Ten noorden van Kaapstad?

Hallo allemaal,

Komende winter ben ik van plan om samen met mijn partner 4 tot 5 weken met een huurauto door Zuid-Afrika te reizen. Momenteel zijn we nog heel erg aan het oriënteren en dit forum is daar heel erg bij aan het helpen!

Kaapstad staat sowieso op het programma maar verder is alles eigenlijk nog open. Alleen ik heb een rijbewijs dus ga alleen autorijden en daarom is de voorwaarde dat we niet dagelijks in de auto zitten. We zijn natuurliefhebbers en zijn niet echt dol op toeristische plekken.

Voor nu heb ik eigenlijk een specifieke vraag (om het een en ander uit te sluiten):
Is het de moeite om de omgeving van Cederberg te bezoeken (in dec/jan)? Zo ja wat zijn aanraders? Is de westkust mooi? Of is het binnenland mooier?

Of is het beter om ons op de Garden Route en Kruger te richten omdat dat echt de mooiste plekken zijn? Ik ben bang dat we de Garden Route toch te toeristisch vinden (of in ieder geval niet typische Zuid-Afrika)

Hopelijk kunnen jullie ons helpen met kiezen want dat is toch echt het minst leuke van voorpret :bang:

Ik persoonlijk vind het noorden van Kaapstad wel de moeite. West Coast NP - en dan de baai van Paternoster / Langebaan,… Hoe ver noordelijk willen jullie gaan? Namaqua NP is ook wel de moeite, maar dan meer tijdens de tijd van de wilde bloemen (aug / sept).
De Cederbergen zijn mooi. Het is niet zo groot daar, dus logeer ergens tussen Clanwilliam en Citrusdal. Als jullie een 4x4 huren kan je eveneens Tankwa Karoo NP meepikken (kan niet met een gewone auto).

Maar hou er wel rekening mee dat Dec / Jan schoolvakantie is in Zuid Afrika en iedereen trekt dan naar de kust en de Cederbergen. Het zal heel druk zijn dan en moeilijk om accommodatie te vinden. Hetzelfde geldt in die periode voor Kruger en de Tuinroute.

Heel mooi is het in het Noorden, inderdaad zeker ook het Ceder gebergte. Maar als jullie in het hoogseizoen gaan, dan is namelijk de ZA school (zomer) vakantie. Die zijn van 8 december t/m 8 januari. Aan de kust is het dan super druk, en ook het Noorden boven Kaapstad aan de kust ook, daar zijn veel 2de huizen die dan zeker bezet zijn. LAngebaan, Paternoster etc. Daar buiten is het daar heerlijk rustig en super mooi. Buiten de vakantie om, vaak kom je niemand tegen.
ook de parken zijn overvol en hebben ze dan limieten van bezoekers ingesteld. Accomodaties in die periode zeker in Kruger kan je vergeten.

ook op de wegen is het super druk en gevaarlijk in deze periode gebeuren elk jaar zo vele dodelijke ongelukken.

Dit is niet om je bang te maken, maar gewoon een feit helaas. Wijzelf blijven altijd lekker thuis dan.

de kist en ook het binnen zijn beide mooi. Maar als jullie later kunnen gaan, zou ik dat zeker aanraden.

Hartstikke bedankt voor jullie reactie!

Ik had inderdaad gelezen dat de vakantie nogal druk kon zijn maar de wens om kerst en oud&nieuw in het buitenland te vieren deed ons overwegen om toch in die periode te gaan. Maar na jullie berichten hebben we besloten om toch na 8 jan te gaan. Ook omdat ik inderdaad al de indruk kreeg dat de accommodaties en huurauto’s nog maar beperkt beschikbaar waren.

Wij zullen nu zeker het noorden van West-Kaap bezoeken en dan waarschijnlijk een ronde langs Cederbergen en West Coast NP. Veel noordelijker zal het niet worden want we willen nog naar Kruger, Drakensbergen, Kaapstad en (een deel van) de Gardenroute. We gaan nu daar maar eens op oriënteren en ik zal vast en zeker het forum zo nu en dan nog raadplegen. Bedankt!