Hoeveel tijd uittrekken voor Torres del Paine?

Hoi,

In november ga ik 5 weken in mijn eentje rondreizen in Chili. Ik ben nu aan het kijken welke binnenlandse vluchten ik wil vastleggen.

Ik heb alleen geen idee hoeveel tijd ik ongeveer moet uittrekken voor Torres del Paine. Wie wel??
Ik wil waarschijnlijk ook het W-circuit van 4 dagen lopen.
Moet ik daar eigenlijk ook iets voor reserveren? En hoelang van tevoren? Ik ga er eind november/begin december naar toe.

Weet iemand trouwens of je met de South America Airpass ook nog datums kan wijzigen wanneer je al geboekt hebt? Ik heb er namelijk een hekel aan als alles zo vast ligt.

groetjes Maaike

Hallo Maaike, de rit van Pt-Natales naar Torres del Paine duurt ruim 3 uur dus bij de planning moet je hier rekening mee houden. De eerste dag kun je het beste overnachten in refugio Chileno en misschien dat je de voet van de torres nog op dag 1 kunt bereiken als je met de eerste bus vanuit Pt-Natales vertrekt. Ik zou ook zeker naar de Perito Moreno Gletsjer in Argentinie gaan als je toch in de buurt bent. De hutten kun je reserveren maar in november/december zal er vast nog wel plaats zijn (reserveren kun je het beste doen via de sites www.fantasticosur.com en www.verticepatagonia.cl –> je boekt hier rechtstreeks bij de beheerders van de hutten dus niet via allerlei tussenpersonen die er ook weer aan moeten verdienen).

Een alternatief voor de south-american airpass is vliegen met Sky Airlines (www.skyairline.cl), deze maatschappij heeft goedkope tickets en is mij goed bevallen.

Groeten Wietze de Jong
www.lagopanguipulli.com

1 like

je zou er een week voor uit kunnen trekken en er dan 1 of 2 dagen perito moreno gletsjer (el calafate) bij in doen, dit stuk natuurgeweld mag je absoluut niet missen als je in de buurt (relatief) bent.
wij zouden er 1 dag naar toe gaan maar zijn de volgende dag weer gaan kijken naar dit natuurschoon.
ook nog een extra optie is el chalten wat zo`n 200 km noordelijker van el calafate ligt en waar je mooie 1 of meerdaagse wandeltochten kunt maken rond mount fitzroy, ook echt een erg mooi gebied met voldoende faciliteiten en overnachtingsmogelijkheden.
succes

1 like

Hoi Wietze,

Bedankt voor je tips!! Kan ik er een beetje uit opmaken dat ik er dan 1 tot 1,5 week voor uit moet trekken?

Ik ga zeker gebruik maken van die sites! Kende ik nog niet.

groetjes Maaike

Hallo Maaike. Inderdaad je moet voor de “W” i.c.m. met de Perito Moreno minimaal een week uittrekken. Pt-Natales-El Calefate is ruim 6 uur met de bus, er zijn ook excursies naar de Perito Moreno vanuit Pt-Natales waarbij je s’avonds/s’nachts laat weer terugkomt maar dit is wel een hele lange zit en de Perito Moreno is te mooi om er maar heel eventjes te zijn. De tip van site burner om ook naar El Chalten te gaan is een goeie; ik ben er zelf maar 1 dag geweest (vanuit El Calefate) maar had hier graag nog wat langer willen blijven, het vertoont overeenkomsten met Torres del Paine dus als je heel veel wilt doen in 5 weken kun je het ook voor een andere keer bewaren.

Groeten Wietze de Jong

…nog een kleine toevoeging op mijn vorige berichtje. Vanuit El Calefate naar de Perito Moreno gletsjer is ook weer ruim 2 uur. Een dagtocht Pt-Natales-Perito Moreno en weer terug betekent dus sowieso 15 uur in de bus zitten. Als je nog niks hebt vastgelegd kun je er ook aan denken om te beginnen in Santiago de Chile en te eindigen in Buenos Aires (terugvliegen van Ushuaia naar Buenos Aires); een hele mooie reis en Buenos Aires is wat mij betreft een mooiere stad dan Santiago.

wat zijn ongeveer de prijzen voor een w-tour?
Ik vlieg in januari op Punta Arenas, kan ik gewoon daar ter plekke naar een reisbureautje gaan om te boeken?

Hallo Tania. Ik ben in oktober 2006 voor het laatst in Torres del Paine geweest en wat ik nog weet is dat de kosten voor een ontbijt, lunchpakket en avondmaaltijd hoger waren dan de 30 Euro vergoeding die ik als reisbegeleider ontving, daarbovenop komen nog de kosten van de refugio en huur beddengoed. Het zal zo’n 70 Euro per dag kosten al met al + de extra kosten van een tour onder begeleiding. De camping en zelf eten koken is natuurlijk goedkoper waarschijnlijk worden dit soort tours ook wel aangeboden. Hotels in Torres del Paine zijn erg duur; echt iets voor rijke Chilenen en welgestelde toeristen. Er zijn al een aantal links genoemd bij dit onderwerp –> nog een link is www.torresdelpaine.com

Het zal best lukken om in januari ter plaatse in Pt-Natales een bedrijfje te vinden dat een W-tour organiseert maar je kunt het ook prima zelf regelen en zelf de W bewandelen. Wel is januari een drukke maand (februari is de drukste toeristische maand in Chili), dus misschien is het toch aan te bevelen om vantevoren bepaalde hutten te reserveren.

Groeten Wietze de Jong
www.vakantiewoningchili.nl

Dankje! Ik wil eigenlijk niks van te voren reserveren. Ik vind het niet fijn om ergens aan vast te zitten. Misschien dat ik het in Puerto Natales kan reserveren vlak voor ik ga. Fijn om te weten dat ik ook gewoon zelf de W zou kunnen lopen. Zijn er ook wel gidsen buiten de organisaties om, die met een groepje gaan?