Taalcursus in Cuba in oktober

Hallo Carolina,

Wat heerlijk om jouw ervaringen te lezen van het eiland waar ik al jaren van droom! Dit jaar ben ik van plan een maand naar Cuba te gaan onder andere voor een talencursus. En ik vraag me nog een aantal dingen af. Misschien kan je me op weg helpen?

Ik hoorde van een collega die in Guatemala is geweest dat je beter op de plek zelf een talencursus kunt regelen, omdat dat veel goedkoper is. Ook vraag ik me af of ik ook beter daar woonruimte kan regelen (vanaf de tweede week). En als laatste, en eigenlijk belangrijkste: ik ben van plan om in oktober te gaan. Dit is het orkaanseizoen. Is het heel onverstandig om dan te gaan? Of is dat niet te voorspellen?

Alvast bedankt voor een reactie!

Groeten,
Diana

In Guatemala kun je inderdaad ter plaatse goedkoper aan talencursussen en woonruimte vinden, maar vantevoren regelen (zeker voor bijvoorbeeld de 1e weken) verlos je van een hoop rondkijken en regelen.

In Cuba werkt het toch anders, daar moet je volgens mij een officiele taalcursus vantevoren regelen.
Tenminste dat is mijn idee, forumcollega`s verbeter mij als ik het mis heb!

Gr.
Igor

Bedankt voor het supersnelle antwoord, Igor! Weet je ook iets over het weer? Volgens de klimaatsites is oktober niet zo gunstig. Weet jij hoe serieus ik dit moet nemen?

Lees wat onderwerpen op dit forum, er is over het weer al veel geschreven. Maar kortgezegd moet het regenseizoen je niet tegenhouden om naar Centraal Amerika te komen en het orkanenseizoen moet je niet tegenhouden om naar Cuba te gaan. Ik heb inmiddels een handvol orkanen meegemaakt en zeker Cuba is een land waar de overheid heel veel voorzorgsmaatregelen neemt en ik zou daar niet zo bang voor zijn. Als je echt naar Cuba wilt komen en je bent ook een klein beetje avontuurlijk aangelegd, kom dan gewoon en laat Cuba als het ware over je heen komen!

Bedankt, Igor!

Hallo Diana,

Ten eerste natuurlijk van harte welkom op ons Cuba Forum! Leuk dat je het zo plezierig vindt om mijn ervaringen te lezen. :slight_smile: Misschien kun je je nog even voorstellen in ons voorsteltopic? :wink:

Erg tof dat je dit jaar zelf naar het mooiste eiland ter wereld wilt gaan! Ik hoop dat je het okay vindt, dat ik je post verplaatst heb naar een nieuw topic. Zo blijft het mijns inziens allemaal wat duidelijker.

Wat betreft de taalcursus moet ik kolbike toch inderdaad verbeteren, want die kun je ook ter plaatse regelen. Dit als je een “gewone” taalcursus wilt doen, ik heb het dan niet over taalcursussen aan bijv. de universiteit. Hoe dat gaat weet ik niet.

Voor een goede taalcursus in Santiago de Cuba kan ik je verwijzen naar DIT TOPIC. Als je de cursus ter plaatse regelt is dat inderdaad iets voordeliger dan als je het van te voren regelt, maar het scheelt niet heel veel. Nou ja, het hangt er natuurlijk van af hoeveel uur les je wilt. Als het niet veranderd is sinds 2004 dan is het verschil 1 CUC per uur.

Mocht je het vanuit hier willen regelen, persoonlijk heb ik in Cuba hele goede ervaring met Study Travel, via hun kun je een taalcursus doen in Havana, Trinidad of Santiago. Ideaal is dat zij zowel de reis, de accomodatie, als ook de cursus voor je regelen. N.B. Via deze organisatie ben ik ook bij Raquel uit het eerder genoemde topic terecht gekomen.

En mocht je dan ook nog salsa willen dansen (als beginner of gevorderde, dat maakt niet), dan zou je dat altijd ter plekke nog kunnen regelen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben, kun je die natuurlijk altijd stellen! Enne… We horen het natuurlijk graag als je weet wat het gaat worden qua vakantie!

Liefs,
Carolina

Hallo Carolina, bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb al een optie op de vliegreis: 30 september naar Havana, 31 oktober naar Buenos Aires en 17 december weer terug in Nederland.

De talencursus wil ik graag in Havana volgen. Ik ga dus even pluizen op de StudyTravel website. Bedankt voor de tip, hoewel je me erg nieuwsgierig hebt gemaakt naar Raquel…

Mijn voorstelrondje volgt spoedig!

Groetjes,
Diana :zon02:

Perfect Diana! En ja, ik kan me voorstellen dat je nu nieuwsgierig bent naar Raquel! :wink: :smiley: Ze is werkelijk waar een schat van een mens! Maar Santiago ligt niet naast de deur van Havana. Mocht je dus echt alleen puur voor Havana gaan deze keer (wat op zich prima is hoor), dan zul je gewoon terug moeten komen naar Cuba, speciaal voor Santiago! :wink:

Wil je echt 4 weken lang de taal gaan leren (en dan wellicht in de weekenden wat uitstapjes doen)? Of denk je aan bijv. 3 weken en wellicht nog een weekje rondtrekken?

Liefs,
Carolina

Dankje Carolina, ik wist wel dat jij naast Santiago-kenner (wanneer was dat ook al weer? :smile:) ook `taalcursus-kenner´ genoemd mag worden!! :thumbsup:

Ik bedoelde eigenlijk ook dat een officiele taalcursus vaak vanuit het buitenland geregeld moest worden. Ik dacht namelijk dat je niet zomaar in het wilde weg in Cuba een school binnen kon stappen, hier ben ik… en dat je dan alsnog aan een cursus kan beginnen. Tenminste dat dacht ik en dat bedoelde ik ook.
Ken je uiteraard mensen, die weer vrienden kennen en daar kennissen van die ook wel eens spaanse les geven, dan kun je natuurlijk altijd terecht in Cuba om zo Spaans bij te leren (of Cubaans :p)

Moet je natuurlijk wel net die kennissen van die vrienden van die ww-contacten kennen … smkiek

Helaas kan ik je daar geen antwoord op geven. Ik weet je geen informatie te geven over een talencurces. Maar laat je niet weerhouden om naar Cuba te gaan vanwege het orkaanseisoen. Want de overheid neemt op tijd daar de nodige voorzorgsmaatregelen

Hierbij krijg ik een beetje het gevoel dat je impliceert dat de school die ik noemde, die van Raquel, niet officieel zou zijn. Dit is niet het geval hoor! Voor zover ik weet is Raquel officieel geregistreerd als zijnde taalschool voor buitenlanders (anders zou Study Travel toch ook geen zaken met haar kunnen doen, of wel?) en je kan daar gewoon ter plaatse aankloppen om te vragen naar lessen. Als ze nog leraren over heeft, dan kan dat. Uiteraard hebben ze het liever van te voren gepland, zodat ze weten hoeveel mensen er in een bepaalde periode komen.

Naar mijn weten zijn er niet zo heel veel taalscholen op Cuba en, de universiteit daar gelaten, zijn dit meestal gewoon woonhuizen van waaruit het georganiseerd wordt. Daar er op Cuba niet zo heel veel toeristen zijn, laat staan toeristen die Spaans willen leren, heb je er meestal privé les en dan gewoon bij de docent thuis.

Liefs,
Carolina