Tijdens onze wereldreis van een jaar zullen we van half maart t/m half mei 8 weken in Australië zijn.
Onze voorkeur gaat uit naar natuur en met een van of spaceship rondtouren.
We hebben de volgende route in gedachten:
Vliegen naar Melbourne
1 week voor Melbourne en omgeving (Great Ocean Road)
1 week Tasmanië
1 week Alice Springs/Uluru
5 weken van Perth naar Darwin.
Ivm klimaat zullen we in het Westen van beneden naar boven rijden.
Is dit haalbaar?
We willen ook wel even de tijd om in National Parks te wandelen, maar hoeven ook weer niet dagen op één plek te zitten.
En wat zij de beste opties qua vervoer tussen de verschillende gebieden:
Melbourne – Tasmanie vlucht of boot?
Tasmanië camper huren
Melbourne en omgeving Camper of auto huren
Vlucht naar Alice sprins of is dit te rijden vanaf Melbourne met de tijd die wij hebben
Alice Springs – Perth vlucht of trein?
Perth – Darwin : Van of spaceship
Darwin-Sydney vlucht
Denk dat het allemaal wel haalbaar is. Kan even niets zeggen over Tasmania, ben daar nog niet geweest.
Vanuit Melbourne, GOR, even naar boven, Grampians en dan weer naar Melbourne is te doen in een week. Heb je ook nog tijd om wat te wandelen onderweg.
Evt rij je via Adelaide door naar Uluru, en dan naar Alice springs. Zou in twee weken (incl Melb, GOR, etc.) net moeten lukken. Kijk wel even naar drop off kosten die zullen in AS wel hoger zijn schat ik.
Ik zou dan wel van AS naar Perth vliegen.
Perth-Darwin in 5 weken is goed te doen. Hebben wij zelf ook gedaan en zijn soms ook wel een of twee nachten op 1 plaats gebleven. Hebben ook 1 week uitgetrokken voor Kakdu NP en Darwin met veel wandelen.
Als je met een CV oid gaat trekken kun je alleen via de verharde weg reizen. Bijv de Bungle Bungle of Gibb River Road kun je niet inrijden. Evt huur je in Derby voor 1 dag een 4WD om naar Windjana, etc. te gaan (of een tour vanuit Broome). Idem in Kununura om naar El Questro (en omgeving te gaan). Wij vinden dit een mooi gebied en ook enkele leuke/mooie korte wandelroutes.
Idd even naar de prijzen kijken voor de drop off.
Week voor Melbourne etc is prima incl Grampians.
We vlogen van Melbourne naar Hobart. 1 week is kort voor Tasmania. We hadden een huurauto voor 2 weken. Maar in een week is ook wel het nodige te zien. Ik zou mij beperken to Hobart en zuid van Hobart, Tasman Pen en Freycinet. Misschien nog Mount Field NP en Styx valley.
Vliegen naar Alice Springs, CV huren en rondtrekken in een week is ook prima. Als je een loop wil maken via Mereenie heb je een 4wd en een permit nodig. Als het alleen gaat om Uluru en Kata Tjuta zijn 2-3 overnachtingen vaak voldoende. Je mist dan wel Kings Canyon.
Vliegen naar Perth. 5 weken is ok voor de route naar Darwin.
Yeehaw