eind nov - begin dec in Torres del Paine, W-trek met refugio's, reserveren???

Hallo!

Op 30 oktober vertrekken we voor 1,5 maand naar Chili. :wereld:

Vanuit Santiago willen we naar het zuiden; we hebben een globale planning maar geen dag-tot-dag ingevuld schema.
Eind november - begin december zullen we in NP Torres del Paine aankomen.
We willen daar de W-trek gaan doen en in de refugio’s overnachten. Omdat we de exacte data van ons verblijf in TDP nog niet weten, is het lastig reserveren.

Heeft iemand enig idee of het met de drukte in de refugio’s in die periode wel meevalt, of, is het daar altijd druk??
Hoe groot is de kans dat als we niet reserveren dat we gedwongen moeten camperen?

Nog een tweede vraag:
We hebben veel gelezen over de spijkerharde wind gedurende die periode.
Zelf loop ik liever met de wind in de rug dan andersom.
Iemand enig idee of de wind -gemiddeld genomen- uit een bepaalde richting waait?
We kunnen nu nog kiezen of we van Ref. Grey richting Ref. Torres lopen (van west naar oost), of juist andersom!

En zelfs een derde vraag:
Is er nog kans op sneeuw of ijs op de paden? Wandelijzers en camaches mee???

Alle advies is van harte welkom, bij voorbaat dank voor reacties!

Ik heb gekampeerd dus geen ervaring met reserveren. Januari en februari zijn de drukste maanden. Als er slecht weer voorspeld wordt dan kiezen er veel mensen voor om in een refugio te overnachten dus moeilijk te zeggen wat de kans is. Je kan zodra je weet wanneer je in Puerto Natales aankomt boeken of direct bij aankomst in PN of een nachtje langer in PN blijven. Je bent niet de enigste die zonder schema reist!!

De meeste mensen lopen van Torres naar Grey omdat je dan de uitzichten voor je hebt en niet telkens om hoeft te kijken.

Wandelijzers lijken mij overbodig.

1 like

Hey, dank je wel voor je reactie! Dat biedt hoop voor 'n plekje in de refugio’s.

Nog enig idee wat de windrichting was?

Vrgr,