Aanstaande zondag vertrek ik naar Bangkok voor een trip van bijna vijf maanden door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Wat kan ik dan het best doen met mijn telefoon?
Ik ben van plan om mijn smartphone mee te nemen, zodat ik af en toe wifi kan gebruiken om dingen op te zoeken e.d. Mijn KPN-abonnement loopt in februari af.
Wat doen jullie altijd? Bij aankomst in Bangkok een prepaid Simkaart kopen, die in je smartphone stoppen en het nieuwe nummer doorgeven aan het thuisfront, zodat je bereikbaar bent? Of zijn er ook Simkaarten te verkrijgen voor heel Azie, zodat ik niet in elk land een nieuwe simkaart hoef te kopen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit praktische vraagstuk.
Hoi Job, je kan een simkaart kopen in de 7eleven aan de kassa .
Ook het opwaarderen kan bij de 7eleven, vraag bij de kassa om 100-500etc baht, je krijgt een bonnetje en belt daarna de code door.
Er zijn een aantal aanbieders:
True move (slechte dekking wel edge en 100mb gratis internet)
Dtac (goede dekking, 8 uur gratis internet en goedkoopst onderling bellen)
12Call (goede dekking, beste tarieven voor internationaal bellen).
Dtac happy internet = 70baht
Truemove met 3g en 100mb = 200 baht in mbk
12Call = 50-70 baht
De prijzen voor binnenlands bellen (thai nummer -> thai nummer) zijn:
True move =1Baht per minuut
Dtac = 0,25 satang per minuut (oftewel 4 min voor 1 baht).
12Call = 1Baht per minuut
Iedereen heeft wel een smartphone, oftewel whatsapp erop en je kunt met je vrienden thuis communiceren. Whatsapp verbruikt ongeveer 2mb voor 1000 berichten.
Ook het bellen naar Nederland is met een thaise simkaart goedkoop (true is 30baht per minuut, 12 call weet ik zo niet en Dtac schijnt 10-20 baht te zijn).
Dank voor je antwoord. Kan ik die kaart dan ook gebruiken in Laos, Vietnam en Cambodja? Dat zou voor mij ideaal zijn. In elk land weer een nieuwe simkaart kopen zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten.
Tijdens onze maand reizen door Vietnam, was vrijwel overal gratis wifi. Dat betekende dat mensen mij konden bellen via Skype en dat ik ook naar gewone tel.nr. kon bellen via Skype voor ca. 2 ct per minuut. Hier heb ik dus geen simkaart gebruikt.
Ik ben zelf in Thailand, Cambodja en Vietnam geweest. Mijn ervaring is dat simkaarten alleen te gebruiken zijn in het land waar je ze koopt. Dit heeft vooral met de dekking te maken. Omdat het kopen van simkaarten in die landen belachelijk goedkoop is zou ik daarvoor kiezen. Het enige nadeel is dat je dan iedere keer een nieuw telefoonnummer moet doorgeven. Dit kan echter vrij goedkoop als je dat b.v. in een internetcafe via een mailtje doorgeeft aan je kontakten.
Ik had een simkaart van Dtac happy heel goedkoop. Nummer doorgeven aan ouders en familie. Die mij belden met de vaste huis telefoon. Via www.belknaller.nl ik geloof voor 2 cent per minut.