betaalbare cursussen kan je via http://www.linguaschools.com boeken. Heb er geen ervaring mee. Ik heb alleen ervaringen met StudyTravel en EF in Barcelona en Salamanca.
Ik heb dit jaar, afgelopen lente, 2 maanden een taalcursus gevolgt in Salamanca. Salamnaca is een ontzettend mooi, levendig stadje ten westen van Madrid. Het ligt tegen Portugal aan. Ik heb het daar heel erg naar mn zin gehad, het is niet grot dus na 2 maanden heb je echt een beetje het gevoel dat het jouw stad is, maar het is er vol studenten, vanwege de universiteit, en daarom dus ook erg gezelig. Ik heb toen alles geregeld via tricolore(www.tricolore.nl) Daar kun je verschillende scholen per stad kiezen. Ik heb toen colegio Delibes gehad. Was een van de goedkoopste, maar een erg goede school. En midden in het centrum. Ik zou je Salamanca en deze school erg aanraden. En Zowieso Tricolore, waar je meerdere steden, inc. scholen, in Spanje kunt bekijken. Je kunt ze ook bellen om advies te vragen.
Als je wat foto’s van Salamanca wilt zien moet je het me even laten weten, dan mail ik graag even mijn reisblogsite adres aan je!
Hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes, Maaike
Ik heb deze cursus 2 maanden gevolgt, en ik kan het redelijk spreken, ik kan het goed verstaan, en ik kan me goed redden in het het spaans. Je moet het wel bijhouden want je verliest het snel!!
Ik had 4 uur per dag les, maar je kunt er voor kiezen om 6 uur per dag te volgen!!
Ik heb alleen lessen gevolgd bij ´Konigin Don Delfin´ en ´Berlingua´ allebei in de buurt van Torrevieja, de prijs is bij allebei 440 euro voor 20 uur les per week. Ik vond de tweede school bovendien beter bij de eerste school, alleen kan je hier niet 4 uur per dag les volgen, nadeel van de eerste school was dat er na de tweede cursus opeens geen aansluitend niveau meer was voor mij.
Het ligt er een beetje aan wat je precies wilt leren, als je een beetje boodschappen enzo wilt kunnen doen zou dat in principe moeten lukken na ongeveer 2 maanden van 20 uur per week. Dat wil zeggen; als je die tijd echt goed hebt geoefend dus echt iedere dag gesproken en veel tv gekeken.
Om een beetje aan te geven: Ik heb nu zo´n 240 uur gedaan, ik ken de tegenwoordige tijd, de tijd waarin je ´nu´ iets aan het doen bent (geen idee hoe het heet in het Nederlands) en ben inmiddels met de verleden tijd bezig, om de taal écht goed te kunnen heb ik tenminste nog 1 verleden tijd nodig, 1 toekomstige tijd en de gebiedende wijs. Ik volg nu 3 uur per week les en schat nog zo t/m september nodig te hebben voordat ik alle tijden beheers, maar daarna heb ik waarschijnlijk nog wel meer lessen nodig.
Het probleem is dat als je alleen de tegenwoordige tijd beheerst je bepaalde dingen gewoon niet kunt begrijpen omdat het zo anders vervoegd word. Veelal veranderen woorden zo erg dat je geen idee hebt wat er staat of bijv. over wie het gaat.
Ik kan sinds kort een beetje de tv volgen (lang niet alles maar toch zo´n 80% schat ik) en ik kan een tijdschrift in het Spaans lezen als het niet te moeilijk word, ik kan ook een brief schrijven in het Spaans aan vrienden of familie.
Ik raad je aan niet meer les te volgen dan 4 uur per dag, meer dan dat neem je namelijk niet in je op, voor mij waren soms die 4 uur per dag al teveel. Dan sloten m´n oren en nam ik niks meer op.
Is iemand wel eens met Activity International weggeweest naar Spanje voor een taalcursus?? Ik ben ook van plan naar Salamanca te gaan en ben me een beetje aan het orienteren. Graag hoor ik ervaringen van mensen!
Groetjes Annika
Ik wilde graag nog even terugkomen op wat ‘kimmie’ zei in haar reactie. Niet uit onrespect of iets anders maar gewoon uit mijn eigen ervaringen.
Ik kon na 2 maanden spaans leren, 4 uur per dag(dus 20 uur per week) wel een stuk meer dan alleen boodschappen doen. Ik kon dingen regelen in het spaans, converseren en veel verstaan. En daar moet ik nog bijzeggen dat als ik altijd mn huiswerk had gemaakt en nog meer spaans had gepraat(geoefend) ik het nog een stuk beter had gekund. Het hangt erg van je iegen instelling af en van de school natuurlijk hoe goed je het kunt na 2 of meer maanden.
En nogmaals, ik kan jullie in Salamanca echt ‘colegio delibes’ aanraden
Ik had daar vrienden van verschillende taalscholen, en meerder keren heb ik horen vallen dat op dit moment dat een van de beste taalscholen van Salamanca is, en goedkoop.( en dat zijn er een stuk of 140)
Wat ik even als aanvulling wil zeggen: (heb er even heel diep over nagedacht)
Als ik les had gehad op de huidige school waar ik nu zit dan had ik het ongetwijfeld veel beter gekund. Hier krijgen we per 1,5 uur les namelijk tenminste 1 oefening mee naar huis om te schrijven, maar ook vaak 3. Van de 1,5 uur praten we 1,5 uur.
Op die andere school werd er van die 4 uur ook een gedeelte gebruikt om te schrijven en bovendien waren de vragen niet open waardoor je niet goed leert antwoorden. Bovendien kregen we van die 4 uur ook vaak geluidsfragmenten te horen of presentatie´s te zien, er gingen wel lessen voorbij dat ik weinig tot niks zei.
Als het daarnaast nog zo is dat je veel met Spaanse mensen optrekt en alleen maar Spaanse tv kijkt en eventueel Spaanse tijdschriften leest zal dat ongetwijfeld schelen.
Ik ben zelf pas na 2 maanden les begonnen met die dingen omdat ik ervoor er niet veel van begreep.
Waar ik nog meer over nadacht: Per cursus van 80 uur leer je (wat mij verteld is) 1000 woorden, na 2 maanden zou je dan dus pas 2000 woorden kennen en dat is naar mijn weten niet genoeg om in een taal een behoorlijk gesprek te voeren, dan heb ik het dus niet over ´hallo, dag en je eten bestellen´ maar normaal spreken.
Ga maar na: als je 2000 woorden in het Chinees begrijpt dan zeg je toch ook niet dat je die taal spreekt? Ik heb namelijk begrepen dat je pas als je 10.000 woorden kent een taal een beetje behoorlijk beheerst.
Tot slot ben ik van Maaike86 wel erg benieuwd wat haar niveau van Spaans dan nu is, ik zou zeggen: maak eens ergens een test dan kan je namelijk exact aangeven tot wel niveau je gekomen bent na 2 maanden.
Studytravel is een erg professioneel geleide reisorganisatie die van wanten weet. Zij bieden erg goede scholen aan en zijn aangesloten bij het Garantie Instituut Reizen.
De EF-“school” hier in Málaga is nu niet direkt een hoogvlieger. Het is de gesloten school Acacias, daarna gerund door Mester en nu zijn er EF-leerlingen. De website bevat erg veel onnauwkeuigheden, ipv El Palo staat er El Paulo, en voor de uitgaanswijk sturen ze je kilometers ver weg, terwijl de gezelligheid om de hoek ligt in El Palo. Kortom het komt mij weinig professioneel over. Maar je krijgt wel een gratis tas …
EF is een grote organisatie die volgens mij te groot zijn geworden… en ik hoor idd ook niet veel goeds over hun spaanscursussen, maar ik heb ze zelf nog nooit bij EF geprobeerd, dus ik houd het even in het midden.
Momenteel is een van mijn collega’s met StudyTravel onderweg. De school is goed, voor zover ik begrepen had (appartement iets minder). Wel was de reis redelijk aan de dure kant.
Na 2 maanden intensieve cursus moet je trouwens wel redelijk wat Spaans kunnen spreken. Maar natuurlijk maakt het ook uit of je een taal makkelijk oppikt of niet. Beste is om helemaal niet met Nederlanders of Engelsen om te gaan terwijl je met je cursus bezig bent, dan leer je het het snelste.
PS. Piet, volgens mij staan wij er ook niet tussen (Flamenco / GrimWeb Taalreizen)
Ik zit nu zelf twee weken op een taalschool in Malaga. Het is een kleine school, waar je de taal snel leert. Ik kan nu alles al wel bijna verstaan. Ik denk dat je je het na 3 maanden al aardig kunt spreken als je je inzet. Ikzelf heb in ieder geval nog twee en een halve maand te gaan.