Taman Negara: toeristisch bolwerk??

Hallo,

Mijn man en ik gaan in september 3 weken naar Maleisie en willen ook graag een stuk van de jungle bekijken. Nou word je in de reisgidsen en op internet overspoeld met tours naar en door Taman Negara. Maar, wat ik me nou afvraag, kom ik dan terecht in een groot toeristisch dorp?? Asfaltpaden en bewegwijzering? Vol met bussen (in dat geval boten) met toeristen die af en aan worden gebracht en massaal hun camara pakken bij het zien van een vogel? Het klinkt misschien wat bot, maar ik heb in Thailand en Bali echt meegemaakt dat je je ellebogen moet gebruiken om het beste plekje voor een foto te bemachtigen bij een tempel of waterval en daar heb ik dus geen zin in.

Kortom, is de jungle vanTaman Negara nog echt jungle of inmiddels een toeristische attractie?? Voor de echte jungle zou je naar Borneo moeten (naar ik begreep), helaas hebben we daar geen tijd voor, zijn er dan nog andere opties??

Ik lees graag jullie advies! Alvast bedankt!!!

Groetjes,
Marielle

Taman Negara is absoluut touristisch. De weg erheen, maar ook het stukje langs de rivier waar iedereen slaapt en eet. Ook bij de Canopy Walk kan het heel druk zijn.

MAAR: het park is groot, en wanneer je de moeite neemt iets verder te lopen, dan zul je in een uitgestorven deel van het park zijn en de enige zijn. Meerdaagse trekkingen zijn ook mogelijk (deze heb ik niet gedaan). Uiteraard kunnen die dingen alleen met een goede gids - je wilt niet verdwalen.

Naar Taman Negara ga je overigens niet echt voor de dieren, het park staat met name bekend om zijn flora.

Een bezoek aan Borneo hoeft overigens niet heel duur uit te pakken, op www.airasia.com kun je goedkope tickets vinden. Vanuit Sarawak kun je per public bus bv naar het Bako NP, daar kun je zelf rondwandelen en bv apen zien. In de LP staan een paar wandelingen, en ook het visitors centre kan je verder helpen. Zie ook http://www.ikreis.net/main.php?cid=171.

Hoi Jenny,

Bedankt voor je reactie. Er staan hele mooie foto’s op je site!!!

Wij zijn net terug uit Maleisie en zijn ook naar Taman Negara gegaan. Wij vonden het erg leuk. Natuurlijk wel toeristisch, maar je kan er leuke excursies doen; met de boot de rivier op, Canopy Walk (wel leuk, maar wel redelijk druk), de Teresekberg op en ook voor een paar dagen de jungle in (hebben wij niet gedaan omdat we jonge kinderen hebben). We hebben Nederlanders gesproken die dit wel hebben gedaan en het erg mooi vonden (sliepen o.a. een nacht in een vleermuisgrot etc). We sliepen zelf in Kuala Tahan, in Yellow House, leuk netjes en goedkoop guesthouse. Ik vond het helemaal niet druk in Taman Negara, was ook overal nog wel slaapplek te vinden. Wij waren er ook op de bonnefooi. Ik vond Taman Negara zeker de moeite waard.

1 like

We zijn er vorige maand geweest en sliepen in Travellers Home, iets verder van het park, maar je wordt zo wanneer je wilt met een busje naar het park gebracht. Vooral de bungalows waren leuk, zeer schoon en goed.

We hadden ook geen tijd voor Borneo. Ondanks wat negatieve verhalen over de ‘toeristische jungle’ vonden wij het enorm meevallen. De jungle was prachtig, soms kwam je een groep tegen. We hadden een privégids, geregeld via ons guesthouse. We waren daardoor maar met z’n 3en en waren de groepen die we soms tegenkwamen meestal voor. Zo hebben we niet hoeven wachten bij de Canopy Walk en waren we de enige boot op de rivier op weg naar de watervallen van Lata Berkoh. Het was geweldig!

Andere mensen die negatief spraken over Taman Negara en alles zelf hadden gedaan zonder gids wisten niks te vertellen over bijv. alle speciale kruiden en zelfs nog de reactie “een boom is een boom” gehoord. Tja…

1 like

Oja, als je een dag van tevoren de excursies boekt, ben je ruim op tijd. Een privégids moet misschien eerder. TN vonden wij dus absoluut geen toeristische attractie, dat is zwaar overdreven!

Nou… Dat ben ik niet helemaal met je eens hoor. Ik vond het wel erg toeristisch en druk. Aan de rivier is het gewoon te erg. Veel boten die erg hard varen (dus veel lawaai). De wandelpaden om de canopy walkway zijn te druk voor woorden (ik vond het verschrikkelijk). Als je iets verder loopt van de ‘standaard’ paden, is het wel erg rustig.

Ben vorig jaar in Costa Rica geweest, in de jungle daar, en persoonlijk vond ik die vele malen leuker/fijner/beter/…

Maar ga er niet om de dieren heen, zoals hierboven ook gezegd wordt, het is een jungle voornamelijk om de flora. Het interessantste dier dat wij gezien hebben, was een eekhoorn :slight_smile:

In welke periode ben je er geweest als ik vragen mag? Als het goed is zijn alle reguliere (bouwvak/school)vakantiegangers weg in september… Althans dat hoop ik…

Ik ben vorig jaar in juli/augustus in Taman Negara geweest en ik vond het heel erg leuk, hoewel ik heel huiverig ben voor drukke toeristische gebieden. Je moet gewoon bekijken wat je wilt gaan doen! De canopy walkway is vrij toeristisch en druk, en ook zo’n toer over de boomtoppen is erg druk. Wij sliepen in een duurzaam resort dat was opgezet in de jungle, dat was heel leuk. Daar ter plekke konden we dan ook tours boeken, met een gids de jungle in, die je dan speciale dingen laat zien (en waarmee je dus ook de toeristen kunt vermijden) en een tochtje over de rivier, waar we wel wilde dieren gezien hebben.
het enige jammere vond ik de aapjes in het resort. wij dachten oh leuk aapjes, maar die waren er gewoon neergezet :frowning: zielig…

Wij zijn er in september vorig jaar geweest, en toen was het helemaal niet druk. Tuurlijk kom je in de jungle wel es iemand tegen, dat is onvermijdelijk. Maar ik zou het niet daarom zwaar toeristisch noemen. Als je dat niet wilt dan moet je gewoon echt langer de tijd nemen en wel naar Borneo gaan. het ‘dorp’ zelf stelt niet zo veel voor, dus ook dat zou ik niet zwaar toeristisch noemen, hoewel het hele dorp natuurlijk wel op het toerisme is ingericht. Het is bijna alleen maar accommodatie. Ook bijna alleen maar simpele accommodatie trouwens. Aan de rivier liggen wat floating restaurant, and that’s it, verder geen toeristische winkels of niks.

Ik ben in augustus 2008 geweest. Het restaurant van met mitura zat vol met reizigers van Fox groeprondreizen en ik moet een uur wachten totdat ik de Canopy Walk op mocht.

Maar ik moet zeggen dat het verder allemaal wel meeviel, ik zal het daarom zeker iedereen aanraden om te doen. En heb er zelf ook zeker geen spijt van !!

Als je echt buiten de toeristische plekken wilt komen kijk dan eens op www.picnicwiththepenan.com. Wij zijn afgelopen september in Borneo geweest en zijn via dit community based project 5 dagen de jungle in geweest vlakbij de kalimantan border. Geen andere toerist gezien en in the middle of nowhere… Maar nog belangrijker: pure jungle en prachtige mensen. Echt een aanrader! Caren