Taal Reis Spanje

Ik ben heel erg benieuwd naar verhalen over talencursusen. Ik zelf wil een talencursus in spanje gaan doen. Wie heeft hier ervaring mee? Of wie weet een site waar ik zo’n verhaal kan vinden?

Hoi Sanne,

Ik heb een paar jaar geleden een taalcursus in Marbella gedaan. Op zich natuurlijk een hartstikke leuke ervaring, maar ik heb toch een aantal vervelende ervaringen gehad. Ten eerste had ik een extra grote kamer verwacht, daar betaalde ik een stuk meer voor. Toen ik aankwam bleek het een hele kleine kamer te zijn, zonder normale ramen. Er zaten wel 2 ramen in, maar daar kon je niet door naar buiten kijken. De kamer was helemaal niet groot, maar er stonden 2 bedden in, en daar betaalde ik dat extra geld voor. Ik heb contact opgenomen met de organisatie met wie ik dit geregeld had in Nederland, die hebben een keer gemaild dat ze langs zouden komen maar daar heb ik verder nooit meer iets van gehoord. Uiteindelijk heb ik ergens anders een appartement gehurd via de school, wat 1000 euro per maand kostte.
Verder wel leuk, hoor, ik raad het je zeker aan te doen. Zorg dat je van te voren goed weet waar je heen wilt, en schrijf je niet in voor een te lange tijd. Ik wilde er een 9 maanden blijven, en de organisatie in Nederland had mij een beetje het idee gegeven dat je je gelijk moest inschrijven voor die lange tijd, want er was maar een beperkt aantal plaatsen. Daar ben ik erachter gekomen dat je het gewoon per week kon verlengen. Dit is veel fijner, want als je er geen zin meer in hebt of zo, kun je dus gewoon stoppen zonder extra kosten te maken. Ik zou je dan ook adviseren om je gewoon rechtstreeks bij de school in Spanje in te schrijven en geen gebruik te maken van een tussenpersoon in Nederland. Je kunt ook beter zelf je huisvesting zoeken, er zijn genoeg makelaars die engels of nederlands kunnen en voor een schappelijke prijs een leuk appartement verhuren, ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan wanneer je het via de school regelt.
Nou, dit was mijn hele lange verhaal. Veel succes en plezier ermee!!!

Groetjes Sarah

Ha Sanne,

Ik heb zelf Spaans geleerd in Barcelona en Salamanca en nu woon ik in Spanje. Als je voor een talencursus kiest, kies dan voor kwaliteit. Kwaliteits talenscholen in heel Europa kun je kiezen op de website van www.eaquals.org. Hier kun je veel verschillende scholen vinden, het is een onafhankelijke website.

Ik ben het eens met Sarah, dat je de huisvesting ook vaak zelf kunt regelen, zeker als je voor langere tijd gaat. Er zijn ook scholen die werkervaringen aanbieden, voornamelijk rond Marbella. Het beste kun je voor 2-3 weken boeken met huisvesting en in die tijd zelf je huisvesting zoeken, daarna kun je bijboeken of indien je de school niet aardig vind van school veranderen.

Over verhalen: Ik heb een heel leuk verhaal gezien over Spaans leren in Mexico hier op de Wereldwijzer ( Spaans leren in Mexico ), verder heb ik verhalen gelezen van de reisjournalist Sander Groen (www.sandergroen.nl) die vaak schrijft over talenreizen naar Spanje.

Verder ook een verhaal van een Nederlandse journalist die een bedrijfje heeft opgezet in Barcelona n.a.v. een talencursus in Barcelona. Zij bedrijf organiseert fietstochten door Barcelona:

Spaans leren in Barcelona “Barcelona, ga toch fietsen”

veel plzezier bij het lezen,

groeten,

Chris

Hee Sanne,

Ik heb pas een talencursus in Madrid gedaan en heb mijn hele verslag hiervan vorige week op de wereldwijzer gezet. Kijk maar in de categorie Reisverhalen en dan ´Viva España, viva Madrid´. Het is mij heel erg goed bevallen, en ik denk dat je dat uit mijn verhaal ook wel kunt opmaken :smiley:

groetjes, Olga

Originally posted by Sarah3k@29-07-2005, 16:35:38
**Hoi Sanne,

Ik heb een paar jaar geleden een taalcursus in Marbella gedaan. Op zich natuurlijk een hartstikke leuke ervaring, maar ik heb toch een aantal vervelende ervaringen gehad. Ten eerste had ik een extra grote kamer verwacht, daar betaalde ik een stuk meer voor. Toen ik aankwam bleek het een hele kleine kamer te zijn, zonder normale ramen. Er zaten wel 2 ramen in, maar daar kon je niet door naar buiten kijken. De kamer was helemaal niet groot, maar er stonden 2 bedden in, en daar betaalde ik dat extra geld voor. Ik heb contact opgenomen met de organisatie met wie ik dit geregeld had in Nederland, die hebben een keer gemaild dat ze langs zouden komen maar daar heb ik verder nooit meer iets van gehoord. Uiteindelijk heb ik ergens anders een appartement gehurd via de school, wat 1000 euro per maand kostte.
Verder wel leuk, hoor, ik raad het je zeker aan te doen. Zorg dat je van te voren goed weet waar je heen wilt, en schrijf je niet in voor een te lange tijd. Ik wilde er een 9 maanden blijven, en de organisatie in Nederland had mij een beetje het idee gegeven dat je je gelijk moest inschrijven voor die lange tijd, want er was maar een beperkt aantal plaatsen. Daar ben ik erachter gekomen dat je het gewoon per week kon verlengen. Dit is veel fijner, want als je er geen zin meer in hebt of zo, kun je dus gewoon stoppen zonder extra kosten te maken. Ik zou je dan ook adviseren om je gewoon rechtstreeks bij de school in Spanje in te schrijven en geen gebruik te maken van een tussenpersoon in Nederland. Je kunt ook beter zelf je huisvesting zoeken, er zijn genoeg makelaars die engels of nederlands kunnen en voor een schappelijke prijs een leuk appartement verhuren, ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan wanneer je het via de school regelt.
Nou, dit was mijn hele lange verhaal. Veel succes en plezier ermee!!!

Groetjes Sarah**

Hallo Sarah,

Ik dacht over het gaan naar Spanje leven en Marbella kijkt als een aardig gebied.

Vond u het gemakkelijk om het Spaans te leren?

Hoe het leven in dat deel van Spanje is, genoot u van het en zou nadenken levend in Spanje in de toekomst. Ik ben geinteresseerd in verschillende volkerenstandpunten aangezien ik vind het een grote maatregel zou zijn, slechts zijnd aan Spanje op vakantie te treffen.

Columbus

Hola,

Even een tip voor mensen die bezig zijn met uit te zoeken bij welke “Sevilliaanse” talenschool Spaans te gaan studeren:
Ik ben net terug uit Sevilla en heb bij taleninstituur Alhambra 4 weken een cursus gevolgd. Deze was ronduit waardeloos te noemen.

Als lerares Engels weet ik wel het een en ander over methodes van lesgeven en kwam er dus al vrij snel achter dat de gebruikte lesmethode daar zeer verouderd is en bovendien niet efficient.
De eerste 3 weken heb ik vrijwel alleen grammatica gehad op de schoolse manier, dus regeltje uitleggen en oefeningetjes maken… En dat 3 uur per dag!
Er was slecht 1 uur spreekvaardigheid per dag en in dit uur werd vaak alleen over het weekend gepraat en werden en taalspelletjes gedaan die totaal geen verband hielden met de eerder bestudeerde grammatica.

De leraressen waren zeer ongemotiveerd. Je merkte dat ze er geen zin in hadden en daar werden de studenten op een gegeven moment ook steeds ongemotiveerder van en tijdens de les werd er dan ook voortdurend gegaapt door iedereen…

De les begon elke dag standaard 20 minuten te laat en na zo’n half uurtje vonden de leraren het al tijd voor een pauze van maar liefst 15 minuten.
Er werden in totaal 3 pauzes gehouden van 15 minuten.
Mijn cursus zou van 8.30 uur tot 12.30 uur moeten duren en met aftrek van alle pauzes en de te late start blijven er nog een kleine 3 uurtjes over.

Het schoolgebouwtje was een bouwval en bovendien zeer luidruchtig. In het bovenste lokaal kon je de klas die een verdieping lager zat zeer goed horen waardoor de lerares vaak onverstaanbaar was.
Van de 4 pc’s werkte er 1. Maar van deze bleef de spatie hangenwatnatuurlijklastigtypenis :wink:
Van multimedia had deze school nog nooit gehoord. Luisteroefeningen op CD, Spaanse tv programma’s of een mediatheek was voor deze school onbekend terrein.

Al met al heb ik dus helaas zeer weinig Spaans geleerd op deze school.
Jammer van mijn zuurverdiende geld…

Een tip: Een Italiaanse vriendin is na de Alhambra-ervaring verhuisd naar CLIC. Over deze talenschool was zij zeer tevreden. Ben er zelf ook gaan kijken en mijn eerste indruk was positief. Ook lees ik veel positieve berichten over deze school.

Succes met het kiezen van een GOEDE talenschool en laat mijn verhaal geen aanleiding zijn tot het boycotten van Sevilla als stad want deze is super!!

Loes