Sydney-Cairns mogelijk in 14 dagen met camper?

We willen in september 4 weken met een camper van Sydney-Cairns en Alice Springs-Adelaide rijden, met een tussenvlucht Cairns-Alice Springs. We dachten om 14 dagen te doen over het eerste deel en zo’n 10 dagen over het tweede.

-Is dit te doen qua tijd (wij zijn 2 ervaren reizigers, maar nog nooit met een camper op pad geweest)?
-Hoe snel kan/mag je met een camper?
-Heb je een 4WD nodig of kun je alles met de camper doen?
-Wat zijn de kosten van een camping?
-Tips voor camperverhuurbedrijf en type camper
-Camper in Nederland boeken of ter plaatse?

Bedankt voor jullie tips, Ben

Hallo Ben,
Ik denk dat het wel kan, maar de vraag is of je wat ziet.
Afstand is ca 2700 km via de kortste route. Je zit dan ver van de kust af.
Ik persoonlijk zou dat niet doen. Maar iedereen het zijne.
Als je iets wilt zien zul je moeten kiezen. 10 dagen Alice-Adelaide (1600 km + ca 500 Km naar Uluru) is goed te doen. Iets korter 8 dagen misschien ook nog wel.

Waarom niet 10- 14 dagen Cairns en omgeving evt rijden tot Townsville of iets lager en dan vliegen naar Alice. Op terugweg evt vliegen van Adelaide naar Sydney.

Groetjes

Wim

Hallo,

Wij hebben 2 weken met een camper rond gereden vergis je niet in het besturen van zo’n ding.
Wij hadden een grote van bijna 7 meter en het valt niet mee het rijd stug en het heeft bij mijn man 1 week geduurd voordat hij er aan gewend was.
Verder vonden wij persoonlijk het nadeel dat soms op campings staat in the middle of knowhere. Mijn man hield er absoluut niet van om in een stad met dat ding te rijden. Dan moesten we vaak uitzoeken of er een bus was of een taxi nemen.
Wij hebben besloten om als we het weer gaan doen een auto te huren of kopen en dan gewoon hotelettje af dit is trouwens ook veel goedkoper.
Voor het geld spaar je niets uit met een camper. Wij waren kwijt voor 2 weken 1500 euro en dan nog sta geld en benzine waar we in 2 weken ook zo’n 500 euro voor kwijt waren.

Wij hebben ook 1 week een auto gehuurd die ons 250 euro heeft gekost en dan hotels 50 euro per nacht plus benzine ongeveer die week 200 euro. Dus waren we zo’n 700 euro kwijt en dus voor 2 weken camper het dubbele.

gr van Moira

Beste mensen, heel erg bedankt voor jullie reacties. Vooral n.a.v. jullie tips hebben we besloten om alleen het traject Sydney-Cairns in 4 weken te gaan doen met een camperbusje. Als jullie nog tips hebben over ‘must see’ locaties horen we het graag.

Cheers! Ben

>>>Ik zou een vlucht nemen naar Brisbane en dan 14dg met de camper naar boven. Zeker als dit je eerste keer is. Veel te zien op korte afstand.Wij kennen australie een beetje(nu 8x geweest) Leen de Lonely planet van Queensland van de bib en je weet al erg veel. Een 4 wd is op dat stuk zeker niet nodig.De max snelheid is daar 110 km/u of anders staat het aangegeven. Let op de vrachtwagens rijden dit ook!! of harder. De camping kosten ongeveer tussen de 22 en de 35 dollar per nacht per camper.Goede campers zijn van Kea (duurder maar erg goed) en Apollo en maui enz .Verder ligt het wat je uit wilt geven. Boek dit in nederland .

Ik ben benieuwd wat nou echt de prijzen zijn voor overnachten met een camper op een camping want ik zie zoveel verschillende prijzen voorbij komen. Bij de 1 sta je bijna voor niets de anders zegt tussen de 10 en 20 dollar en de ander weer veel meer. Is er misschien een brochure over te krijgen wat het allemaal kost? Ik heb namelijk ook hotelovernachtingen opgezocht en die kosten vaak ook een smak geld zeker als je 3 maanden wilt gaan. Ik hoop dat iemand goede raad heeft.

thanx!

Emmeline

Om een idee van de prijzen tekrijgen moet je op startpagine , dan naar telefoonboeken ,buiten land en dan naar australie. Daar kijk je naar BiG4 en naar toptouristen FPA dan zul je zien wat de prijzen zijn. Bij de meest camper verhuurders krijg je een kaart waar je nog eens 10% korting op de plek krijgt. Dit zijn meestal mooie en complete campings. Wil goedkoper dan zijn er ook plaatselijke zonder sterren enz. Of je zoekt een natuurcaping dan sta je voor zo’n 5a7 dollar. maar dan heb je misschien allen een dousch

@ Emmeline:
Campeerplaatsen zijn er in diverse klassen en dus prijzen.
De goedkoopste: (gratis tot een paar dollar)
Dit zijn de plaatsen in NP’s of gewoon langs de weg (waar toegestaan).
Deze hebben dus geen of weinig voorzieningen in de meeste gevallen.
Ik heb op plekjes in NP’s gestaan die alleen een wc hadden (Victoria) maar in Homehill (QLD) hadden ze een gratis restplaats met warme douches en buitenkeukens :slight_smile:

Middenmoot: Vaak particuliere camperparken (dus niet aangesloten bij een keten) vaak geen of weinig sterren, buiten de standaard top-plaatsen, etc. betekend niet dat dit geen fantastische campeer-spots zijn!
zo’n 10-20 dollar afhankelijk van de voorzieningen en seizoen.

topklasse: 5 sterren campings enzo, met zwembaden, entertainment voor de kids en wat je allemaal maar kan verzinnen - 25-50 per nacht per voertuig.
(betaalde in Melbourne bij een BIG4 zo’n 30$ voor 1 nacht, aan de Great Ocean Road werd 40$ per nacht gevraagd)

in australia kun je bij iedere boekhandel de Austrlian Wide Camper gids krijgen - hierin staan de meeste gratis campeerplaatsen (let wel op dat je een nieuwe editie hebt, want de plaatsen waar je mag staan kunnen verrekte snel veranderen!) alle top-parken staan aangegeven op borden en in de meeste vakantiegidsen.