Taxi scams and Saigon

Reaktie op deze post.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=158097

Hallo Ton,

Je schrijft: Normaal gebruik ik Mai Lnh of Vina Sun; de meest betrouwbare maatschappijen in Vietnam
Vervolgens heb je het over diverse malafide praktijken van de taxibranche.
Word je dan als toerist standaard opgelicht? Ook bij de betrouwbare taxi’s?

Omdat ik in Oktober naar Saigon ga, wil ik gaarne nog die extra tips hebben waar je over schrijft.
Een gewaarschuwd man telt voor twee.

Nog even een vraag Ton,

In één van je antwoorden schrijf je:
Wil je tips over Saigon, laat het maar weten; ken deze stad bijna beter dan Tilburg .

Daar wil ik gaarne gebruik van maken.
Ik heb al enige zaken uitgezocht via het internet maar aanvullende informatie is altijd welkom.

1: Ik wil met bus 152 vanaf het vliegveld naar Quan 1. en uitstappen bij Chợ Bến Thành
Daar wil ik een budget hotel zoeken. Heb je tips hiervoor?

2: Ik wil de stad bekijken en het liefste te voet, gaarne tips.

3: Kun je een boottocht maken op het kanaal “Rạch - Thị Nghè - Canal” dwars door Saigon?

4:Heb je nog specialiteiten voor mij die ik niet mag missen in Saigon behalve de standaard bezienswaardigheden.

Hallo Jan Willem,

In principe zijn Mai Linh en Vina Sun de meest betrouwbaarste.
Ik kan niet voor elke chauffeur instaan, maar zij krijgen geen commissie wanneer ze een rit rijden, en bij een gegronde klacht krijgen ze meteen ontslag.

Ook zijn hun meters voor 100% geijkt en rijden ze ze altijd via de meter.
Daarom dus mijn advies altijd met deze rijden.

Maar sommige willen natuurlijk wat extra geld verdienen en daar zijn wat trucjes voor zoals deze bijv.
Je neemt een Mai Linh taxi en dan na wat meters zegt ie dat de auto een mankement heeft en hij zorgt wel voor vervangend vervoer.
Dan komt er een taxi , van een andere maatschappij, die het vervolg van de rit overneemt, maar een duurder tarief hanteert en wat omrijd.

De meeropbrengst delen ze dan met zijn tweeën.

Op vele lokaties zie je nu ook mensen staan, in het uniform van Mai Linh of Vina Sun, waar je een taxi van hen kan bestellen en zij vragen naar je bestemming en via mobilofoon regelen ze een taxi voor je.

Deze word dan genoteerd en ook de taxi / chauffeur wordt genoteerd.
Wanneer je een klacht hebt is het voor hen makkelijk na te gaan welke chauffeur en of de prijs onredelijk is.

Dus dit een controle op de chauffeur, en denk dat deze dan wel een normale prijs vraagt, gezien de sancties.
Vraag wel aan de mensen, die dan je taxi oproepen, voor een indicatie, anders weet je nog niet of je veel te veel betaald natuurlijk.

Je zal ook zien dat Vietnamezen ook veelal gebruik maken van deze centrales.

gr.
Ton.

Hallo Jan Willem,

Kan je zeker helpen met deze vraag.

1
Is afhankelijk waar je wilt verblijven; richting Dong koi of richting Ben Tanh.
Laat het even weten.

2
Denk dan dat je deze wandelijng kan gaan maken

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=162258

3
Ja

4
Ik denk Banh Xeo eten in het beste Ban Xeo restaurant, bbq op zijn viet namees, Vam Sat, misschien wat onbekende historische plaatsen in Saigon die betrekking hebben op de oorlog, Van Thanh park in Saigon, Bia Hoi in district 11 bij de Saigon Beer brouwerij ( is wel betrouwbaar ), China town de schildpadden enz.

Laat even weten wat waar je belangstelling naar uitgaat, kan ik je gedetailleerder helpen.

gr.
Ton.

Hallo Ton,

Bedankt voor je informatie.
Toch heb ik nog vele vragen…

Als ik op de kaart van Saigon kijk zie ik bij Ben Tanh een park.
Aan beide zijden (le Lai street en Pham Ngu Lao street) van dit park zie ik op de kaart van Agoda vrij veel hotels liggen.
Wat ik zoek is een budget hotel waarbij ik 's-avonds in de omgeving vertier kan vinden zonder direct vervoer nodig te hebben.

Richting Dong Koi zie ik minder hotels en ook veel hoger geprijsd dus dat zou mijn tweede keuze kunnen zijn.
Ik wil 30 dagen blijven in Vietnam dus hotels van 60 of meer euro per nacht sla ik even over.

Ik heb inmiddels de wandelroute die je met de “link” stuurde uitgezet op de Google-kaart en is een welkome aanvulling op mijn verzameling informatie.
Als er nog meer wandelroutes zijn hou ik mij aanbevolen.

Het korte antwoord op vraag drie is mooi maar waar weet je ook waar de opstappunten zich bevinden?

Je noemt in antwoord vier ook nog Historische plaatsen, Chinatown, de Schildpadden en een Bierbrouwerij, heb je daar nog iets meer info over.
Zoals plaatsbepaling / adres

En als laatste vraag: Heb je ervaring met het openbaar vervoer in Saigon? Ik ben een ervaren busreiziger, ik ben wel wat gewend maar misschien kun je beter alles per taxi doen?

Als ik teveel vraag laat het mij dan gewoon weten.

Groeten JanWillem

Als je iets wilt weten over Bali dan ben je bij mij aan het juiste adres ( reeds veertien maal bezocht )

Hallo JanWillem,

De omgeving , die je bedoelt, is het packpackers gedeelte, je vind daar vind je vele hotels voor zeg vanaf 25/30 usd per kamer per nacht.
Met wel of geen ontbijt erbij.

Ik ken mensen die in Hai Son hotel hebben overnacht en zij vonden dit een goede kwaliteit/prijs verhouding hebben.
Denk dat Hoa hai long, je ook wel aanspreekt, is wel wat duurder, maar met 55 usd ( = 40 euro ) toch op budget?
http://hoanghailonghotel.com/home.html#.UhtsGxupV09

Voor Dong Koi omgeving

Dit is wel een een mooi hotel en ook onder de 60 euro.

Vertier.

Je kan zelf wel bedenken dat het qua vertier wel wat scheelt of je tussen backpackers verblijft of in Dong Koi.
Maar de afstand is niet echt groot; denk 15 minuten lopen.

Dus verblijf je in Dong Koi, zou je naar de Ben Tanh market avond market kunnen gaan en dan bijv. eten bij BBQ garden of op straat en dan een biertje nuttigen in de Dong Koi bars eo…
Je heb overigens een cafe naast je hotel dan ( mits je Bong Sen zou boeken ) “beergarden”.
Kan je ook terecht voor een een vette hap tot de dure Japanse biefstuk.

vele bars en restaurants in de nabije omgeving ( binnen 5 minuten wandelen ).

Andere wandel route.

Is wel wat verder lopen, maar makkelijk te vinden.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=162263

De Chinese ambassade is echt heel mooi.

Vraag 3
Ik weet dat "ja " makkelijk was.

Maar je vind de steiger wanneer je of op Dong Koi of Nugyen Hue street naar de rivier loopt.
Dan moet je , volgens mij, de moeilijkste en gevaarlijkste straat van Saigon oversteken.

loop gewoon met vietnamezen mee, en het is tot nu toe nog steeds goed gekomen.
Daar vind je een kiosk waar je dit kan boeken.
Ook loopt er wel iemand rond die dit aanprijst; ziet eruit als een zwerver.
Vertrouw je hem niet dan gewoon naar de kiosk.

Bierbrouwerij.
Deze is in district 11, maar die kan je niet bezoeken.
Maar aangezien ik het niet raadzaam vind om Bia Hoi te drinken kan je het daar wel.

Ga naar deze straat, dan ben je in de buurt en dan is het makkelijk te vinden via google.
2 Le Dai Hanh, Dist 11

Plaatsen.

China town spreekt voor zich, daar vind je ook een pagado waar je aan de overkant een vijver vind met schildpadden.
Je kan makkelijk een halve dag rondzwerven in China town.

Ik geen ervaring met bus in Saigon, taxi is zo makkelijk en goedkoop, wel op letten dat je Mai linh pakt.
Misschien dat andere mensen je daar bij kunnen adviseren.

gr.
Ton.

Was even aan het zoeken naar een heel mooie reportage in 10 delen op “you tube” , maar kon hem zo snel niet vonden.
Ga er naar op zoek, en dan kom ik terug op historische plaatsen, en dan kan je kiezen en zie je ook wat er allemaal veranderd is tov nu.

Ton,

Bedankt voor de uitgebreide informatie!
Wie weet kom ik deze maand nog met een vraag.
Hopelijk vind je de YouTube reportage nog terug.
Voor mij is het 3 oktober take-off.

JanWillem

-Tip-

Mocht je gebruik willen maken van de fiets-taxi, de grootste boeven naar mijn ervaring… Laat ze dan het bedrag op een stuk papier schrijven en hou dit stuk zelf bij je.

Hallo Zaan,

Goede aanvulling, maar denk je dat ze zich aan die prijs ook houden?
Daar verzinnen wel weer wat op om toch de hogere prijs te verantwoorden.

gr.
Ton.

Als je ze daarna voorstelt om even naar de tourist-police te lopen en het daar op te lossen komt het vast wel goed. Was in mijn geval wel zo :wink: