N.a.v. dit artikel in een Vietnamese krant toch weer even een post over taxi scam in Viet Nam.
http://tuoitrenews.vn/society/9507/cabbie-returns-overcharged-money-to-foreigners
In de gevallen van het artikel hebben de mensen hun geld terug.
Maar ook kan je dit zelf overkomen, vandaar even een foto die ik gemaakt heb bij een taximaatschappij, die ik normaal niet gebruik.
Normaal gebruik ik Mai Lnh of Vina Sun; de meest betrouwbare maatschappijen in Viet Nam!!!
Wanneer je kijkt naar de foto kan je in verwarring komen dat de ritprijs 195000 VND is en dat dat de prijs is.
Heb deze foto genomen na 116 meter rijden en de priijs is 300 VND per 100 meter.
Starten bij 16000 als starttarief.
Wanneer je dit moet afrekenen lijkt het op 195000 VND , maar is in werkelijkheid 19500 VND.
Er staat namelijk een ". "tussen de '9 " en de "5 ". dus daar goed op letten; is bijna niet te zien op de foto, maar dus ook niet op de meter in het echt.
Je betaald dus een factor 10 meer .
Op de foto is een factor meer 175500 VND ( 6.5 euro ).
Dus daar even goed op letten ( foto is genomen in januari 2012, dus prijs is niet meer echt actueel; gaat even om het idee ).
Wanneer je denkt dat een meter te snel loopt, stap dan altijd uit bij een hotel met bewaking.
Doe dan net of je geld in je broek hebt en dat je deze zittende er niet uit krijgt en stap uit en maak , bij een eventuele onterechte prijs, wat stennis ( gewoon iets harder praten is voldoende ) de bewaking komt kijken en kiest partij voor je.
Bij de luchthavens een voucher kopen.
Kan soms wat duurder zijn , maar je weet wat je kwijt bent.
Pak je een willekeurige taxi dan hen, kan het goedkoper zijn of duurder zijn, afhankelijk van het verkeer en weet je zeker dat je niet bij een ander hotel wordt afgezet.
Even voor Saigon vliegveld.
Wanneer je wordt gevraagd om geld wordt gevraagd om te betalen bij de slagboom om het vliegveld te verlaten, meteen uitstappen en niets betalen.
Er zijn nog wel andere te verzinnen om de rtprijs te verhogen.
wil je die weten , laat het even weten.
gr.
Ton.