Te voet door Nieuw-Zeeland? Ervaringen? Tips?

Hey,

Heb het in een ander topic ook al aangehaald maar wil het graag nog eens specifiek voor Nieuw-Zeeland vragen. Heeft er iemand ervaring met te voet reizen? Ik kan op dit moment gemakkelijk 6 maanden tot een jaar op reis gaan, met een maximumbudget van 10.000 euro. Maar ik reis het liefst te voet, met rugzak en tent. Je beleeft dan alles veel intenser en je ziet veel meer. Heeft iemand Nieuw-Zeeland al eens van begin tot eind op deze manier verkend? Zo ja, welke routes heb je gevolgd? Hoe lang heb je erover gedaan? Is het haalbaar? Kan je overal met de tent overnachten?

Alle tips zijn welkom!

Ik plan momenteel een reis naar NZ deze zomer.
Ik ben echter al veel langer geïnteresseerd in het land, maar nu komt het er dus echt van.
Wat betreft wandelpaden denk ik dat je je niet te veel zorgen moet maken, het land bevat enorm veel nationale en regionale parken en tussen die parken loopt er altijd wel een onverkaveld weggetje. Bekijk dit ook zeker eens: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=126920
Er zijn in NZ ook erg veel kampeerplaatsen, die worden beheerd door de overheid. Daarbuiten is het ook toegestaan wild te kamperen, op voorwaarde dat je alles opruimt uieraard en met uitzondering van de nationale parken (maar daar zijn ook weer kampeerplaatsen en hutten voorzien).
Verder dien je er rekening mee te houden dat het weer in NZ erg wisselvallig kan zijn: een plotse ommekeer van het weer is er dus niet ongewoon.
Bij het uitstippelen van je route dien je uiteraard ook rekening te houden met de seizoenen: zo is het bijvoorbeeld niet aan te raden om met een tentje op het Zuidereiland rond te trekken in het hartje van de winter (daar is de kans immers reëel dat er sneeuw ligt).

Hopelijk heb je hier iets aan :wink:

Hier heb ik zeker wat aan! Heel erg bedankt! Had ondertussen ook al uitgevonden dat je inderdaad zelf een route langs kleinere baantjes kon samenstellen omdat er redelijk veel mensen met de fiets proberen te gaan en dit ook zelf samenstellen. Maar dit pad is echt ideaal.

Graag gedaan :wink:
Wanneer zou je willen gaan?
Plan je een blog bij te houden?

't Ligt vast: vertrek in september 2012 en terug eind maart 2013. Dat moet genoeg tijd zijn om die 3000km te wandelen en ondertussen af en toe te werken. Een blog… hebben mensen daar iets aan? Had er nog niet over nagedacht. Alleszins echt bedankt voor de tip :-).

Goh, ik ben jaloers :wink:
Ja zo’n blog kan leuk zijn voor thuisblijvers en voor mensen die iets gelijkaardigs willen doen. Daarom hoef je daar niet elke dag wat op te schrijven hé.

Alvast veel plezier gewenst!

Zal er eens goed over nadenken en als ik een blog opstart, zal ik de link plaatsen. Geniet ook van jouw reis deze zomer! Ga je zelf bloggen?

Bedankt! Het is maar een maandje en ook een vrij strak tijdsschema (omdat we zo veel mogelijk willen zien), dus ik denk niet dat ik daar veel tijd voor zal hebben. Al zal ik misschien wel een dagboek bijhouden en een verslagje schrijven als ik eenmaal thuis ben.

Na mijn studies wil ik wel iets in de aard van jouw reis doen (met de fiets evt. of een WH in Australië en NZ of …). En dan wil ik wel een blog bijhouden.