Route Sydney-Cairns of Cairns-Sydney???

Hi!

Wij vragen ons af of het verschil maakt om de Oostkust van het Noorden naar het Zuiden af te rijden of andersom? In verband met de meestgebruikte route van backpackers. We willen namelijk rekening houden met het regenseizoen in het noorden in de maanden december tot april. Onze reis zal 6 maanden duren van oktober tot april. Maar we zijn bang dat als we vanuit Cairns naar Sydney rijden, dat we dan “tegen de richting in” rijden (dus dat iedereen de andere kant op gaat dan wij, dat lijkt ons minder gezellig).

Andere ideeën over routes zijn meer dan welkom! We zijn het momenteel nog allemaal aan het uitzoeken.

Groetjes, Ryanne en Denise

Hoi,
We zijn gisteren teruggekomen en hebben (in 5 wk) van Brisbane naar Cairns gereden (na kort verblijf in Sydney). Hoewel de meeste mensen die wij tegenkwamen naar het warmere noorden reden (net als wij) maakt het in de zomerperiode volgens mij niet zoveel uit. En vwb het regenseizoen: het klimaat is een beetje in de war dit jaar: winter 2010 was voor Australië het natste droge seizoen ooit (viel nog mee hoor) dus wellicht wordt het een droge zomer, wie weet. Belangrijker is de aanwezigheid van de - dodelijke -boxjellyfish in de zee in het noorden van Queensland tijdens de zomermaanden maar daar zullen ze je daar alles over vertellen als je wilt zwemmen.
Dingen die je sowieso moet doen, en die je wrs al weet:
Fraser Island (min. 2 dg), Whitsunday met zeilboot (min. 3 dg, Alexander Steward is een heel mooi zeilschip), duiken/snorkelen GBR. Andere leuke dingen die ik zeker aanraad:

• Port Douglas en Cape Tribulation (noordelijkste punt waar je met 2wd kan komen);
  • Daintree NP (zeer mooi regenwoud boven Cairns);
  • Tablelands (iets landinwaards bij Cairns);
  • Mission Beach (leuk plaatsje met mooi strand en mooi wandelgebied);
  • Cape Hillsborough (mooi NP, en camping) waar wilde walibies en kangoeroes op het strand en camping, van heel dichtbij, zijn te zien);
  • Wij hadden er geen tijd voor maar NP als Carnarvon die iets meer landinwaards liggen zijn volgens mij zeer de moeite waard;

Hoewel de hele route fantastisch was, zitten de meeste highlights in het noorden (ca vanaf Airlie Beach) en daar zou ik dan ook de meeste tijd voor reserveren.

Enkele tips:

• voor je creditcard heb je vaak een pincode nodig;
  • ik weet niet hoe je gaat reizen maar voor een auto of camper kan de borg erg hoog zijn. Ze bevriezen een deel van je creditcard tekort waardoor het handig kan zijn om je kredietmogelijkheden te verruimen anders is je kaart maxed out voordat je reis is begonnen;

Vel plezier bij het plannen, en de reis zelf natuurlijk!
grt. Bram

1 like

Bedankt voor alle tips! Gaan we zeker gebruiken in onze planning!
Dan gaan we er maar van uit dat onze route een goed plan is.
Succes met afkicken :).

Groetjes Ryanne.

Ik ben in 2006 met een organisatie naar Australië geweest. We begonnen in Cairns, met een binnenlandse vlucht naar Darwin. Via Kakadu National Parc naar Katherine, daarna met de trein naar Alice Springs. Cooper Pedy, Adelaide, Melbourne, Canberra naar Sydney. Ik kan je het aanraden. Neem er wel minimaal 4 weken voor.

Groetjes, Nancy

Voor 6 maanden is dit wel een redelijk korte route of ga je ergens een tijdje werken?

Nee we gaan nog meer hoor. Het plan is nu om van Sydney per vliegtuig naar Cairns te gaan. Daar een auto te kopen, dan eerst naar Darwin, dan helemaal naar beneden, dan richting de oostkust terug naar Cairns.
In grote lijnen :).
En werken gaan we ook wel denk ik korte periodes.
Bedankt voor de reacties!!

Hi Ryanne!

Ikzelf ga vanaf 18 januari tot 18 april vertoeven Down Under en ik heb de tip gekregen om van zuid naar noord te trekken langs de Oostkust!
Een vriendin van mij is van zuid naar oost gegaan en vloog op het einde van haar reis vanaf Cairns terug naar Melbourne… Dat scheelde bijna 14 graden met wat ze gewend was!
Ikzelf ga in ieder geval van zuid naar noord met het lekkere weer mee!
Veel plezier alvast!!

Wij gaan van Noord naar Zuid.
Onze route is; Cairns, Hervey Bay, Brisbane, Sydney, Melbourne, Adelaide, Alice Springs, Darwin, Derby, en dan langs de westkust naar Perth.
Wij komen eind mei 2011 aan in Cairns…
waarom deze route? In onze ogen zien we dan het meest…
De winters daar zijn niet zo streng als de onze…