Onbetrouwbare taxi's Ho Chi Minh

Let op! De taxi’s in Ho Chi Minh city zijn niet erg betrouwbaar. Vandaag veel te veel betaald terwijl we dachten goed te zitten omdat we op de meter reden. Maar dat is dus geen garantie. Te duur terwijl ons hostel op 5 minuten lopen bevond. Ons gebeurd het niet weer, maar de frustratie zou ik jullie graag willen besparen…
Koen

In Hanoi het zelfde meegemaakt.

Wij zoeken altijd uit wat het ongeveer kost per km. Dan heb je een beetje indicatie. In vietnam was dat ongeveer 50.000dong. Bij instappen op de km teller kijken. ik ga altijd achterin zitten en tel het geld af tijdens het rijden. Bij het uitstappen zorgen dat je je spullen eruit hebt, niks vragen, geld plus een kleine fooi bij taxichauffeur in zijn handen duwen en weglopen. Heb het meegemaakt dat ze beginnen te roepen maar gewoon weglopen. Of je telefoon pakken en net doen of je gaat bellen, druipen dan snel af.

wij betaalden 8$ voor een rit in de spits naar het vliegveld vanuit district 1, dat was wel veel maar kregen het nergens goedkoper.

Hanske mooie reactie want ik zat met de gedachte om vandaag een vraag te posten over de beste manier waarop je met onbetrouwbare taxi’s moet omgaan. Ikzelf neem dat soort dingen altijd relatief makkelijk op. Vaak te makkelijk waardoor ik maar gauw die paar dollar meer betaal. Maar dat ga je na een maand wel goed voelen in je beurs.

Heb namelijk echt geen behoefte aan een naar gevoel na mijn vakantie door wat louche chauffeurs. Zijn er nog extra tips na die van hanske om deze chaufs een hak te zetten zonder dat je met elkaar moet gaan rollebollen over straat?

Vervelend om zo afgezet te worden! Zelf regelde ik de prijs altijd vooraf ik een taxi instapte en ook checkte ik of de prijs per persoon was (niet dat achteraf toch het dubbele betaald moet worden). En dan beginnen met het ‘afding spelletje’. Wij begonnen met een belachelijk lage prijs en taxichauffeurs met een erg hoge prijs en dan kwamen we in het midden uit. Gingen de taxichauffeurs niet akkoord, liep ik weg en dan riepen ze ons terug of we hadden zo een andere taxi gevonden. Ik heb ook nooit gehad dat een taxichauffeur achteraf zich niet aan onze afspraak hield en vroeg om meer geld. Ik hoop dat jullie wat aan mijn tip hebben, want afgezet worden (en vooral met taxi’s kan de prijs erg oplopen) en echt teveel betalen, heb ik zelf ook heeeel vervelend gevonden.

Groetjes, Anne

Hallo, Appelsaps, Koen en Hanske,

Ik kan adviseren om een taxi van Mi Linh of Vinasun te nemen.
Deze rijden op een geijkte meter en dus betaal je een normale lokale prijs.
Zelf ook goede ervaringen met Happy Taxi.

Wat betreft het tarief van 8 dollar van district 1 naar het vliegveld is 8 dollar een normaal en goed tarief.
Wanneer je land op Saigon airport kun je een voucher kopen bij de Mai Linh counter en betaal je daar ook 8 a 9 dollar, afhankelijk van de ligging van je hotel en het aantal zitplaatsen van de taxi.
Door een medewerker van Mai Linh wordt dan een taxi gebeld en deze komt dan voor jouw.

Mensen die ooit geland zijn op Saigon vliegveld en de taxi of ander vervoer hadden, hebben waarschijnlijk ook gezien dat er een slagboom staat waar betaald moet worden om van het vliegveld af te komen. Deze kosten zitten in de rit en moet je dus niet bij betalen ook vragen ze erom.

Wat is omrijden.
Ook in Saigon stikt het van de eenrichtingsstraten en kun dus de rit wat langer lijken dan het in je ogen moeten duren.
Chauffeurs van Mai Linh en Vinasun komen uit Saigon en kennen de weg echt.
Er zijn ook veel chauffeurs die van buiten komen en de weg niet kennen en wat moeten zoeken.
Kan je ook in nederland overal overkomen of waar ter wereld dan ook.

De tip van Ane-Jitske kan ook.

Ik heb na honderden taxiritten in Saigon weleens het gevoel gehad dat ie wat duurder was, maardat heeft iedereen weleens gehad.
Bijv,. bij het kopen van souveniers of een spijkerbroek in Turkije.
Van Sh…, had goedkoper gekund.
Is volgens mij toch ook het beetje charme dat bij de vakantie hoort, mits het niet teveel geld kost.

Voor Appelsaps,
Zal echt geen dollars schelen,.

gr
Ton.

Wij hadden in Hanoi 1x een taxi met een opgevoerde meter, begon direct na het aanzetten als een bezetene op te lopen. Zijn na een paar honderd meter direct weer uitgestapt. Kosten, misschien een 1 euro? Bij volgende taxi’s hebben de meter goed in de gaten gehouden en het is niet meer voorgekomen.

Ik zou het inderdaad bij de bekende taxi bedrijven houden, in HCM hadden we inderdaad goede ervaringen met Vinasun. Je ziet ze om de haverklap rijden.

Ben het ook met Ton eens dat het fijne aan de lage prijzen is dat als je al wordt opgelicht je alsnog niet veel geld kwijt bent. Moet zeggen dat door de waarschuwingen in de Lonely planet en reisforums over de oplichtingspraktijken ik extra voorzichtig op vakantie ging. Maar behalve het taxi incident ben ik alleen maar eerlijke vietnamezen tegen gekomen! Elk Hotel en restaurant rekening klopte, alle afspraken (over tours, pick ups etc) werden nagekomen. Natuurlijk zitten er in elke reisbranche rotte appels, maar ik had me er een te negatief beeld van gevormd. Het is zonde om je hele vakantie achterdochtig te zijn.

Gr Linda

Daar ben ik het ook wel mee eens! Je weet dat je meer betaald bij boodschappen en winkelen, maar eerlijk gezegd vond ik dat ik me dat wel kon veroorloven. Vietnamezen betalen ook meer als ze niet uit een bepaalde regio komen (dus geen local zijn). Maar ik kocht iets niet, als ik het idee had dat ik voor veel geld werd afgezet.

Wat betreft touroperators, hotels en de rekeningen van restaurants heeft dat bij mij ook altijd geklopt. Ik denk inderdaad dat je daar niet zo snel achterdochtig over hoeft te zijn. Alleen taxi’s en blijven afdingen tijdens het winkelen inderdaad.

Groetjes, Anne