral de wind zal je parten spelen. Ooit eens een jongedame ontmoet die haast verplicht was haar rugzak te blijven dragen, om niet letterlijk weg te waaien! Vandaar dat ik toch zou kiezen voor refugios, even afgezien van het feit dat ik er persoonlijk niet aan moet denken om in een tent te slapen
Maar boek ze wel zo snel mogelijk want eind december is het erg druk in Torres.
de temperatuur is prima te doen in een tent. Refugios zijn overigens een stuk duurder en staan niet bij de uiteinden van de W (torres del paine en Gleysjer Grey bijvoorbeeld)
wegwaaien met rugzak om is inderdaad mogelijk op weg naar de gletsjer. Het kan echt hard waaien daar, maar het kamp om de tent op te zetten ligt beschut vlakbij de gletsjer
Sent from my Nexus 4 using Wereldwijzer
Dank voor jullie reacties! Erg fijn! Groetjes
Ik zou zeker gaan kamperen maar dat zegt een echte kampeer liefhebber.
Met de tent ben je iets flexibeler. Als het een dag slecht weer is kan je lekker in je tent blijven. De refugio’s zijn vaak volgeboekt zodat je wel op pad moet.
Italiano, Glacier Frey camping en Torres hebben zeker een shelter waar je kan koken als het regent.
Campamemto Italiano, camping naast Glacier Frey (ben naam kwijt) en Torres zijn in een bos. Pehoé is naast de refugio en is in open terrein maar het uitzicht is geweldig. Was niet echt onder de indruk van Cuernos, ze hebben daar veelal tent platforms en in vrij open terrein. Ik ben van Italiano in één keer naar Torres gelopen. Diep in valle de france is ook een camping maar je loopt dan al richting boomgrens en wordt de beschutting minder.
Thanks voor de tips! Kogel is door de kerk wij gaan kamperen!
Leuk! Laat je na afloop hier nog even weten hoe het was? Dan hebben de volgende reizigers er ook weer wat aan ![]()
Kun je even feedback geven ivm Torres del Paine…
Ik zou ook de W-trekking doen ergens eind november! Hoeveel dagen heb ik hiervoor nodig?
Qua temperatuur wat mag ik verwachten?
Is wildkamperen een optie of ten strengste verboden?
Graag tips aub
grtz
Kim
er zijn aangewezen camperplaatsen en de W zou je in 4 dagen wel kunnen doen, doch moet je wel stevig doorlopen dan. wij hebben er een week over gedaan ![]()
Via Wereldwijzer app
Wildkamperen is verboden maar als je het doet moet je het wel een beetje slim doen. Niet aan het eind van de middag een camping waar je betalen moet voorbij lopen. Zelfs camping Britanico bijna aan het eind van Valle de France is bemand, staat een beetje raar als je met volle bepakking langs gaat en niet terug komt.
Er zijn ook heel veel stukken waar het gewoonweg niet gaat vanwege het ontbreken van beschutting. Houdt er ook rekening mee dat er veel mensen op de trail wandelen.
Wat ik NIET zou doen is wildkamperen en een vuurtje!!
Ik heb hier eigenlijk ook een vraag over die aansluit bij dit onderwerp. Is het mogelijk om op de campings een tent inclusief benodigde kampeerartikelen te huren, zodat je geen tent en kampeerspullen tijdens de trekking op je rug hoeft mee te sjouwen?
Zijn er dan bussen zowel bij het beginpunt en eindpunt? Want zou graag vandaar naar El Calafate gaan…
Dus waar dien ik dan best te starten of maakt dit niet uit?
@jungle In de Lonely Planet staat dat er bij de refugio’s kampeer spullen te huur zijn. Ik kan mij iets herinneren dat er bij Paine Grande veel tentjes stonden van hetzelfde model. Er staat ook dat het in het hoogseizoen beter is om je eigen mee te nemen wegens een tekort aan tenten. Ik heb geen idee of je ze kunt reserveren en waar, misschien het TDP NP of Paine Grande Lodge een mail te sturen.
@kim In Puerto Natales boek je de bus voor heen en terug. En vanuit Puerto Natales ga je naar El Calafate, vanuit TDP naar El Calafate is alleen mogelijk met eigen vervoer.
De meesten starten vanuit Torres schijnt beter te zijn voor de uitzichten.
okeij tnx! Misschien dat autostop vanuit Torres del Paine ook en optie is? Er ligt praktisch maar 1 weg dus mag niet zo moeilijk zijn veronderstel ik?!
Anders moet ik 2.5u terug naar Natales om dan weer noordelijker te gaan naar Calafate…
En daarna neem ik vanuit Calafate dan dus de bus naar El Chalten, is dit mogelijk? Aanraders in El Chalten?
Is er vanuit El Chalten rechtsreekse bus naar Punta Arenas?
Dag allen,
ik heb een vraag over de trekking bij Torres del Paine. Is het mogelijk om de tocht zo te plannen dat je maar max. 3 uur per dag loopt? Zijn er rondom dat aantal uur lopen plekken om te slapen, of moet je dan kamperen. En dan is mijn 2e vraag: kan je ook mensen huren die je tassen en kampeerspullen dragen dit ivm mindere gezondheid? Mocht dat kunnen, wie kent goede gidsen/dragers en of bureau’s die dit regelen?
Dank voor het meedenken.
Groet! Marleen
Met een max van 3 uur ga je het niet redden. Met een uur meer kom je een heel eind maar dan zit er nog wel één stuk tussen wat nog een uur langer is maar wel vlak. Dan kun je slapen in refugio’s. Deze optie geeft je niet echt de gelegenheid om Valle de France aan te doen.
Ga je kamperen dan is Valle de France wel te doen maar dan heb je de last van de kampeerspullen.
Bij www.erraticrock.com/hostel/ verhuren ze kampeerspullen misschien kunnen ze je helpen bij het vinden van een gids.