Sumatra java balie lombok

In september willen we de 28 daagse rondreis door Sumatra Java Balie en Lombok maken.
Waar kan ik het beste sigaretten en tabak kopen?
Wel of niet malariatabletten?
Wel een klamboe of niet?
Wat is de beste kleding om mee te nemen?
Hebben jullie nog goede adviesen of leuke tips?

Vrijwel elke man in Indonesie rookt dus sigaretten zijn overal te koop. Op Java rookt men m.n. veel kretek sigaretten (moet je zeker eens proberen). Maar ook Marlboro is overal verkrijgbaar alhoewel ik men kan herinneren dat Marlboro in Indonesie wel anders smaakt dan in Nederland (maar ik ben al heel lang geleden gestopt met roken). Er wordt wel eens beweerd dat Marlboro vaak is nagemaakt. Shag is niet gemakkelijk verkrijgbaar alhoewel overal tabak groeit.
Voor Java en Bali zijn, zover ik weet, geen malariatabletten nodig maar ik zou dit gewoon even bij je huisarts of de GGD controleren.
Klamboe is handig om mee te nemen (maar vaak lastig om op te hangen boven een bed in een guesthouse ofzo). Ook muggenolie is handig net zoals zonnebrand met een hoge bescherming, lippenbalsam en een hoed(je) of petje. Je kan het beste zoveel mogelijk ademende kleding meenemen (katoen bijvoorbeeld). Synthetische kleding vind ik een drama. Een goed (ademend) regenjack is ook altijd erg handig. September is nog niet echt regentijd. Wat verder ook handig is om 3/4 broeken mee te nemen (korte broeken tot over de knie). In Indonesie vind men het heel raar als een volwassen man (of vrouw) in een korte broek loopt (korte broeken zijn alleen voor kinderen).
Vooral voor op Java: het is beter om een broek of rok tot over knie te dragen of gewoon een lange broek aan te doen. T-shirts altijd met mouwtje (vooral voor de vrouwen). Ga niet in een singlet oid rondlopen want dat wordt niet echt op prijs gesteld.
Verder is het handig om slippers mee te nemen voor bijv onder de douche (er zijn enorm veel slippers in Indonesie te koop maar alleen kleine maten). Sandalen zijn ook handig maar voor bijv. de stedelijke gebieden zou ik lichte (dichte) wandelschoenen aanraden. Een (katoenen) sweater is ook altijd handig want in sommige gebieden (bijvoorbeeld op vulkaan/bergtoppen) kan het behoorlijk fris zijn. Verder neem ik altijd een opblaaskussentje mee (handig voor in de bus of onder je gewone kussen).

Heel hartelijk dank voor je informatie daar kan ik wat mee.
Heerlijk om je goed in te lezen en informatie te verzamelen. zo heb je heel lang genot ervan.:zon02: