Taxi's in Maleisie

hey iedereen,

zaterdag vertrek ik naar Kuala Lumpur. Ik heb al het een en ander gelezen over de taxi’s. Kan iemand mij raad geven wat ik het beste doe om een taxi te nemen van luchthaven naar hotel. Hotel is in de buurt van de internationale luchthaven. Thanks !!

Voorzover ik weet zijn de taxi’s vanaf de luchthaven schreeuwend duur. Kun je er niet komen met het openbaar vervoer?

hey Boehdda… ik zou het echt niet weten met het openbaar vervoer… ik moet naar het Hotel Grand Continental …Jallan Bella Raja Laut.
Volgens het kaartje dat bij de hotelfoto’s stond, leek dit niet zo ver van de luchthaven maar ja…wat is de werkelijkheid hé.
Bij Asia Air spreken ze ook van Manilla Clark en ligt km’s ver van Manilla …

Hallo,

Op vliegvelden in Kuala Lumpur ze hebben er namelijk 3 werken ze heel vaak met een taxiticket. Dit werkt als volgt je gaat naar een balie die je vind in de aankomsthallen en daar koopt je een ticket voor een vaste prijs. Je kunt er ook voor kiezen als je op KL international airport aankomt om de trein te nemen die in 30 minuten aankomt in KL Sentral en vanaf daar kun je een taxi nemen die op hun meter behoren te rijden. Het is nu verplicht op de meter te rijden doen ze dit niet dan kun je een nummer bellen en kunnen ze hun licence verliezen om taxi te rijden. Verder zijn er ook nog mogelijkheden om de bus te nemen maar daar ben ik niet goed van op de hoogte.
De taxi van KLIA zal je tussen de 65 tot 100 ringgit gaan kosten en hangt af van de soort taxi die je neemt ze hebben in KL namelijk ook luxere taxi’s met meer beenruimte enzo.
De trein kost je 35 ringgit one way en vanaf daar een taxi kost je misschien 10 a 15 ringgit voor het laatste stukje.

Ik heb zelf zeer goeie ervaring met Taxi’s in KL ze rijden bijna altijd wel op de meter in het centrum doen ze dit niet dan stap ik vaak weer uit en zoek een nieuwe taxi. Het systeem werkt daar instappen zeggen waar je heen wilt en dan zetten ze al snel gewoon de meter aan doen ze dit niet dan laat ik ze gelijk dus weer stoppen.

1 like

Thanks voor de info Moira… heb ondertussen uitgedokterd dat het hotel niet op 26 km van de Internat.Luchthaven ligt, zoals bij de hotelbeschrijving stond maar wel 68 Km…

Dus toch in het centrum van Kuala Lumpur. Dat is ook te verwachten. Ik zou dan lekker met de trein gaan van KL Sentral dat is ongeveer 40 minuten rijden kost dus 35 ringgit per persoon en dan is het vanaf KL Sentral niet zo heel ver meer naar je hotel. Ik verblijf zelf ook in die buurt altijd waar je hotel zit. Ik verblijf altijd in Prince Hotel dat is ook in die beurt.

Voordeel van de trein is bovendien dat je geen last hebt van verkeersopstoppingen.

Dat klopt inderdaad gisteren nog in de taxi van KL centrum naar Subang airport gereden normaal goed te doen in de ochtend echt niet grappig dat duurt een eeuwigheid.

ok thanks voor de info … het zal de trein worden…

Vanaf het LCCT vliegveld kost een (gewoon ‘budget’ taxi) 74 ringgit naar de golden triangle.

1 like

Taxi’s in KL zijn er meer dan genoeg maar tijdens ons verblijf wilde toch minder dan de helft op de meter rijden.

Dat is mijn ervaring inderdaad ook! Maar wij hebben bijna alleen maar het openbaar vervoer genomen.

Als je op KLIA aankomt, dan gewoon de KLIA Express nemen: http://www.kliaekspres.com/erlsb/default.aspx.

Mocht je met Air Asia vliegen, dan kom je aan op LCCT en dan is het slimste om de bus te nemen naar de KLIA Express vanaf daar (zie: http://www.kliaekspres.com/erlsb/LCCT/tabid/158/Default.aspx).

Het is top geregeld het openbaar vervoer daar hoor… Geen reden om een taxi te nemen. Ook in Kuala Lumpur zelf kun je makkelijk met de metro/lightrail/oid…

Hallo,

Ik heb er echt geen last van gehad als ik iemand het toch probeerde dan ging ik gewoon een andere taxi zoeken. Ik kom regelmatig in KL heb er totaal nu zo’n 4 maanden gewoond en ben er zeer makkelijk in niet op je meter rijden dan stop je maar weer neem wel een ander zijn er toch genoeg.

1 like

Hi Gilbert,

Ik vermoed dat ik al te laat bent omdat je inmiddels in KL bent (geweest), maar ik vond zowel de trein (perfect geregeld en aankomend te KL centraal) als een taxi echt prima vanaf het internationale vliegveld. Met de taxi zie je nog eens wat (palmplantages, palmplantages, palmplantages, etc.).

Veel plezier daar!

Na de treinreis van KLIA naar Kuala Lumpur met KLIA Express kom je in Sentral Station aan, heb ik begrepen. Zijn er liften op het station. Is het makkelijk om met koffers/bagage naar de taxistandplaats te komen, zijn daar ook bagagewagentjes o.i.d? Is de taxistandplaats makkelijk te vinden?
Zijn er nog bouwwerkzaamheden voor het Sentral Station?
Groet, Helene

@Anacondor: ik ben idd al terug maar door omstandigheden ben ik niet lang daar gebleven, ik heb dan ook een ander hotel geboekt in de buurt van de internat. luchthaven.
Toch vond ik het bij aankomst vanuit Amsterdam niet zo simpel. Je volgt de plaatjes voor de bagage en dan ineens … niets meer. Dan maar eens gevraagd en ze stuurden me naar treintje op spoor 1. Voila, daarmee moest ik het doen. Dat treintje maar genomen en daar nog maar eens gevraagd waar ik mijn bagage kon vinden. Uiteindelijk alles gevonden.
Voor een taxi neem je best een kaartje in de luchthaven, aan één van die kleine loketten voor je buiten gaat, scheelt wel een beetje in prijs.

Ik weet niet wat je allemaal mee wilt nemen maar er zijn wel liften op de perrons zodat je eenvoudig in de aankomsthal komt en van daaruit een korte wandeling naar de taxi standplaats. ik weet niet of er baggage wagentjes aanwezig zijn.
Er zullen nog wel bouwwerkzaamheden zijn voor het centraal station maar indien je geen gebruik maakt van de monorail zul je daar weinig last van hebben.
wanneer ga je naar Kl?

gr. Frank

Wij wonen hier nu ruim een jaar; en kwamen daarvoor al verspreidt over 10 jaar in Maleisie. De taxi situatie is enorm verbeterd in KL; maar kan nog steeds beter. Er zitten nog steeds vaak rotte appels tussen; maar ook steeds vaker gaat het goed. Je kunt zelf de kans op gezeur vermijden door:

• Niet op ultratoeristische plekken op een taxi te wachten
  • Niet rond sluitingstijd van ultratoeristische plekken op een taxi te wachten
  • Er niet teveel als een toerist bij te lopen :slight_smile:
  • Niet vragen of hij de op meter wilt rijden en niet vragen ‘hoe duur’ een trip is. Gewoon zitten en de locatie zeggen. Zelfs als er gezeur komt over files en al dat soort onzin (want dat is het altijd) dan kun je altijd nog overwegen om te zeggen ‘Meter + RM5’…want daar gaat het ze vaak alleen maar om (dat ze iets in hun zak kunnen steken).
  • De taxi te bellen; gewoon het nummer van Sunlight bellen of laten bellen : 0390571111 (met je lokale simkaart van Hotlink).

Gelukkig rijden we hier nu zelf in een auto rond; waardoor we verlost zijn van de taxi’s :)…

Het meest lastige is nog met je koffers door de poortjes van het uitchecken te gaan. Kaartje erin koffers en jij erdoor, zonder dat deze dicht gaat haha. Maar daar staan bijna altijd wel “bewakers” bij die je eventueel helpen. Verder is alles goed te doen met liften/roltrappen.

Wij zijn in juni nog geweest en de bouwwerkzaamheden waren toen nog lang niet klaar. Maar je kunt vanaf KL sentral gemakkelijk omlopen naar de monorail. Dat hebben wij wel gedaan, maar omdat wij nog niet waren gewend aan de hitte was dat wel zweten haha.