Ik ben nu 17 en zit in vwo6. In mei doe ik examen en daarna wil ik naar de TU in Delft. Alleen ik zit te twijfelen of ik daartussen nog een jaar weg moet gaan. Ik heb er even genoeg van en zou graag een (half) jaar naar bijvoorbeeld Australië willen, maar ik weet nie of dit verstandig is… M’n ouders hebben liever dat ik gelijk ga studeren omdat ze bang zijn dat het er anders nie meer van komt, maar ik heb geen zin om nog 5 jaar te wachten. Aan de andere kant is dat misschien wel beter, dan heb ik tenminste een rijbewijs enzo.
Ik zou ook wel wat anders willen doen, maar weet niet zo goed wat.
Iemand die hier ervaring mee heeft en/of tips heeft?
Bij voorbaat dank
ik heb vorig jaar mijn vwo gehaalt en was t na 6 jaar helemaal zat. ik zit nu midden in mn jaar er tussen uit en ga over een paar weken weer naar het buitenland. zelf had ik het idee dat als ik met mn studie zou beginnen dat ik het niet af zou maken omdat ik te erg baalde van school. als je stopt moet je wel heel duidelijk tegen jezelf zijn, dat je, wát je ook tegen komt, na dit jaar weer gaat studeren (want ik neem aan dat jouw ouders dat ook een risico vinden, net als die van mij )
bedenk dat je na je studie waarschijnlijk een heel eind blut bent, en dat je na je studie het beste gebruik kunt maken van de aanbiedingen van bv je stageplek. in dat geval duurt het dus nog langer voor je naar het buitenland kunt.
ps.mochten je ouders nog wat meer overtuiging nodig hebben, moet je komen met een goede jaarplanning, met wat je wanneer wilt doen en hoe je aan het geld komt
suc6!
Hoi Martijn,
Waarschijnlijk zitten veel jonge mensen in hetzelfde schuitje als jij. That’s me included. Mijn ouders oefenen ook nog steeds enige druk op me uit en dat is dan vooral in de richting van studeren. Ik kan daar absoluut niet tegen. Niet uit puberale afzettingsneigingen, maar ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij dat ouders (of het nou die van mij zijn of die van jou of die van iemand anders) voor hun kinderen bedenken wat goed is terwijl er maar één persoon is die daarover kan oordelen: het kind zelf. Ik bedoel in dit geval jongeren, mensen die net van de middelbare school afkomen.
Wat ik wil zeggen is: wat wil JIJ?
(Er bestaat een school in Nederland waarop adoloscenten de kans krijgen zich met die vraag bezig te houden, een jaar lang. Kijk eens op www.vrijehogeschool.nl)
succes & groet Nadja
hoihoi, ik zit nu in vwo5 en wil ook heel graag een jaar naar het buitenland. volgens mij moet je dat gewoon doen, omdat je zo’n kans om een jaar weg te gaan niet snel meer krijgt tot na je pensioen ofzo, maar dan ben je 65… ik denk dat zo’n jaar heel veel levenservaring krijgt en je leert een taal echt goed. ik weet niet wat je hierna zou willen doen, maar ik vind het persoonlijk een beetje zonde om na 6 jaar vwo niet meer verder te gaan studeren, met alleen vwo kun je ook niet zo heel veel. heel veel succes!
Hallo Martijn en anderen,
Ik ben inmiddels alweer een aardige tijd van de middelbare school af (jaar of 13) maar wil toch even reageren. Als je naar het buitenland wilt, dan kan je dat natuurlijk na je middelbare school-tijd doen.
Je kan het ook later doen; ik ben pas na mijn vervolg-opleiding gegaan (was toen 23). Ik had na mijn studie geen zin om al te gaan werken, en ben er om die reden tussenuit gegaan…
En nu ga ik binnenkort weer een tijdje naar het buitenland (daaag baan,daaaag huis). Kansen krijg je altijd - je hoeft echt niet te wachten tot je 65 bent, Boukje!
Maar neem weloverwogen beslissingen (voor- en nadelen, eerlijk tegen jezelf zijn: ben ik er aan toe, gevolgen, redenen om het over een paar jaar te doen of juist nu)- en doe inderdaad dan wat je wilt. Maak er wat van (hoe dan ook)!
Succes, Ingrid
Hai allemaal,
Na het VWO ben ik zelf een jaar naar Australie/Nieuw-Zeeland gegaan en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik was school zat en ik was wel toe aan iets anders. Toen ik terugkwam in Nederland ben ik gelijk begonnen aan mijn hbo-studie. De overgang viel me reuze mee. Nu heb ik mijn studie afgerond en ik ben net begonnen met mijn eerste vaste baan. Ik heb op dit moment helemaal geen tijd om er een paar maanden tussenuit te gaan, dus ik ben blij dat ik het gelijk na het VWO gedaan heb! Als ik jou was zou ik ook er even tussenuit gaan. Het is weer eens wat anders en je opleiding loopt ook niet weg!
Succes!
hoihoi,
Toen ik van de middelbare school afkwam had ik hetzelfde, ik wilde er heel graag een jaar tussenuit. Mijn moeder was er niet heel blij mee, maar ze heeft het wel geaccepteerd en ik ben heel blij dat ik wel gegaan ben! Toen ik terug kwam had ik ook veel meer zin om weer te studeren dan dat ik daarvoor had. Hoop dat het lukt om je ouders te overtuigen, en mocht je nog goede ideeen willen voor landen, ik ben met de IJU (zie www.iju.nl) weggeweest (een betrouwbare organisatie was een voorwaarde van mijn ouders) en dat is me heel goed bevallen. Succes ermee!
Willemijn
Hey,
Ik zit nu in 6 vwo en zit er ook sterk over te denken, ik wil wel graag naar het buitenland, maar wat is dan beter? studeren in het buitenland of gewoon een jaartje rondtrekken in het land?? Ik zit over studeren na te denken, ik zou wel graag naar een engels sprekend land willen (dan wordt mijn engels ook wat beter) maar dan moet je ook een engelse toets af leggen, heeft iemand een idee hoe goed je engels moet kunnen?? (ben namelijk maar een middelmatige leerling engels)
Pieter
wil je alleen een jaartje in een Engelstalig land studeren of de volledige 4 jaar daar studeren?
als het maar voor een jaartje is kun je beter tijdens je studie op uitwisseling gaan met Erasmus of zo, is een stuk eenvoudiger!
als je naar het buitenland wil voordat je gaat studeren kun je beter werken en/of reizen of vrijwilligerswerk doen lijkt mij, maar hangt ook van je budget af…
Ik zit ook in VWO5 en ik denk er zelf ook over om weg te gaan. De enige reden dat ik aan het twijfelen wordt gebracht is dat ik me er over verbaas dat zoveel andere mensen dit níet willen! Mij lijkt het namelijk helemaal geweldig, maar als veel anderen er negatief over denken dan moet er toch wel iets mis mee zijn…
Maar ik heb besloten dat ik het toch maar ga doen, tenminste zo denk ik nu. Want tussen je studie door vind ik te ingewikkeld (natuurlijk wel een semester in het buitenland in het kader van je studie, maar niet zomaar een jaar stoppen). En een heleboel mensen zeggen: na het studeren. Maar als je dan een vaste relatie hebt of net een goed baanaanbod ga je niet zomaar meer weg. Ik heb het dan in ieder geval vast gedaan en ik kan het altijd nog een keer doen!
Een ander tegenargument wat ik wel eens hoor is: Je loopt dan een jaar ‘achter’ ten op zichte van alle mensen die je kent. Maar ik vind dat dat niet zo is. Andere mensen zullen ook gaan ‘achterlopen’ door allerlei omstandigheden. En het is juist goed om bij je studie helemaal nieuwe vrienden te maken door een studentenvereniging enzo. Dan hoef je niet per se bij het verleden te blijven hangen! Echte vrienden blijven toch wel…
Dus… op dit moment zou ik het iedereen (inclusief mezelf haha) aanraden!
Nelleke, als ik jou was zou ik me niet zozeer laten leiden door wat anderen zeggen of denken of doen.
Dat zij die behoefte niet hebben en jij wel, wat zegt dat helemaal? Hoogstens dat jij avontuurlijker bent aangelegd? En dat anderen behoudender zijn, meer kiezen voor zekerheid? Waarom daar een waardeoordeel aan verbinden, het één is niet beter of slechter dan et ander, hoogstens: anders?
Dat je een jaar achterstand oploopt is ook relatief. Ja je startpunt in een studie valt later. Maar anderen verliezen vast ook wel ergens een jaar dus het eindpunt kan best nog heel goed gelijk vallen.
Bovendien doe jij in dat jaar buitenland ervaring op die zij nooit meer inhalen, tenzij ze ook in het buitenland gaan werken. Overigens zijn mensen met buitenland ervaring zeer gewild in het bedrijfsleven, je hebt dan toch in ieder geval de ervaring van andere culturen en wat denk je wat het zegt over aanpassingsvermogen enz?
Nogmaals, doe waar jij je goed bij voelt. Je bent een uniek mens, maak dan ook je eigen unieke keuze in dit leven. Succes!
Ik zou er gewoon lekker dat half jaar er tussenuit gaan. Dat is echt heel goed voor je ontwikkeling; je leert zelfstandiger te zijn en je hebt gewoon even wat tijd om te ontspannen voor je weer aan de bak moet.
Ik zou het persoonlijk zeker doen! Had zelf ook graag een jaar in het buitenland overbrugd als ik er genoeg geld voor had, maar in plaats daarvan heb ik een jaar in Nederland zelf gewerkt. En daarna heb ik er een zomercursusje in Barcelona achteraan geplakt, toen ik genoeg geld had
Misschien ook wel een ideetje om je ouders tevreden te houden: een cursus doen tijdens je verblijf! Maar dan ben je dus nog aan het studeren…
Ik zeg in ieder geval: DOEN
Hoi,
Ik zit zelf nu in VWO 5 (16jr) en wil ook heel graag een jaar naar het buitenland, ik weet het al bijna 4 jaar zeker dat ik naar Amerika wil. Mijn moeder is daar ook geweest, zij is overleden toen ik 14 was en daarom lijkt het mij ook een mooi ‘iets’ om te doen. Graag wil ik naar Californië. Mijn vader juicht mij van harte toe en geld is ook geen probleem. Ik twijfel alleen heel erg of ik naar Highschool, University of Community College moet gaan. En dan bij een gast gezin of op de campus, zijn hier mensen met ervaring en welke organisatie hebben jullie in de arm genomen? Mijn Engels is wel redelijk dus ik hoef me geen zorgen te maken over die verplichte toets (denk ik). Maar nu ik dit allemaal lees ben ik ook aan het twijfelen gebracht of ik niet gewoon eerst moet gaan studeren/hbo- opleiding doen en dan tijdens die studie een jaar naar Amerika. Dat is denk ik wel een stuk goedkoper. Heel graag jullie ervaring en adviezen, en met welke organisatie jullie in zee zijn gegaan. Bedankt!
Groetjes, Marijne
Ps: dit is mijn e-mail adres voor adviezen enz. maryne92@live.nl
hoii
Ik ben 21 en zit nu voor een half jaar in het buitenland voor een stage voor mijn HBO opleiding. Ik vind dat je dit zeker een keer gedaan moet hebben, ook al heb je een vaste relatie (wat ik hierboven las). Die heb ik namelijk ook en voor mij vormt het geen enkel probleem. Oke het is soms best zwaar, maar dat zul je altijd wel een keer hebben.
Over het feit dat je eventueel achter gaat lopen zou ik me totaal niet druk maken. Ik was 18/19 toen ik naar het HBO ging en ik verwachtte dat ik een van de oudste in mijn klas zou zijn. Ik kan je vertellen dat ik juist tot de jongste behoor!! Oke de vrienden die je nu hebt (en niet naar het buitenland gaan) zullen een jaar op je voor lopen, maar is dat zo erg??? Op je nieuwe opleiding zul je ongetwijfeld ook nieuwe vrienden maken.
Voor mij is deze combinatie van school/buitenland ideaal. Ik heb nu mijn ervaring in het buitenland én mijn opleiding gaat ondertussen gewoon door én met beurzen (giften van de overheid, dus geen leningen), namelijk IB groep uitwonend, ov vergoeding en Erasmus beurs, heb ik genoeg geld om hier in het buitenland van te leven. Misschien is dat ook een optie voor jou? Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
groetjes
Hey,
Ik ben 17 en heb me havo diploma en zit er ook aan te denken om een half of heel jaar naar buitenland te gaan. Mijn enige probleem is dat ik niet weet hoe ik het moet financieren misschien dat iemand tips heeft?
Alvast bedankt
Bob
Het voordeel wanneer je een HBO opleiding volgt (wat jij zou kunnen doen na je havo) is dat je aanspraak kunt maken op een uitwonende studiefinanciering van de IB-groep + een Erasmus beurs + OV vergoeding. Hiermee kom je op zo’n 500 a 600 euro in de maand!
Daarnaast is spaargeld mooi meegenomen.
Ik ben alleen bang dat, wanneer je direct na je havo er tussen uit gaat, volledig op jezelf aangewezen bent en dus geen financiële steun zult krijgen van deze 2 instanties. (Dit zul je na moeten vragen)
Je zult dus hoogstwaarschijnlijk zelf een hoop spaargeld moet hebben om dit te kunnen financieren.
Succes!!