Ik ben aan het twijfelen tussen 2 rondreizen. Een rondreis doet Singapore, Maleisië (westen van het schiereiland) en enkele Thaise eilanden aan, de andere Maleisisch Borneo en wederom het westen van het schiereiland. Echter in die laatste reis zit niet een bezoek aan Taman Negara in de route, de rest van de route is hetzelfde (door Maleisië dan, want bij die 2e reis zit uiteraard geen Singapore en Thailand).
Wat vinden jullie, is een bezoek aan Taman Negara te missen als je ook Borneo aandoet of kan ik beter de eerste reis doen en dan later (en uitgebreider) Borneo doen?
Het dorp zit aan een grote rivier die erg druk bevaren is. De jungle die grenst daaraan en aan de overkant van deze rivier is de ‘ingang’. Maar aangezien deze rivier zo druk bevaren is, is er geen dier te zien aan de rand van de jungle (het interessantste wat wij gezien hebben is een eekhoren en hele grote mieren ).
Als je hier naar toe gaat is het eigenlijk alleen de moeite waar als je een meerdaagse tocht de jungle in boekt.
De Thaise eilanden zijn prachtig (welke?).
Wij zijn op Ko Phi Phi geweest en dat is echt een paradijsje (ondanks dat het erg toeristisch is).
Het klopt dat je in de buurt van de hotels geen dieren ziet, maar dat lijkt me ook wel logisch.
Wij zijn een volle dag gaan lopen ( zonder begeleiding) en toen het begin te schemeren richting de rivier gegaan. Daar zijn we met een bootje weer afgezakt naar ons hotel.
Dieren die we hebben gezien:
slangen, luipaard kat, een wasbeer achtig iets, vliegende eekhoorns, erg veel apen en verder veel dieren gehoord maar nooit gezien door de dichte jungle.
Een meerdaagse tocht is dus zeker niet nodig, maar je dient wel een stuk te gaan lopen. Mocht je dit gaan doen neem dan voldoende water mee en voor de zekerheid een zaklamp.
Bedankt voor jullie reacties. Het zou inderdaad hooguit een dagtocht kunnen zijn, maar lijkt me toch wel leuk als ik het verhaal van Boehdda lees.
@Galois, de eilanden bij die reis zijn Koh Phi Phi eilanden en Phuket
Ik denk nu dat ik inderdaad die reis ga doen en dan komt later Borneo wel een keer, als er ook wat meer tijd is om daar echt de binnenlanden in te trekken.