Sumatra weeshuizen, scholen, psychiatrie?

wij gaan binnenkort naar sumatra. we willen graag wat spullen meebrengen voor scholen of weeshuizen zoals speelgoed, boeken, schriften, pennen etc. weet iemand waar we dit kunnen achterlaten (adres) en waar ze precies behoefte aan hebben?
ook willen we graag ‘psychiatrische opvangcentra’ bezoeken, omdat we zelf in de psychiatrie werken in nederland. weet iemand of ze daar wel ‘psychiatrie’ hebben en zo ja waar deze zijn?
groeten ries en an
>>>

Op Sumatra kan je informatie vragen bij de DepKes (Departemen Kesehatan.) of bij de Stad(huis) zelf.
Bij een grote stad zoals Medan heb je waarschijnlijk een paar Psychiatrische inrichtingen (Daar heet het Rumah Sakit Jiwa) voor de zware gevallen.
De staatsinrichringen zijn vaak overbelast i.t.t de " particulier" inrichtingen .
Die kunnen ook onderverdeeld worden in de instellingen die gebaseerd zijn op het geloof (Christelijk of Islamitische instellingen en de zuiver particuliere (lees +/- " luxe" instelingen ) , waar de " rijkere" patienten worden verpleegd.
In het algemeen zijn de minderbedeelden die geen familie hebben (of verlaten en verstoten )vaak tot het " zwervend" bestaan worden veroordeeld .

Als voorbeeld :
Je kan via google Rumah Sakit Jiwa Medan (of stad X = RSJ Jakarta/Surabaya etc ) intikken.

Rumah Sakit Jiwa Daerah Jalan … Medan Sumatera Utara - Indonesia Telepon : (061) 4. Fax : (061) E-Mail : rsj@sumutprov.go.id

**@ **anenrich , voor zover ik weet heeft Indonesia al tijden lang diverse psych. staatsinrichtingen .In mijn kinderjaren kennen wij in Jakarta de RSJ Grogol , zeg maar de Santpoort van Jakarta.
Dus als je iemand voor schut wil zetten(plagen tussen kinderen onderling ) dan wordt je echt geplaagd als je in de wijk Grogol woont.
Ik praat over 50 jr geleden.
Hoe de stand van zaken nu is , kan je best beoordelen als je een afspraak kan maken met de inrichting(en) .
Weet alleen niet of ze happig zijn om buitenlanders toestemming te geven om in hun " keuken" te bezoeken , ze zijn vaak bang voor “verkeerde” publicatie.

Vreemde toeristische plekjes zoekt ge toch op. Ge zult in dit geval wel uit eigen ruime ervaring spreken!
Ik boek liever een kamer in een gewoon hotel, als ge dat niet erg vindt

Daat komt hij weer .
Altijd mensen afzeiken .

Ik geef tenminste een informatie , dat er Psych. staatsinrichtingen zijn en andere soorten instellingen , met relevante info .
Voor de rest kan de lezers en leden cq de vraagsteller zelf oordelen.
De charitatieve instellingen al dan niet gebaseerd op geloof of maatschapprlijke stromingen hebben meer ingang bij de potentiele afnemers.
Grote bedrijven (minsteries , banken , departementen) hebben ook eigen bedrijfspsychologen die zware gevallen door kan vwerwijzen naar de psychiatrie .

Uiteraard in een land waar de inkomsten vaak ontoereikend zijn kan men veel stress gevallen , en levens gerelateerde problematiek .

PS : je moet ook niet zomaar laten leiden door uiterlijk en gerdag.
In sommige gevallen zijn vaak zwervers (gelandangan) die door gebrek aan opvang , eten , opgejaagd te zijn , etc in de grote steden die langzamerhand psychiatrische patienten worden.

Beste SA, bedankt voor je reactie!! het klinkt wel erg triest allemaal.
ook in andere landen is het niet best gesteld wat betreft pschiatrische opvang, veelal worden mensen uitgelachen en verstoten. maar goed dat gebeurt in Nedeland ook…

Maryono, kunnen we dan eindelijk weer op de javaanse manier discussieren, ja?
Niet op de man spelen, beleefd ja-knikken tegen elkaar, elkaar niet tegenspreken, want dat is niet netjes.

Eindelijk is het gehele internet is voor Surya. Hij is nu overal te vinden.

weet niet wat er hier allemaal speelt, maar er zullen vast redenen zijn dat er op deze manier op elkaar gereageerd wordt…
maar mocht er nog iemand informatie hebben voor ons dan horen we het graag! nogmaals, we zouden het leuk vinden om wat spullen te brengen bij weeshuizen of scholen. dus als je weet waar er behoefte aan is en waar we dat kunnen achterlaten laat het dan ff weten.
eventueel kopen we het en vragen het daar.
Een bezoek brengen aan ‘psychiatrische opvangcentra’ zal inderdaad wat lastiger worden… en begrijpelijk ook. hier laten we ook niet zomaar toeristen op een afdeling rondsnuffelen.

Blijkbaar is mijn reactie verkeerd over gekomen, het is in ieder geval niet mijn bedoeling geweest om mensen te passeren of tegen elkaar op te zetten ofzo.
Ik zag dit forum gewoon als een plek om wat meer informatie op te doen over sumatra.

Na 1 jaar nog niets van zijn vrienden gehoord? Hij had zoveel internetvrienden beweerde hij.

het beeld is me duidelijk ja, en verklaart veel!

…was daarna even verdwaald op je website. interessant filmpje van youtube. bevestigd wel mijn vrees dat het moeilijk gaat worden om na mijn ‘vakantie’ weer te wennen hier. heb hiervoor 3 maanden in maleisie en thailand rondgesnuffeld en heb een half jaar (of langer) nodig gehad mezelf ervan te overtuigen dat ik niet mijn baan en al het andere hier moet opzeggen. ben er nog steeds, maar de onrust blijft, helaas.
indonesie staat al lang op mijn verlanglijstje weet eigenlijk niet eens goed waarom. we gaan er nu voor het eerst heen, is maar voor 3 weken, we gaan wel zien.

leuke muziek ook trouwens op je site! heb wat bandnamen opgeschreven. lijkt me super om daar naar zo’n bandje te gaan kijken. heb jij enig idee hoe ik aan info over optredens kom? en zijn ‘toeristen’ daar eigenlijk wel welkom?

heb je zelf in indonesie gewerkt? of meegedaan aan projecten zoals je kort beschreef?
ik hoop ooit nog eens wat in het buitenland te gaan doen, iets wat raakvlak heeft met mijn werk hier.