Suggesties 3 weken Japan in september 2018

Hoi allemaal,

Mijn vrouw en ik zijn onze vakantie naar Japan in september 2018 aan het plannen. Een voorlopige planning hebben we wel, maar wat voor ons vast staat is het begin in Tokyo op 3 september en we eindigen in Kyoto (alleen de laatste nacht hebben we een hotel nabij het vliegveld van Osaka).

De planning is als volgt:

• 4 of 5 nachten in Tokyo.
    Naast bezienswaardigheden in Tokyo willen we (bij 5 nachten) ook een dagtocht naar Mnt Fuji maken.
  • 3 nachten Okayama
    (o.a. voor Korakuen, Okayama-jo, met trein naar Kurashiki o.a. fietsen/wandelen)
    Vanuit Okayama ook met de trein naar:
  • Kumamoto/Kagoshima of Nagasaki? Voor 3 nachten
  • 2 nachten Hiroshima
    Vanuit Hiroshima een dag naar Miyajima.
  • 1 nacht Himeji
    Aleen t.b.v. bezichtiging kasteel
  • 4 of 5 nachten Kyoto
  • Laatste nacht Osaka

De gedachten die wij hebben achter deze planning is de volgende.

• Niet iedere dag naar een ander hotel om niet steeds met koffers te slepen. Dan liever met de JR pas naar een dichtbijgelegen plaats gaan.
  • Voor wat betreft Tokyo vragen we ons af of het handig is om vanuit Tokyo een dagtocht te maken naar Mount Fuji of dat we net zo goed op weg naar Okayama een nacht kunnen overnachten in bv Gotemba (wel weer slepen met koffers)
  • Bedoeling was eigenlijk om naar Kumamoto te gaan voor kasteel en een dag naar Mount Aso. We lezen echter dat kasteel vanwege de aardbeving van 2016 niet te bezichtigen is en om naar de top van Mount Aso te gaan is ook maar de vraag of dat lukt. Vandaar de mogelijke alternatieven van Kagoshima lijkt ons toch weer heel anders te zijn dan wel Nagasaki.
  • We hebben met name belangstelling voor tuinen, kastelen, tempels en authentieke (ook minder toeristische) plekken.

NB
Bij een eerdere reis al Kamakura, Hakone, Takayama, Kanazawa en Nara bezocht. Vanuit Hakone toen vanwege gevaar mogelijke uitbarsting niet naar Mount Fuji kunnen kijken. Vandaar dat we nu iets anders willen proberen.

Graag hoor ik of iemand verbetersuggesties heeft t.a.v. deze planning.

Hallo,
het ziet er uit als een mooie reis.
Voor mount Fuji is Fuji Five Lakes misschien ook een optie om te bezoeken. Deze staat ook bekend als een van de beste plaatsen om mt Fui te zien.

Vanuit Okayama is het ook heel goed mogelijk om een uitstapje te maken naar Himeji. Als je toch een JPR pas hebt, ben je daar zo met de shinkansen, en het scheelt weer een hoteltransfer.

Voor het gebied in Kyushu wat getroffen was door de aardbeving, kun je hiermeer informatie vinden over wat wel of niet meer in operatie is.
Een aantal lijnen naar Aso toe zijn niet in operatie, maar er schijnen wel detours mogelijk te zijn.

Het kasteel van Kumamoto is inderdaad niet meer toegankelijk omdat het zwaar beschadigd is. Erg jammer, want het was een heel mooi kasteel.
Van de buitenkant kun je er wel naar kijken, en naar de restauratiewerkzaamheden. Want gelukkig wordt het kasteel weer opgebouwd.
En verder heb je ook nog Suizenjiin Kumamoto, een landschapstuin.

Of overweeg een combo tussen Kumamoto en Kagoshima. Met de shinkansen zit je ook in minder dan een uur in Kagoshima.

Hoi Rebecca,

Hartelijk dank voor je reactie. Is wel een goede tip om vanuit Okayama met de shinkansen naar Himeji te gaan. Scheelt weer een dag met koffers slepen.
Nog een vraagje voor wat betreft Mount Fuji. Is het handig om in Gotemba een hotel te boeken en dan met de bus verder te gaan of zou jij adviseren in een andere plaats een hotel te zoeken (heb je dan misschien een suggestie?). Heb je ook enig idee wat dit betekent voor de reistijd op weg naar Okayama?
fijn dat je de tijd hebt genomen om ons te adviseren.

Met hartelijke groet,
Martien.

Hallo Martien,

helaas heb ik geen eigen ervaring met Gotemba.
Ik neem aan dat jullie niet Fuji zelf willen beklimmen, want het klimseizoen eindigt dit jaar op 10 september (en dan ben je er denk ik net).
Over Gotemba zelf kan ik op zich ook weinig vinden om te doen (behalve een groot shopping center :s), en naar het 5e station gaan. Maar dan ben je al een stuk op de berg zelf en mis je ben ik bang de imposante gezichten op de berg zelf.

Mijn aanname is jullie gaan voor mooie uitzichten op de berg en/of wandelingen in de omgeving.
Als dat het geval is dan wordt Fuji Five Lakes vaak genoemd als een van de beste plekken om mount Fuji te zien.
Daar zou ik persoonlijk dan wel een hotel in die regio zoeken om vanuit daar te gaan verkennen.
Vanuit Kawakuchiko-omgeving door naar Okayama is inderdaad wel een reisje met meerdere overstappen.

Een ‘dark horse’ voor uitzichten op mount Fuji is Shizuoka.
Dit is een stad die door toeristen vaak voorbij wordt gezoefd met de shinkansen, maar waar je goed uitzicht op de berg zou moeten hebben, met nog wat andere interessante plekken.
Zo is er ook een landschapstuin en de ruïnes van het kasteel van de oprichter van het Tokugawa-shogunaat.
Voordeel is dat je vlak bij de shinkansenlijn blijft zodat je niet echt aan het omreizen bent op weg naar Okoyama. Nadeel is dat je wel weer in een stad zit, en je moet mazzel hebben met het weer om de berg te zien.

Hoi Rebecca (of moet ik zeggen Nemesis4).

Wat leuk dat je zo snel een reactie geeft. We zijn inderdaad niet van plan de Fuji te beklimmen, maar even een mooi kijkje op de Mount Fuji (liefs in een aardige omgeving) is voldoende. We gaan zeker ook kijken naar Shizuoka. Als ons definitieve reisplan klaar is, laat ik je dat weet.

met hartelijke groet,
Martien