Taman Negara of Endau Rompin?

Hallo allemaal,

Ik ben een reis van drie weken door Maleisie aan het plannen (backpacken) in september, en ik wil heel graag de jungle in voor een paar dagen (heb dat ook in Vietnam gedaan 4 dagen en dat was super).

Kan alleen vanuit de info op internet over Taman Negara of Endau Rompin niet zo goed kiezen tussen deze twee parken. Iemand suggesties? Taman Negara lijkt me prachtig maar is toeristischer…Ik vind het geweldig om te klauteren in die mooie natuur en mogelijk wilde dieren te zien (liever geen bloedzuigers maar daar schijn je niet aan te ontkomen :slywink:).

Merel

Hoi Merel,

Ik ben alleen in Taman Negara geweest, en dat vond ik idd erg touristisch. Omdat ik tijdens mijn bezoek aan het park een enkelblessure had, heb ik geen meerdaagse trekking kunnen maken, wellicht is dat een manier om aan iedereen te ontsnappen?

Taman Negara is mooi qua vegetatie, maar als je dieren wilt zien, zou ik je aan willen raden naar Borneo te gaan.

Groet,

Jenny

Hoi Merel…

Ik zelf ben vorige week in Taman Negara geweest voor 3 dagen… Ook wegens pijn aan mijn enkel heb ik geen trekking gedaan, maar mijn familie wel… (een ochtendtrekking) Zij zijn helaas ook niet veel wilde dieren tegengekomen, maar ook vrijwel geen bloedzuigers… en het had de nacht ervoor geregend, waardoor ze wel massaal aanwezig zouden moeten zijn…

Wij hebben daar ook een boottocht gemaakt, erg mooi!!! Met 4 personen in een houten bootje, en dan zie je echt van alles… Apen, waterbuffels, otters, varanen, vogels etc… Op de terugweg ging de motor uit en voeren we met de stroming mee… Erg indrukwekkend!!

Succes met je besluit!

Hai Cynthia en Jenny,

Dank voor jullie reacties! Jammer dat jullie allebei zelf niet in de mogelijkheid waren om een trekking te doen…ik hoop niet dat mij dat overkomt! Momenteel neig ik meer naar Endau Rompin. Maar ik zou graag wel wat hoen van iemand die daar geweest is. Anyone?

Merel

Ik ben in allebei geweest en acteraf vond ik Taman Negara het leukst. In het Rompin Park waren de gidsen minder enthousiast en er lag veel rommel in het park.
Als je bang bent voor een te toeristisch arrangement in Taman Negara moet je eens kijken naar de nieuwe arrangementen waarbij je in een observtiehut kan slapen (deze zijn bv terug te vinden in de gids van travel trend of op de site van NBBS reizen.

Ik vond het echt een super ervaring en raad je aan om minimaal het 4daags arrangement te reserveren, 3 dagen is echt te kort!

Hai Nafnaf,

Dank je voor je reactie en info! Ik zal eens kijken op de sites die jij noemt. Ik was zeker van plan minstens 3 en liefst 4 dagen te gaan. Ik heb in Vietnam door de bergen gehiked drie dagen en dat was nog geen eens jungle en dat vond ik al super! Dus ik vind dit wel zo’n beetje het hoogtepunt van mn reis ;-).

De arrangementen waar jij het over hebt, kan je die ook makkelijk ter plaatse regelen? (ik regel nl niks al hier in NL behalve mn ticket).

Groetjes Merel

Hoi Nafnaf,

Ik bedacht me nog wat vragen ;-).

Ik reis met een backpack, en ik twijfel of ik nog een kleine rugzak moet meenemen. 4 dagen in de jungle wil ik nl niet met die grote backpack lopen. Zijn er daar ook kleinere rugzakken te huur? Want ik moet hem nl anders mn hele vakantie meezeulen alleen voor die vier dagen.

Enne, anti-bloedzuigersokken…zijn die echt nodig?

Wat vond je het indrukwekkendst in Maleisie? (gewoon voor mijn nieuwsgierigheid :wink: )

Alvast bedankt!

Groetjes Merel

Hoi Merel,

Perak Natural State park das echt supergaaf!! TN vind ik ook veel te toeristisch.
Bloedzuigersokken…commerciel westerse wijsheid denk ik…!!! Zonde van je bagage. Ik zou wel een kleine rugzak meenemen of beter hier kopen altijd handig voor dagtripjes.
Hou er wel rekening mee dat het in september ramadan is. Andere tijden van bussen en boten, maleise restaurants overdag gesloten.

groetjes uit zonnig Langkawi!
Marjolein

Hai Marjolein,

Dank je voor je reactie! Groetjes uit Langkawi…heerlijk, ik heb ook zo’n zin!
Dat park in Perak ga ik eens opzoeken, dank voor de tip.

En fijn dat je me even wijst op de ramadan…had ik echt niet aan gedacht. Kan ik daar ergens meer informatie over vinden? En is het reizen dan nog wel goed te doen? (ik wil vooral met de bus).

Groetjes!

Ha Merel,
Ik had zelf een kleinere rugzak in me grote rugzak meegenomen voor die paar dagen! Weet dus niet of ze te huur zijn…
Wij hebben in de TN geen bloedzuigers gehad, daarin tegen heb ik angsaanjagende fotos van me voeten na de trekking door endau rompin…vol met wondjes van de nare beesten. We hadden onze schoenen, sokken, broek volgespoten met anti-bloedzuiger maar dat zweet je er gewoon weer af. Maar ach ik heb er geen littekens aan overgehouden.

Mmmm het indrukwekkendst van onze maleisie reis, das een moeilijke vraag. De hele reis was errug geslaagd. de twee toppers waren denk ik wel ons bezoek aan Taman Negara en het verblijf op Tioman.

Oja het reizen met de bus is super! Goedkoop, snel en optijd. Wij hebben alle trajecten met het openbaar vervoer afgelegd!

Nooit overwogen om in het Noorden de jungle in te gaan?? Daar is het pas echt rustig!! Bij Banding Island.
En het meest indrukwekkende van Maleisie vond ik: Georgetown - op Penang, waar alle culturen met elkaar leven, en de stranden en fantastische duik- en snorkelmogelijkheden op Redang. En het absolute dieptepunt vond ik Kota Bharu. Overigens heeft ook Melaka weinig indruk gemaakt.

Hallo,

De twee mooiste reservaten in Maleisië zijn Bako en Damun Valley

Danum is primair woud, waar nog nooit gekapt is. In Danum heb je ook een kleine canopy walk
Het aantal soorten wildlife is echt verbluffend ( we hebben dit jaar een python, civetkat, waterslangen, kikkers, libellen, vliegend hert, diverse grote kevers, wandelende takken en bladeren, skink, grote vlinders, kleine hertjes,oerang oetang, redleaf monkey, leguanen … enz gezien)

Bako is ook zeker de moeite waard. Veel dieren, heel verschillende plaatsen in één reservaat

Groetjes,
Ann

Hoi hoi,

Welke jungle in het noorden? En waar liggen Bako en Damun Valley? Ik heb me toch al aardig verdiept in Maleisie, maar die namen ben ik nog niet tegengekomen. Liggen ze soms op Borneo? Want ik blijf op het schiereiland nl… Ik heb nu al moeite om keuzes te maken in wat ik allemaal wil zien en doen in drie weken. Penang heb ik in het begin ook in mn reissoute gehad, maar dat heb ik laten vallen, omdat jungle en mn duikbrevet halen op Perhentian Kecil mij meer trekt. En toch grappig hoe verschillend dezelfde dingen worden ervaren. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat Kota Bahru zo leuk moet zijn omdat het autenthiek Maleisisch is… Ik ga het vanzelf merken (die staat ook op mn route!)

Ik start in Kuala Lumpur, dan naar Mersing om van daaruit een aantal dagen Endau Rompin in te gaan. Dan van Mersing via de kust omhoog, overnachting in Kuala Terengganu. Vervolgens via Kuala Besut naar Perhentian Kecil voor mn duikbrevet. Dan Kota Bahru en met de jungletrein naar Gua Musang, en naar Tanah Rata. En terug naar KL.

Merel

OK, dat wordt zeker een mooie trip. Banding Island ligt aan de weg die in het Noorden van Kota Bahru naar de Westkust (richting Penang) gaat. Een zeer ongerept gebied. De zuid-route is verreweg de meest gebruikte route.
Kota Bahru is een 100% moslim stad en dat zie je meteen. Het is een chaotische, smerige stad. Iets wat je verder nergens zult tegenkomen in Maleisië.
Perhentian Kecil is geweldig!! Ga je naar Watercolours?? Dan moet je wel zien dat je in een Beach Chalet komt, want anders zit je hoog tussen de bomen en wordt je 's nachts lek geprikt door de muggen (ondanks een klamboe).

Hallo Merel,

Deze liggen idd op Borneo. Dit zijn de mooiste plekken op aarde die ik al gezien heb ( en ik heb al wat ervaring)
We zijn in Mersing geweest in Maart. Daar valt bitterweinig te beleven. Het is enkel goed om naar een eiland te gaan. We zijn dit jaar naar Rawa gegaan ( Goedkoper dan Tioman) . Dat is leuk als je houdt van pure rust ( tegen een betaalbare prijs). Qua snorkellen/ duiken is de beste plaats in Maleisië Pulau Tiga ( Borneo, niet ver van Kota Kinabalu), maar als het je eerste keer is valt het wel mee.
Malaka zou ook heel mooi zijn ( de andere kant van Mersing) maar ben er nog niet geweest ( staat wel op het lijstje)
Een trip naar Johor Bahru is wel ok als je effe naar Singapore gaat.
De mensen zijn echt super lief… t’is wel een beetje een lagere klasse maar als je hulp nodig hebt zijn ze daar
Check es Air Asia als je in Kuala Lumpur bent.
We hebben dit jaar een rondreis gedaan met als bestemming: Maleisië, Borneo, Indonesië, Papua en Singapore op 21 dagen ( 13 vluchten) met 2 personen en een klein kindje ( alles er op en eraan € 7000) Ik had een Lonely Planet en reisde op goed geluk.
Soms kan je beter een vlucht nemen ipv een bus ( ietsje duurder, maar wel veel tijdswinst, je hebt al vluchten vanaf € 25)
Een tripje naar Kuching ( Borneo een klein vluchtje vanuit Johor Bahru) loont echt de moeite!
Er valt heel wat te beleven en Baku is echt super ( én goedkoop, je kan overnachten in een chalet en dat kost niks, toen wij er waren was de BBC een reportage aan het maken)
Er zijn veel chinese hotels waar je kan overnachten voor een prikje, de sfeer is ook gemoedelijker in Sarawak ( provincie waar Kuching ligt)

Groetjes,
Cnocky