Hallo allemaal. Ik ben van plan om in september voor het eerst naar Japan te reizen en heb daarbij het volgende reisschema in gedachten:
Dag 1 en 2: Amsterdam – Fukuoka - Nagasaki
Dag 3 en 4: Nagasaki
Dag 5: Nagasaki – Hiroshima
Dag 6 en 7: Hiroshima (dagtocht Mijayima)
Dag 8: Hiroshima – Kasteel Himeji-jo
Dag 9: Kasteel Himeji-jo
Dag 10: Kasteel Himeji-jo – Kyoto
Dag 11 t/m 13: Kyoto (dagtocht Nara)
Dag 14: Kyoto – Hakone
Dag 15: Hakone (Mount Fuji)
Dag 16: Hakone – Tokyo
Dag 17 t/ 20 Tokyo (Dagtochten Kamakura en Nikko)
Dag 21: Tokyo - Amsterdam
Ik hoor graag of ik bepaalde bestemmingen die ik zeker moet zien ben vergeten of dat ik bepaalde bestemmingen juist beter weg kan laten.
Ik heb begrepen dat oktober een betere reisperiode is, maar dan kan ik niet weg. Ik hoop daarom dat september ook een goede tijd is.
Bij voorbaat dank!
In basis helemaal geen verkeerde start voor een eerste trip naar Japan. Het verdient wellicht niet de originaliteitsprijs, maar er is een goede reden waarom de meeste mensen deze plaatsen bezoeken: simpelweg omdat er zoveel te zien is. Al die andere plaatsen komen nog wel als je ook getroffen bent door het Japan-virus :biggrin:
Wel zou ik Himeji als aparte bestemming schrappen. Momenteel zijn ze daar met een grootscheepse opknapbeurt bezig, maar als alles volgens planning gaat zou in september het kasteel weer in volle glorie te aanschouwen moeten zijn. Van buiten tenminste, of je er dan ook alweer binnen kan is nog de vraag. Maar ongeacht de voortgang van de werkzaamheden heb je aan een middag wel genoeg voor het kasteel en eventueel ook de nabijgelegen Kokoen-tuinen, dan is het praktischer om er een tussenstop onderweg naar Kyoto van te maken. Die dagen zou je dan beter elders kunnen besteden.
Zo zou je bijvoorbeeld ook een dagje Fukuoka kunnen doen alvorens naar Nagasaki te reizen, niet de meest spectaculaire stad maar wel een aangename eerste kennismaking met Japan na de lange vlucht. Of wellicht zou je nog Kumamoto of Osaka kunnen bezoeken. Maar ook een extra dag Tokyo lijkt me gezien die dagtrips best een optie, de stad zelf heeft ook volop te bieden.
Hakone zou je overigens ook prima als dagtrip vanuit Tokyo kunnen doen, maar het lijkt me ook zeker geen verkeerde plek om wat langer te verblijven. Wat betreft Mount Fuji, bedenk wel dat het allerminst zeker is dat je die vanuit Hakone kan zien, Kawaguchiko/Fuji Five Lakes is daarvoor de veiligere optie. En mocht je hem willen beklimmen, in september is het officiële klimseizoen alweer voorbij, maar desondanks zou het in september nog wel moeten kunnen.
In september behoren tyfoons nog wel tot de mogelijkheden en ik weet uit ervaring dat het dan nog knap klam en benauwd kan zijn, maar laat dat je zeker niet weerhouden om te gaan. Hooguit kan het verstandig te zijn hotels te boeken die je gratis kan annuleren, zodat je als het nodig mocht zijn je route aan kan passen. Maar waarschijnlijk zal het allemaal wel loslopen.
1 like
Ter aanvulling, zo zag het Himeji kasteel er uit in november :wacko:
Een groot gebouw met een grotere tent er overheen. Voor de restauratie heb ik hem bezocht, en ik vind het nog steeds het mooiste kasteel wat ik heb gezien.
Maar ook in volle glorie heb je aan een dagdeel wel genoeg om het kasteel te zien.
Groeten, Rebecca
1 like
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga weer terug naar de tekentafel 
Het beklimmen van de Mount Fuji lijkt me (ook letterlijk) wat hoog gegrepen voor me, dus wellicht is Kawaguchiko dan inderdaad een betere optie.
Een van de redenen dat ik meteen maar een overnachting in de buurt van Himeji had gepland is het niet hoeven zeulen met koffers. Mijn laatste rondreizen waren in Amerika en die zijn sinds 11 september nogal angstig voor het in bewaring nemen van koffers (zo moest ik mijn enorme koffer meeslepen door het lucht- en ruimtevaartmuseum in de buurt van Washington Dulles Airport) maar ik begreep uit andere berichten op dit forum dat het stallen van bagage in Japan vrijwel overal mogelijk is?
Op de meeste stations, zeker de grotere, zijn volop kluisjes waar je voor een paar euro je bagage kwijt kan. Nu is het wel zo dat het aantal grote kluisjes vaak wat beperkter is, zeker bij kleinere stations. Ik meen me te herinneren (maar dat is van alweer 6 jaar geleden…) dat er in Himeji aan de zuidkant van het station (vanaf het kasteel gezien de verkeerde uitgang) een grote ruimte met volop grotere kluisjes zat.
Wat je uiteraard ook zou kunnen doen is dan één overnachting in de buurt van het station. Afhankelijk van je dagplanning ben je daar dan wellicht te vroeg om al in te checken of moet je uitchecken alvorens het kasteel te bezoeken, maar het is nooit een probleem dan alvast je bagage af te geven. Toyoko Inn heeft een hotel direct tegenover de zuid-uitgang van het station.
Wij zijn net terug en hebben in Japan regelmatig gebruik gemaakt van de bodediensten die je bagage vooruitsturen naar een door jezelf te kiezen volgende bestemming. Kosten afhankelijk van grootte en gewicht van je bagage, maar een hele fijne service vooral als je met trein of bus gaat reizen. Een handtas o.i.d heb je natuurlijk wel nodig voor de overnachtingen tot je je koffer weerziet. Wij regelden dit in de hotelletjes waar we overnachtten. Het vinden van een lege locker op de stations is soms een groot probleem( overkwam ons o.a. in Kyoto en Hisoshima), er zijn er genoeg, maar ze zijn vaak allemaal al vol. Voor excursies zoek een kleinere operator. Wij hebben hele slechte ervaringen met de grootste " JTB Sunrise" en taxi’s zijn ook goedkoop en je bepaalt tenminste zelf hoeveel tijd je ergens wilt doorbrengen.
Nogmaals dank voor alle goede tips. De vlucht is inmiddels geboekt (het is toch oktober geworden en 2 dagen langer dan in mijn eerste planning
)
Ik overweeg nu het volgende reisschema:
Dag 1 en 2: Amsterdam – Fukuoka - Nagasaki
Dag 3 en 4: Nagasaki
Dag 5: Nagasaki – Hiroshima
Dag 6 en 7: Hiroshima (dagtocht Mijayima)
Dag 8: Hiroshima – Himeji-jo - Osaka
Dag 9 en 10: Osaka (Dagtocht Nara)
Dag 11: Osaka – Kyoto
Dag 12 en 13: Kyoto
Dag 14: Kyoto – Matsumoto
Dag 15: Matsumoto
Dag 16: Matsumoto – Kawaguchi
Dag 17: Lake Kawaguchi
Dag 18: Kawaguchi - Tokyo
Dag 19 t/m 22 Tokyo (Dagtochten Kamakura en Nikko)
Dag 23: Tokyo - Amsterdam