Adelaide - Cairns in 20 dagen met 4WD camper via kust, te doen??

Goedenavond!

Even een korte opsomming van wat wij willen:
Na 2 dagen Adelaide willen wij in een camper via de Great ocean road richting Melbourne. Via Melbourne naar de kust en zo door naar boven om na 20 dagen te eindigen in Cairns. (gehele maand September '14)

Nu zijn wij hier al even mee bezig en afgelopen jaar hebben wij in 8 dagen in de VS 4200(!)km gereden. Nu zouden we dus circa 12/14 dagen hebben om 4700km te rijden. Volgens mij te doen maar verschillende reisorganisaties melden dat dit te kort tijd is.

Hoe zijn jullie ervaringen? Dit is niet gewoon met een luxe wagen natuurlijk maar met een 4WD camper, dit omdat we op de camps verblijven.

(Tevens de vraag of jullie iemand kennen die het boek Camps (met alle informatie van alle kampeerplaatsen) verkoopt)

We willen binnenkort tickets bestellen en de camper gaan vastleggen maar beginnen nu te twijfelen of we wel in Adelaide moeten beginnen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Groetjes,
Chris

Hallo Chris,

20 dagen voor Adelaide - Cairns is veel te kort. En het waarom van de 4wd ontgaat me volkomen. Je gaat vast de echte bush niet in en met bepaalde campers mag je echt de nationale parken wel in.
Camps Australia Wide staat heel soms op Marktplaats, het wordt verkocht door www.reizenoppapier.nl en als je de camper zou huren bij www.totallycampers.com, krijg je het zelfs gratis , die laten reizenoppapier het naar je toe sturen . Totally Campers is van Ester en René, Nederlanders in Australië die al meer dan 15 jaar campers verhuren via vrijwel alle verhuurders in Australië. Ze Skypen met je in het Nederlands, geven heel veel informatie en kunnen goede huurtarieven aanbieden. Mocht je ze mailen, en dat zou ik zeker doen, doe ze dan de groeten van me. Vraag ze ook maar eens naar het nut van de 4wd in combi natie met de tijd die je hebt en de route die je wilt rijden. Ze verhuren je natuurlijk graag een 4wd camper omdat die nu eenmaal een flink stuk duurder is maar zullen je realistisch voorlichten.
Ik hoor graag nog eens van je,
Willem

Beste Willem,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Wij hebben naar aanleiding hiervan besloten om te beginnen in Sydney en dan naar Cairns te gaan. Wel met een 4WD omdat we dat gewoonweg willen :slight_smile:
Zojuist heb ik ook een offerteaanvraag gedaan bij Totally Campers en ben erg benieuwd.
Ook het boekje ga ik waarschijnlijk bestellen op de door jouw genoemde site waarvoor dank!

Met de 4WD willen we toch wel naar wat plekjes waar niet veel mensen komen om het “toeristische” te vermijden.

Zijn er nog andere tips waar we aan moeten denken om daar heen te gaan? Want is het nou wel of niet verplicht om bijvoorbeeld een Internationaal Rijbewijs te hebben?

Verneem het graag mede forummers!!!

Groetjes,
Chris & Mireille

Via Wereldwijzer app

Hallo Chris en Mireille,
heel verstandig om de route fors in te korten. Je zult waarschijnlijk Sydney willen zien, anders had ik je geadviseerd om Brisbane - Cairns te doen in 20 dagen. Als je 2 dagen Fraser Island, 2 of drie dagen Whitsundays, 3 dagen Cairns en omstreken doet en een stuk doorrijdt ten noorden van Cairns tot bijvoorbeeld Cooktown, via Daintree en eventueel de Undara Lavatubes, een walvissentour vanuit Hervey Bay (waar je toch bent ivm Fraser Island)
Het gebied rond Emerald en Sapphire via Blackwater is ook flink outback-achtig. Houd je er overigens rekening mee dat wanneer je op wegen gaat rijden waar 4wd echt nodig is, je niet meer flink opschiet?
Het ‘boekje’ waar je het over hebt is trouwens een flink boekwerk. Wat het internationale rijbewijs betreft kan de verhuurder je het best inlichten. Wij hadden er een toen we vertrokken en hebben dat bijna zes jaar in de wagen gehad en nooit gebruikt. De ene keer dat mijn rijbewijs werd gevraagd en ik mijn roze papiertje gaf met de vraag of hij voor de vertaling het internationale rijbewijs erbij wilde hebben, hoefde dat niet. Maar nogmaals, vraag het de verhuurder en als die zegt dat het moet of verstandig is, zou ik het doen. Op de totale kosten van de reis maakt het weinig uit.
Veel plezier bij het plannen, laat eens weten welke route je in gedachten hebt.
Willem
PS. En denk je er aan dat, mocht je bij Totally Campers boeken, je Camps Australia waarschijnlijk sowiewo krijgt? En anders heb je het binnen een paaar dagen uit.

Sorry, laatste regel vorige posting moest zijn: En anders heb je het er binnen een paar dagen uit. (vanwege de vele gratis en budget camp spots)

Het plannetje is gewijzigd!

We starten in Sydney waar we 2 nachten verblijven, dan pakken we de camper en hebben we 19 dagen de tijd om naar Cairns te rijden (wel via Cape tribulation!)

Iemand nog specifieke tips waar je moet zijn geweest?

Misschien dat we deze dan mee kunnen nemen in de planning :slight_smile:

Groetjes,
Chris

Via Wereldwijzer app

Ik kan er echt nog steeds geen chocola van maken. Sydney - Cape Daintree - Cairns dus. Sydney - Brisbane via het binnenland? Door Barrington Tops? Dan ten noorden van Brisbane, Fraser Island, 1 of 2 dagen? Heb je een camper met compressor (en lier). Wil je de Whitsundays doen? Snorkelen of duiken in Cairns? Daintree National Park, Undara Lava Tubes? Voor Brisbane naar Cairns via de highlights staat al twee weken. Ik zou eens gaan kijken als je de Hema kaart die in Camps Australia Wide zit hebt. En dan in eerste instantie gravel roads kiezen die met lange streepjes zijn aangegeven en als je een keer een stuk doet via de tracks, met korte streepjes, informeer dan tevoren wel hoe die weg is. EEn leuki stuk is Gloucester - Barrington Tops - Ellerston - Barry - Nundle. Zie op onze website onder Reisverhalen 2010 verslag nummer 8.
Maar nogmaals, bepaald eerst wat je onderweg wilt doen aan attracties/excursies en plan daar de dagen omheen. Het blijft krap. Want als je in serieus 4wd terrein komt, schiet je echt niet op.

Twintig dagen voor sydney-cairns is niet echt veel, tenzij je Australia alleen vanachter je windscreen wilt zien. Wil je dus alleen autorijden of ook uitstappen, een wandeling maken, het land een beetje beleven?
Wat willem ook zegt: op outbacktracks, waar je die 4wd eventueel nodig zou hebben, rij je een stuk minder snel. De meeste plekken langs de oostkust kun je prima met een gewone auto terecht. Da’s nog een stuk goedkoper ook in huur en fuel (4wd zijn vaak zwaarder). Op Fraser Island kun je natuurlijk leuk 4wd rijden, maar volgens mij is het zelfs goedkoper om apart, naast je gewone auto, even een paar dagen een 4wd voor fraser te huren.
In 20 dagen blijft er volgens mij ook gewoon niet gek veel tijd om naar niet-toeristische achteraf plekjes te gaan. En wat wil je precies zien? Die toeristische plekjes zijn wel drukker, maar vaak niet voor niets toeristisch. Ze zijn namelijk mooi. Mijn ervaring is dat als je bij die toeristische plekken de tijd neemt voor bijvoorbeeld een langere wandeling, je al snel geen mens meer tegenkomt, omdat er zoveel mensen zijn die maar weinig tijd hebben, op een parkeerplaats gaan staan, een foto nemen van een waterval en dan weer doorgaan, terwijl tien minuten lopen verderop geen mens meer is.
Als je echt een beetje 4wd tracks wilt, zou je wat dat betreft beter heel het zuiden moeten skippen en direct op cairns vliegen, je goed voorbereiden en cape york peninsula ‘doen’ in een week of twee, drie. Eventuele tijd die je over hebt, kun je je prima vermaken rondom cairns. Ik heb er zelf geen ervaring, maar een kennis van mij is er meerdere keren geweest. Schijnt prachtig te zijn. Dan kun je die 4wd ook goed gebruiken. Weet alleen niet of er verhuurbedrijven zijn die daarop verhuren.

Hier verhuren ze 4wd campers die tot Cape York mogen: http://www.tourismcapeyork.com/tours/tours-from-cairns-and-port-douglas/cairns-car-rentals en ook Totally Campers heeft er een paar die, op de Telegraph Track na, overal mogen rijden. Maar houd er dan wel rekening mee dat je 4wd ervaring moet hebben. Het is geen kwestie van een knop indrukken, hendel omzetten en gaan. Bekijk eens een aantal 4wd Cape York filmpjes op Youtube. En als je huurt, vraag dan of de ‘rescue gear’ (snatch strap en tree protector) erbij is, net als een high-jack, een crick waarmee je een auto heel hoog opkrikt. Niet alleen voor een lekke band maar ook om een verzakte auto zo hoog te krijgen dat jer een balk of stenen onder kunt krijgen. Gelukkig zijn er ook op Cape York altijd mensen onderweg en zal elke Australiër je helpen. Informeer ook serieus naar de weers- en wegomstandigheden. Maar ik blijf het een te aambitieus plan in een te korte tijd vinden.
Je hebt ook nog nooit gezegd of je 4wd ervaring hebt. Daar ben ik inmiddels toch wel erg benieuwd naar.

Ik heb ook je eerder postings nog eens doorgekeken en in de eerste schrijf je: Hoe zijn jullie ervaringen? Dit is niet gewoon met een luxe wagen natuurlijk maar met een 4WD camper, dit omdat we op de camps verblijven.

Wat bedoel je met 'de camps? Wij hebben jaren rondgereden en meer dan 95% van de overnachtingen ‘in het wild’ gedaan, heel vaak helemaal alleen, ergens in de middle of nowhere. En dat met een 2wd aangedreven motorhome die veel langer en zwaarder was dan de camper die jij gaat huren.

En geloof ons (ik praat ook maar even namens Francine) we willen je feestje niet bederven maar reële informatie verstrekken.