ik denk erover om mijn toekomstige HBO studie in het buitenland te doen, tot nu toe heb ik alleen site’s gevonden waarmee je maximaal 1 jaar in het buitenland kan studeren
het is de bedoeling om de hele opleiding daar te doen (2 tot 4 jaar) en daarna misschien daar te blijven
kent iemand een site/ organisatie die daarbij helpt?
Heey Hanneke!
Op dit moment ben ik bezig om mijn minor, die ik in de States wil gaan doen, te regelen.
Ik ben daarbij in contact gekomen met Kilroy (afdeling Education).
Geen idee of zij ook kunnen regelen dat je je hele studie daar gaat doen!
Leuk plan trouwens, alleen hoop ik dat je een héél erg goed gevulde spaarpot hebt, of binnenkort een erfenis (van een paar ton) verwacht.
Per semester -half jaar- moet je geloof ik (ligt aan de universiteit die je kiest) zo’n $20-40 mille rekenen.
Het is daarbij helaas zo dat hbo’ers vrijwel nooit in aanmerking komen voor een beurs (kijk eens op http://www.beursopener.nl/).
Ik ben benieuwd hoe je plannen vorderen :D!
Groetjes
HBO kennen ze daar niet, het wordt dan universiteit.
Meestal worden alleen ‘tussenjaartje high school’ aangeboden door organisaties. Als je een compleet programma wilt doen, is dat op zich ook in je uppie te regelen. Schrijf een universiteit aan en kijk of je binnen kunt komen. Vraag ook zelf je studievisum aan, dit moet langer kunnen dan een jaar.
Hier (klik) lees je meer over een studievisum op de site van de US immigratiedienst.
hoi,
Als je wilt kun je een uitwisselingsjaar doen in verscheidene landen via EF.
Maar dan mag je maximaal 18 jaar oud zijn, anders kun je alleen nog als au-pair.
Nu ben ik normaal niet zo van het “spammen”, maar ik geef hier wel een antwoord op de vraag ;). Via ons kun je voor een half jaar tot aan een gehele academische studie naar de Verenigde Staten. Wanneer je vragen hebt hoor ik het graag via hier, een PM of via de email ! Succes in ieder geval.
Zou je wellicht wat statistieken van jullie organisatie willen geven? Ik neem aan dat mensen niet blindelings met een bedrijf in zee willen gaan.
Hoeveel mensen hebben jullie al geholpen?
Voor hoeveel procent kon niets gevonden worden?
Voor hoeveel procent liep het fout in de aanvraag naar de studiepermit?
Lopen er veel aanvragen vertraging op (hoeveel en oorzaken)?
Daar kan ik heel eerlijk over zijn. Mijn kleine onderneming bestaat net iets meer dan 2 maanden waarvan ik slechts een kleine maand gedeeltelijk online ben (de pagina studeren in Amerika is zelfs pas 1 week online). Op het moment heb ik voor de VS nog geen officiële aanvraag gehad, dus kan ik gerust zeggen dat ik nog niemand daarheen heb mogen sturen.
De partner met wie ik samenwerk in de Verenigde Staten (American Education Partners) is echter wel al een gevestigde onderneming en zij zullen plaatselijk al het werk zal doen (pre applicatie, applicatie, hulp met visa aanvraag, aanbevelen van scholen op basis van een persoonlijke analyse, een plaatsing garantie van 100 % van de scholen die worden aanbevolen aan de studenten, standaard research of er een scholarship of andere financiële hulp beschikbaar is). Daarnaast kunnen zij ook zorgen voor de accommodatie, etc.
Wereldwijd werken zij samen met plaatselijke agenten alleen hadden zij nog geen voet aan bodem in Nederland, daar kwam ik dus in beeld doordat ik in mijn werkverleden (buiten Nederland) goede contacten met hen heb gehad. Alle aanvragen die zij op de eigen website ontvangen (http://www.americanedpartners.com/) vanuit Nederland en België zullen ook naar mij doorverwezen worden.
Ergens moet natuurlijk een punt zijn waar ik begin, dus over een jaar hoop ik je een duidelijk antwoord te kunnen geven op je vraag, dat zal ik dan ook zeker niet nalaten !
De organisatie vanuit de VS is ook gewoon goed te noemen. Alleen de kosten van een jaar in de USA schrikt mensen nogal eens af. Men denkt er helaas te makkelijk over. Dit is niet zo’n hoog bedrag omdat allerlei organisaties hier nu eenmaal geld aan willen verdienen (wat vaak wordt gedacht) maar de kosten van het onderwijs zijn in de USA gewoon hoog te noemen in vergelijking tot Nederland. Aan de andere kant zitten woonruimte en eten vaak al bij de prijs inbegrepen en dat doen we hier in Nederland natuurlijk niet.
De kosten bij mijn organisatie zijn in principe ook hoog. Niet omdat ik nu eenmaal graag veel geld zou willen verdienen (want ook ik verdien daar niet eens echt iets aan op de commissie van de school na), maar puur en alleen omdat de kosten op school echt hoog zijn. Er zijn echter uitzonderingen mogelijk, alleen kan ik daar zo 1,2,3 geen antwoord op geven. Dit is afhankelijk van de studie die je zou willen doen, wat je vooropleiding is en waar je de studie zou willen volgen.
Een woonplek en eten kun je inderdaad altijd voor kiezen. Om de kosten te drukken zou je ervoor kunnen kiezen om die optie het eerste jaar te nemen en in dat jaar dat je in Amerika bent alvast rond te kijken of je zelf goedkopere opties kunt vinden in de stad waar je op dat moment verblijft.
Ik stel voor dat je een mailtje naar me stuurt waarin je uitlegt wat je vooropleiding is, welke studie je ongeveer zoekt en in welke regio je het liefste zou willen verblijven. Met die info kan ik je al heel wat verder helpen.
je mag me mailen op info@stulango.com of als je het fijner vind om te chatten kan dat ook via Skype: stulango.
Natuurlijk is dit allemaal informatief, kost het je niets en ben je tot niets verplicht.
Groetjes Stulango, Moving Cultures - Marvin van Dongen
Een vrij late reactie, maar misschien hebben jullie er nog wat aan:
Nederlandse Wereldwijde Studenten (NEWS) is een netwerk voor Nederlandse studenten die een volledige opleiding in het buitenland doen, willen doen of hebben gedaan. Mensen die dus een hele bachelor, master of phd aan een universiteit buiten Nederland doen. momenteel hebben wij meer dan 2300 gebruikers.
NEWS brengt deze studenten met elkaar in contact zodat je als student met buitenlandambitie vragen kunt stellen aan ‘ervaringsexperts’. Verder hebben we meer dan twintig lokale clubs (NEWSclubs in het buitenland) die activiteiten organiseren en hebben we twee keer per jaar een NEWSdag met workshops over studeren in het buitenland en werken daarna.
Ik vind je informatie wat vaag. Met welke school ben je bijvoorbeeld verbonden in New York? Downtown is nogal groot en er zijn in NY (en in de VS) erg veel taalscholen. Sommigen erg goed, sommigen minder goed, daarom zou het wel prettig zijn om van tevoren wat te weten te komen over waar je je geld gaat uitgeven en welke reputatie zo’n school heeft.
Ik hoef gelukkig nooit meer examen te doen. Ik ben in december 1974 drs. Engelse taal- en letterkunde geworden (Universiteit van Amsterdam), twee jaar les gegeven in Purmerend, in 1976 naar New York verhuisd, 20 jaar daar gewoond, 14 jaar in St. Paul, MN, 2 jaar in Asheville, NC en ben nu bezit terug te verhuizen naar Brooklyn, NY. En ik ben in 2003 Amerikaan geworden en Nederlander gebleven.
Vroeg dit meer omdat ik zo langzamerhand wat weet over hoe een en ander werkt in de VS en dat er hier veel goede dingen en wat slechte dingen aan de gang zijn. “Vertrouw, maar verifieer”, zoals Ronald Reagan vaak riep. Iets wat men soms vergeet als je van buitenaf naar de VS kijkt.
Ok, ik ben overigens de Nederlandse “afdeling” van een Amerikaanse organisatie wat betreft plaatsingen op Amerikaanse High Schools / Colleges en Universities (http://www.americanedpartners.com) … Misschien dat dit je wat meer vertrouwen zal geven ? Ik ben slechts een aanspreekpunt, zij regelen de zaken vanuit de VS.