Rondreis Australie en Tasmanië

Hallo mijn naam is Annemie

Kunnen jullie ons advies geven over het volgende: Mijn man en ik (65 en 63 jaar) willen een rondreis met de camper gaan maken door beide landen. Voor Tasmanie terekken we 3 weken uit en voor Australie 2 maanden.
We willen vanaf Melbourne met de camper naar Cairns en vanaf Cairns met de camper naar Darwin.
We hebben gezien dat de afstand ruim 5000 km zijn. Omdat we 60 dagen de tijd hebben willen we 30 dagen reizen en iedere dag 200 km rijden.
Volgens Google maps zouden we over deze afstand 110 uur rijden. Theoretisch zou het dus te doen moeten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of een goede raad voor ons. Alvast bedankt

Hallo Annemie,

je hebt het over ‘beide landen’ maar het is natuurlijk allemaal Australië. Wat de tijden betreft zit je wel goed. Drie weken Tasmanië is (net) genoeg, Melbourne - Darwin in 2 maanden is goed te doen. Wat nog wel heel belangrijk is, is wanneer je wilt gaan. Laat dat eens weten, dan gaan we vandaar verder.

Hallo Annemie,

Ik zal me nog even verduidelijken. In Tasmanië wil je zijn in onze winter, het eiland staat niet bekend om lange periodes van goed weer. Ligt ook het dichtst bij Antarctica. Maar in Cairns en Darwin moet je voor april weer niet zijn. Zie de overzichten hieronder.
Als ik het zou moeten doen zou ik in oktober in Darwin beginnen en in december op Tasmanië eindigen en proberen er voor de kerstdagen weg te zijn want dan wordt het wel erg druk.

Hieronder wat temperatuuroverzichten (en regenval) in Tasmanië, Cairns en Darwin.

Succes bij het plannen

Hallo

Dank u wel voor de reactie. We hadden in de planning om in eind januari begin februari naar Borneo te gaan om daar te verblijven tot april en dan naar tasmanie 2 weken te gaan. Van daar uit dan naar Melbourne in mei om vervolgens mei-juni te reizen van Melbourne naar Cairns en dan van Cairns naar Darwin. We hebben dit eigenlijk zo besloten omdat het weer in het noorden dan het betrouwbaarste is (volgens internet) Hoe denk U daar over ??

Het is jullie redelijk beperkte tijd om zowel het uiterste zuiden als het uiterste noorden van Australië aan te doen dat voor een dilemma zorgt. Onze zomermaanden zijn het beste voor het noorden, onze wintermaanden voor het zuiden. Vorige week hadden we mensen uit Melbourne op bezoek. Die klaagden over het weer, het regende al een week en in Marysville, 100 kilometer ten noord-oosten van Melbourne waar ze een tweede huis hebben, sneeuwde het. Dat was half mei.
Maar jullie gaan meer voor het land dan het weer, neem ik aan, dus wees er op voorbereid dat je tot halverwege Sydney - Brisbane, weinig dagen met temperaturen boven de 20 graden zult hebben. Dat betekent dus minstens een goed lichtgewicht regen/fleece jacket meenemen en 's avonds niet buiten de camper zitten. Begrijp me goed, ik probeer jullie feestje niet te bederven maar zeg het zoals het is.
En het weer tot oktober in Darwin en Cairns is prima, daarna begint pas echt ‘the wet’ zoals ze het daar noemen, veel regen en hoge(re) temperaturen.
Hebben jullie al een camper op het oog? Bedenk dan dat in de Blue Mountains in mei de temperatuur 's nachts zo rond de 5 à 6 graden is.
Maar als je dat alles tevoren weet, is het te doen. En vanaf Brisbane heb je in elk geval prima weer.

Groet,

Willem