Hallo,
In november willen mijn vriendin en ik voor vier weken naar Australie. Gezien de beperkte tijd beseffen we dat we keuzes moeten maken in wat we willen doen. Na wat orienteren zouden we er vooralsnog voor kiezen met een huurauto te gaan reizen en daarbij in elk geval Sydney aan te doen.
Aangezien we graag ruim de tijd willen hebben om langer op plaatsen onderweg te verblijven en bovendien wel mooi weer en strandliefhebbers zijn zou onze eerste optie de route Sydney-Adelaide zijn. Nu lees ik echter ook heel veel mooie verhalen over de route Sydney-Cairns (of vv) en dat de oostkust leuker is dan de route naar Adelaide. Ik kan niet goed inschatten waar we de voorkeur aan moeten geven. Iemand tips? Ik kan alvast zeggen dat mijn vriendin niet mag duiken/snorkelen, dus om die reden is het geen must om richting GBR te gaan.
Lastige keuze.
Sydney-Cairns
(uiteraard niet objectief;-)
-veel strand
-afwisselend landschap, van gematigd rainforest onder Brisbane tot wet tropics in het noorden
-outback is op veel plekken niet ver weg
toeristischer/druk
in november loop je tegen het regenseizoen aan (warm, plakkerig en soms hefitge regenbuien)
Sydney-Adelaide
Great Ocean Road en Grampians zijn prachig
makkelijker om rustige plek tegen te komen
afwisselend landschap (maar eigenlijk geen regenwoud, wel mooie eucalyptusbossen)
lekker weer in november (niet te warm/vochtig, heerlijk op temperatuur)
veel routes mogelijk (om de keuze nog moeilijker te maken): bijvoorbeeld: Sydney, Blue Mountains, outback en vanaf ong Broken Hill naar het zuiden om the grampians en GOR te doen
naast Tasmanie de enige plek in Oz (denk ik) om sneeuw te zien
Ik geloof dat ikzelf, ondanks de toeristen, langs de oostkust zou gaan door de afwisseling in mooie bossen, het prachtige tropische noorden en het barrier reef (maar dat is voor jullie dus geen optie, je kunt wel met boten met een doorzichtige bodem het rif op). Ligt er wel een beetje aan wanneer in november jullie gaan (half okt-nov of nov-dec) ivm dat regenseizoen.
Lastige keuze, succes met het nemen van een beslissing.
Zeker een lastige keuze. Ga je Sydney-Cairns dan doe je wat talloze anderen voor je deden. De oostkust. Ik zou in november andersom gaan. Cairns-Sydney met de zon in de rug en nog voor de Wet in Cairns (maar zwemmen in zee bij de kust zal er niet bij zijn ivm de stingers. Er zijn wel stukken die afgezet zijn. ) Zwemmen weer ten zuiden van de tropic of Capricorn.
Ikzelf prefereer verre de zuidelijke route. De kusten ten zuiden van Sydney (Sapphire coast) behoren tot de mooisten van Australia maar worden door toeristen veel te vaak overgeslagen. Rainforest, schitterende stranden, rotspartijen en prachtige dorpen (bv Tilba). Ik heb het hier over het gedeelte Sydney naar Eden. Vervolgens langs de kust (min of meer) naar Orbost en dan de Great Alpine hw naar Bright. (Geen sneeuw meer…) Dan naar Beechworth-Wangarratta naar Melbourne via GOR naar Grampians, naar Mildura via Riverland naar de Flinders Ranges (een van de mooiste stukken Outback in Australia) naar de South Flinders, Clare Valley naar Adelaide en dan Kangaroo Island bezoeken. Vertrek van Adelaide. Er zijn nog heel wat andere routes te bedenken.
Je slingert je dus als het ware van Sydney naar Adelaide.
Wil je op de gebaande paden blijven doe dan Cairns-Sydney. Ook mooi: Mission Beach, Townsville, Whitsundays, Fraser Island, Sunshine/Goldcoast, Byron Bay, etc etc.
Yeehaw
Ik zou ook zeker gaan voor Sydney-Adelaide. Heb het zelf ook gedaan, zijn afgezakt van Sydney richting Wollongong…erg mooi stuk! Canberra hebben we ook meegepakt, maar dat is geen aanrader haha… vanaf Eden hebben we de kust gereden, tot aan het Wilsons Promontry National park onder Melbourne (echt een toppunt van de reis!!). Daarna omhoog, via Phillip Island naar Melbourne…dan natuurlijk Great Ocean Road, waar Cape Otway een van de leukste punten voor mij was… Grampians schijnt inderdaad ook tof te zijn, heb ik zelf niet gedaan!