taxi scam

N.a.v. dit artikel in een Vietnamese krant toch weer even een post over taxi scam in Viet Nam.

http://tuoitrenews.vn/society/9507/cabbie-returns-overcharged-money-to-foreigners

In de gevallen van het artikel hebben de mensen hun geld terug.
Maar ook kan je dit zelf overkomen, vandaar even een foto die ik gemaakt heb bij een taximaatschappij, die ik normaal niet gebruik.

Normaal gebruik ik Mai Lnh of Vina Sun; de meest betrouwbare maatschappijen in Viet Nam!!!

Wanneer je kijkt naar de foto kan je in verwarring komen dat de ritprijs 195000 VND is en dat dat de prijs is.
Heb deze foto genomen na 116 meter rijden en de priijs is 300 VND per 100 meter.
Starten bij 16000 als starttarief.

Wanneer je dit moet afrekenen lijkt het op 195000 VND , maar is in werkelijkheid 19500 VND.
Er staat namelijk een ". "tussen de '9 " en de "5 ". dus daar goed op letten; is bijna niet te zien op de foto, maar dus ook niet op de meter in het echt.
Je betaald dus een factor 10 meer .

Op de foto is een factor meer 175500 VND ( 6.5 euro ).

Dus daar even goed op letten ( foto is genomen in januari 2012, dus prijs is niet meer echt actueel; gaat even om het idee ).

10-1AB8DC7E-1237688-800.jpg

Wanneer je denkt dat een meter te snel loopt, stap dan altijd uit bij een hotel met bewaking.
Doe dan net of je geld in je broek hebt en dat je deze zittende er niet uit krijgt en stap uit en maak , bij een eventuele onterechte prijs, wat stennis ( gewoon iets harder praten is voldoende ) de bewaking komt kijken en kiest partij voor je.

Bij de luchthavens een voucher kopen.
Kan soms wat duurder zijn , maar je weet wat je kwijt bent.
Pak je een willekeurige taxi dan hen, kan het goedkoper zijn of duurder zijn, afhankelijk van het verkeer en weet je zeker dat je niet bij een ander hotel wordt afgezet.

Even voor Saigon vliegveld.
Wanneer je wordt gevraagd om geld wordt gevraagd om te betalen bij de slagboom om het vliegveld te verlaten, meteen uitstappen en niets betalen.

Er zijn nog wel andere te verzinnen om de rtprijs te verhogen.

wil je die weten , laat het even weten.

gr.
Ton.

Beste Ton,
Eerst en vooral bedankt voor de zeer nuttige informatie over Vietnam.
Kan jij mij nog op de hoogte brengen van andere oplichting praktijken en waar wij moeten voor opletten?
Kan ik je e-mail adres krijgen ? Wij vertrekken in augustus voor 19 dagen naar Vietnam .
grt

Vanuit hier en de dagelijkse praktijk?
Neem geen Mail Linh meer. Neem een Vinasun taxi.

Hoe dan ook.
Als je in de taxi zit? Schrijf altijd het nummer op. Desnoods als note in je telefoon.
Mocht je iets kwijt zijn? Heb je altijd het nummer en plaats van vertrek en aankomst ergens en het bedrag van de rit.
Dat is meestal afdoende de chauffeur terug te krijgen.

Telefoons en kleinere consumenten electronica? Weinig kans dat je het terug ziet. Mai Linh is de laatste jaren dramatisch achteruit gegaan, dat zie je ook in hun wagen park. En het interieur van de voertuigen. Overigens verschilt dit nog wel eens per plek.

Bordje op dashboard.
Bij, of boven de meter is een bordje met de naam van de chauffeur, Vergeet deze niet te noteren bij het taxi nummer in je notes !

Na jaren Mai Linh neem ik geen taxi meer van dit bedrijf.

Hallo F,

Kan zo net even 1,2,3 wat anders verzinnen.

@A
Ik rijd zowel met ML als VS, maar stap dan in bij de plekken waar de mensen in hun bedrijfskleren van VS en ML je een briefjes geven en met nummer van de taxi en waar je heen wilt op staat.

Heb beide nog niet kunnen betrappen op iets van oplichting op deze manier.

Wel hebben diverse chauffeurs een voorkeur voor een bepaalde route.
Bijv
Ben je bij de Bitexco toren, Australisch restaurant, en je pakt een VS taxi, dan gaat de ene taxi via de route van "Le Loi ( Pasteur ) "en de andere heeft een voorkeur voor "Ha Ba Trung ".

Had in begin daar ook m ijn twijfel over, maar maakt in de praktijk niet veel uit vwt geld.

Bij Continental staan beide bedrijven, en om zo naar de toren te komen gaan beide via de Pateur route ( Nugyen Hue straat was afgesloten) en kreeg van beide een ticket met nummer en werd gevraagt naar bestemming en ook op het ticket geschreven.

Maar bedankt voor je waarschuwing A, misschien een tip voor mensen om alleen Mai Linh via deze standplaatsten te nemen.
Ook is belangrijk om natuurlijk op het telefoonnummer te lette; deze moet repeterens zijn!!!

Gr.
Ton.

Hallo Ton,

Zolang ze je een papiertje geven is er in ieder geval registratie. Degene die hier zeg maar dagelijks verblijven en deel uitmaken van de maatschappij? Is de werkelijkheid toch iets anders. Je neemt een taxi van de straat. En juist dan blijkt de praktijk weerbarstiger !

We hebben hier op kantoor ondertussen collega’s en mezelf die hele negatieve ervaringen hebben met Mai Linh, variërend van telefoons tot boodschappen en andere persoonlijke zaken die “verdwenen” zijn. Vandaar het bedrijfsadvies GEEN Mai Linh meer te nemen. En ik begrijp dat we niet de enige zijn. Opvallend is dat met de verval van voertuigen het verval in personeel even zo schrikbarend is.

Maar goed, dit is de ervaring uit de dagelijkse praktijk. Het staat een ieder vrij de taxi te nemen die hij/zij wil.

Hallo A,

Weer bedankt voor je bijdrage, en zal voor toekomstige taxi vragen, verwijzen naar jouw antwoord.

Ik denk dat je gelijk hebt; waarom zou anders heeft B-tower gekozen voor VinaSun.

gr.
Ton.

doe normaal heb fun kijk uit voor opl weet ik niet
ik kom er al jaaaren geen last van
ga er heen geniet van de vietamese gastvrijheid !!!
ga ook veder kijken niet in de buurt van je hotel of stad doe gek pak de streek bus ga
neem wel een kaart van je hotel mee weet je waar he slaapt he
maar voor de rest vtn is mooi groot land ik ga weer in november n maand 11 de keer
ik hou van zon zee en vietnam stad vungtou zee strand rustig 1.30 uur van hcmc veel plezier