Tanzania, off the beaten track

Hallo,
Heeft iemend ervaring met het reizen over het traject Arusha- Usmabara mountains (Lushoto) naar Tanga en Pangani? Reistijd januari 2008, met zes personen.
Hierover enkel vraagjes:

1. Is dit individueel te doen met een gehuurde auto (landrover) of kent iemand een betaalbare gids/chauffeur.
  2. Bestaat er een (comfortabele) bus, dus GEEN daladala’s, van Arusha naar Tanga? Welke dag(en) en waar te boeken?
  3. Tips in verband met accomodatie onderweg in de Usambara regio (Lushoto?) en in Tanga en Pangani?
  4. Wat in verband met boekingen voor zowel de auto en de accomodaties? Op voorhand of ter plaatse in Arusha?
  5. De toestand van de weg Arusha-Tanga? Dirt road, asfalt? 4X4 of gewone auto?
  6. Vermoedelijke reistijd van
    Arusha naar Marangu?
    Marangu naar Tanga?
    Marangu naar Lushoto?
    Nog twee bijkomende vragen:
    1.reistijd voor een bus van Dar Es Salaam naar Arusha (volgens de één 12h, volgens de ander 5h?!)- idem voor een jeep en ook prijs van jeep -met chauffeur voor die rit.
    2.treinreis tussen TANGA en DAR: aan- of af te raden. Duurtijd. Hoe te reserveren? Is er een betere optie als vervoer over weg.
    En verder zijn alle tips welkom!
    Groetjes
    Stientje
    www.traveltheglobe.be

ik weet zo even alleen de gemiddelde reistijd van de bus (dar express) (arusha-dar), als je rond 7 uur sochtends vertrekt, dan kan je er rond een uur of 4/5 zijn.(beide kan natuurlijk een uur ofzo uitlopen)ongeveer 10 uur dus. Maar er gaan natuurlijk verschillende soorten bussen, de een zal er langer overdoen dan de ander. Ik heb die route alleen een aantal malen met de dar express gedaan. (gewone grote bus, stopt 2x kort.

Ben afgelopen zomer in Tanga geweest. Heb toen overnacht in een goed hostel. Aaargh, weet niet meer hoe het heet. Ben nu niet in de buurt van mijn ouders, waar de gids ligt waarin het staat, maar laat het je zo snel mogelijk weten!

In Arusha is het wel goed te doen om ter plaatse een hostel te regelen. Er zijn er zoveel! Maar voor de zekerheid kun je altijd vantevoren reserveren. Ik heb er in ieder geval geen probleem mee gehad om daar iets te vinden. Eerste hotel was meteen raak (was daar eind juni, dus misschien niet helemaal hoogseizoen).

Voor de rest kan ik je helaas niet helpen. Die bustijden van marisqa kloppen inderdaad, ik heb 9,5 uur gereisd.