Sumatra, Java, Bali 5 weken - tips?

Wij gaan in de zomer vijf weken naar Sumatra, Java en Bali met drie kinderen (8, 12 en 15 jaar) We willen niet alle gebaande paden belopen, graag tips voor niet al te touristische plekken, cultuur, maar wel weer incl. bounty strand, olifanten en orang oetangs, dolfijnen enzo. We zoeken ook een goede locatie op Bali (noorden) waar je kunt zwemmen met dolfijnen.

5 weken is te kort om deze 3 eilanden in zijn geheel te bezoeken. je zult gebruik moeten maken van binnenlandse vluchten, en keuzes moeten maken.

voor de orang utangs moet je inderdaad in sumatra zijn. olifanten komen in indonesie in het wild niet voor, maar in bali is een park waar je op een olifant kan rijden. komt op mij vrij touristisch over, ik ben er daarom ook nooit geweest, maar ik kan me voorstellen dat het leuk is voor de kinderen. voor de dolfijnen moet je in het noorden van bali zijn, denk aan bv lovina. je gaat dan bij zonsopkomst met een bootje de zee op, en je ziet de zon opkomen boven de Gn Agung en Gn Batukaru. met een beetje geluk zie je ook dolfijnen - ik had echter pech :frowning: bedenk wel dat het wilde beesten zijn, en wanneer je met je bootje pruttelpruttel aan komt varen zwemmen ze snel weg. zeker wanneer het 10tallen bootjes betreft. reken er dus vooral niet op dat je MET de beesten snorkelt, al kun je wel snorkelen bij lovina.

Het zal wel een beetje moeilijk zijn om de gebaande paden niet te volgen, omdat de wegen , faciliteiten voor een toerist vaak de enige logische en praktische manier is om te reizen.
En zeker als je alleen maar 5 weken de tijd hebt om de 3 eilanden te doen.
Gezien de samenstelling van de reisgezelschap ben ik bang dat je toch die touristiche route moet volgen.

De enige “afwijking” is reizen met gewone openbaarvervoer (gewone trein , bus ) , logeren bij eenvoudige guesthouses of mss als paying guest (maar dan moet je adressen hebben).

Tijdens mijn Sumatra reis 2009 had ik geprobeerd om naar afwijkende touristen atracties te kijken , de mooie “nog niet” door toeristen ontdekte plaatsen .
Dat kost mij extra uren perdag ondanks huurauto met chauffeur.
Vaak wordt je gedwongen om de enige route via de Trans “Sumatra Highway” te volgen , het is de route waar de meeste toeristen afleggen omdat het de " enige weg" is .
Ook ben je gedwongen bij de bekende steden tussen Padang en Medan te stoppen.
Terwijl er veel plaatsen zijn waar men best kan stoppen/logeren en de omgeving gaat bekijken.
Een plaatselijke chauffeur en bezoek aan de plaatselijke VVV is een must.
Dan is die 10 dagen reis tussen Padang en Medan te kort , op zijn minst moet ik 20 dagen reserveren.En dat buiten Medan-Bukitlawang -Parapat-Medan (een reisje om de Toba meer heen).
Heb ik niet kunnen halen .
Op Sumatra moet je altijd eten(brood-lunchbox laten samenstellen of zelf kopen) en drinken meenemen.
Je kan bij wegrestaurants eten , maar dat ik niet doen als je nog niet gewend bent met de kwaliteit van het eten bij eenvoudige wegrestaurant.

We hebben nog niet eens over de Oostelijke kustroute , vanaf Palembang naar Medan.
Dat geldt ook op Java.
De meesten nemen de " zuidelijke (of middenroute) , Jkt -Bogor -Bandung -Pangandaran , Baturaden-Yogya , met de bus of trein. En dan via Solo Malang naar Surabaya .
Maar dat is de platgereden route waar je met andere toeristen moet delen.
Een andere route is de Noordelijke route , langs de kuststeden , Jkt-Cirebon -Semarang - Jepara en andere Islamistische steden en dan verder naar Surabaya.De route van Semarang naar Surabaya heb ik nog niet gedaan.

Wat Bali betreft , wordt het echt moeilijk gezien de beschikbare tijd. Terwijl je binnen 1 week alleen maar de highlights kan zien.
Bij KUTA kan je de kinderen vermaken met een bezoek aan zo’ n waterpark , terwijl de ouders lekker kan winkelen bij de Kuta Square .

Voorwaarde is dat je een huurauto met chauffeur moet hebben , en wel per etape’s doet , chauffeurs die bekend zijn met hun provincie .Eventueel kombineren met treinreis.

1 like

Kijk eens voor wat betreft Sumatra op het SUMATRA REISCAFÉWellicht staat daar wat nuttige informatie. :zon02:

Een lap tekst van een man die nog niet eens weet wat een alternatieve route is, een man die nog te beroerd is om een bezoek te brengen aan Bohorok omdat de weg te slecht zou zijn ( hier reactie 73 ), Bohorok dat zelfs wordt bezocht door dagjesmensen om de orang utang te zien. Zijn enige treinreiservaring op Sumatera bestaat uit een 2 uur durende rit waar tie nog niet eens met zijn koffers heeft hoeven sleuren, omdat zijn eeuwige auto met chauffeur hem op het station heeft afgezet en hem 2 uur later op een ander station weer heeft opgepikt (hier reactie 1)
En in tegenstelling tot wat hij beweerd is de samenstelling van het gezin met kinderen in de leeftijd van 8, 12 en 15 ideaal om te reizen en zijn losmen, geusthouse of eenvoudige een hotel, (adresjes die je overigs in elke Lonely Planet kan vinden) de aangewezen plekken om te slapen. Maar wat weet hij daar nu van, hij logeert elke avond in een minimaal 3 sterren hotel, waar hij zich iedere avond laat masseren omdat hij 8 uur in je huurauto met chauffeur heb gezeten, wat volgens hem erg vermoeiend is. Ik zwijg nog maar wat hij over het eten en drinken schrijft hier want dat is echt onzin (brood is in Indonesie niet om te eten, en een lunchbox hoe kom tie er op).

Voor reizen op Sumatra is het meenemen van eigen etenswaar , een soort lunchbox is aan te bevelen.
Men kan het door de hotel laten samenstellen of zelf inkopen doen bij de plaatselijke mall (winkelcentrum).
Kwaliteit / de inhoud ,de broodsoorten kan men zelf kiezen , ze verkopen ook snacks .

Bread Talks
In de grote(re) steden heb je bijvoorbeeld de bekende Bread Talks of ketens met dezelfde formule.
Ik weet niet of Padang , Padang Sidempuan ??, Parapat ??) (a.d Toba Meer)een Bread Talk achtige winkels hebben . In Medan mss wel .

Quote:
The next time I am in Indonesia I will definitely plan on going back to the Bread Talk. I’m just wishing they had some in America

http://www.travbuddy.com/Bread-Talk-Indonesia-v366607

Holland Bakkery.
Op Java Jakarta -Bandung , Yogya -Surabaya (de grote steden) heb je dat zeker .
Of je gaat naar een zogenaamde Holland Bakery (achtige) winkels , in de grote steden op Java zijn ze ook goed bekend. In principe hoeft op Java geen lunchbox samen te stellen , je kan overal eten .
Wij nemen altijd een lunchbox mee, het is praktisch , vers , lekker en met een goede prijs kwaliteit verhouding.

Holland Bakery is well known as leading bakery in Indonesia. Made from Holland Best Cheff Recipe. Holland Bakery established since 1978 at Jalan Hayam Wuruk, Jakarta.
Tegenwoordig staan ze bijna "overal "

Graag tips waar Bernadette naar toe kan gaan. Broodtips e.d. kunnen in een ander topic.