Na de zomervakantie begin in aan 5havo. Na dat jaar weet ik nog niet precies wat ik wil doen.
Ik ben dan bijna 19 (in oktober), maar ik vind het een heel eng idee om dan al een hbo opleiding te gaan kiezen die me vastpint (om het zo maar te zeggen). Ik weet gewoon niet zeker wat ik later als beroep wil gaan doen.
Én ik wil heel graag reizen, of iig een tijd in het buitenland verblijven. Daarom denk ik dat het misschien wel een goed plan zou zijn als ik een jaar ertussenuit ga en eerst ga werken, of backpacken (maar daar heb ik denk ik geen geld voor).
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring in heeft, of dat iemand ideetjes heeft? Is het wel slim om dan pas op me 20e met een hbo opleiding te beginnen?
Alvast bedankt!
ik denk dat het niet uit maakt of je pas op je 20e een hbo opleiding begint. ik ben nu 21 en heb net mn mbo afgerond en wil ook een jaar ‘iets’ in het buitenland gaan doen voor ik verder ga met een hbo opleiding.
Om dezelfde reden dat jij nog een jaar wacht. Ik heb namelijk ook nog geen idee van wat ik wil gaan doen.
Op een hbo opleiding zul je zien dat er veel meer 20ers zitten omdat er veel mensen zitten die eerst mbo hebben gedaan.
Beste,
Even wereldwerk buiten beschouwing latende. Ik zou iedereen die dat zo voelt willen adviseren er een jaar tussen uit te gaan als je niet weet wat je wilt. Ik heb eerst Havo gedaan en om alles uit te stellen atheneum er achteraan. Toen ik klaar was was ik 18 (en een half) en ben op mijn negentiende in totaal een jaar weg geweest! OP mijn 20e begonnen met mn studie, ik moet nu nog een jaar, maar weet nog steeds niet wat ik wil. Dus ook na mn studie eerst weer een jaar (of langer) er tussenuit! 20 is never nooit niet te laat om te beginnen met een studie, 22 ook niet! Werken kan altijd nog, tot je 65e of nog langer als je wilt:vak02:! Een studie is niets in vergelijking met de levenservaring die je al reizende op doet. Maar een jaar er tussen uitgaan is geen garantie dat je daarna wel weet wat je moet (zie mijzelf ) Bovendien is de verleiding erg groot niet meer terug te keren naar school, en of dat “verstandig” is valt over te twisten.
Veel succes met je keuze!
Wouter
Hoi m-aartt,
Waar jij over denkt is heel normaal in Engeland.
Ze noemen het daat een “Gap-year” en veel studenten die net klaar zijn met “Uni”(een soort MBO-opleiding) gaan er een jaar tussen uit voordat ze met het echte werk of studeren beginnen.
Ga eens zoeken op het internet met de term “Gap-year” je zal hier heel veel info tegen komen.
Wat je ook beslist,
Veel succes er mee :dag:
Bedankt voor jullie reacties!
Beide ideeën vind ik een beetje eng. Gewoon de stap die ik straks ga maken is eng, wat ik ook ga doen.
Maar ik heb er wel super veel zin in. Aan de ene kant denk ik ‘als ik ga reizen (of iig in het buitenland verblijven) dan leer ik wel heel veel en weet ik tenminste wat het is wat ik al zo lang wil’. Maar aan de andere kant denk ik ‘ja maar, als ik hbo ga doen (en op kamers ga) is dat ook een heel nieuw iets, is het niet dat ik gewoon wat nieuws wil?’
Het is ook zo’n lastige keuze! En het komt dit jaar steeds dichterbij! Nog 8 maanden en dan moet alles al regelt zijn, wat ik ook ga doen.
OOOOOH ik weet het gewoon niet! Haha…
Maarja, heel verhaal zonder dat ik echt iets te melden heb…
Een jaartje in het buitenland verblijven is levenservaring en dus nooit weg!! Een nieuwe opleiding beginnen en voor het eerst zelfstandig op kamers is ook een nieuwe ervaring!!
Hoe je het dus went of keert, verkeerd doe je het nooit, want beiden zijn een uitdaging!
Maar bekijk het zo, je kan volgend jaar ook aan je studie beginnen. Als je nu niet op wereldontdekking gaat, wanneer dan wel?
Daarmee wil ik niet zeggen dat je moet gaan, maar als dit iets is wat je graag wil, dan wel even ‘plannen’ wanneer dan wel want voordat je leven dusdanig veranderd (partner, kindjes etc) dat je niet meer kunt gaan!!
Succes met je keuze!!
@ Tess: Ja dat hoorde ik ook van iemand… Want na me hbo ben ik al wat ouder en is het hele reisavontuur misschien al minder leuk. Ook heb ik dan meer kans dat ik al een vast vriendje heb en de meeste mensen krijgen niet lang na hun hbo diploma een baan aangeboden. Dan is het al helemaal lastig om te kiezen!
Ik dénk dat ik er wel een jaar tussenuit ga. Mijn plan is om eerst 7 of 8 maanden als au pair in Spanje te werken (Spanje vind ik een leuk land en ik wil altijd al de Spaanse taal leren) en vervolgens als het seizoen begint in een bar (of zo iets) te werken.
Goed plan? Of denken jullie van niet?
Hi Maartje,
Tja, ik spreek uit ervaring. Ik wilde dat ook altijd, maar had zelf ook een vriendje en daarna een baan etc. Nou is de relati ehelaas stukgellopen en ben ik enkele maanden later naar Zuid-Afrika op vakantie geweest. Helemaal verliefd geworden op het land en ook op een Zuid-Afrikaan, dus ik ga warschijnlijk komend jaar verhuizen…
Spanje is ook erg leuk en anders als Nederland. Wat ik zal zei, super voor je levenservaring!! Dat pakt nooit iemand je meer af!!
Veel plezier!!
Hi Maartje!
Wat een geweldige plannen! Natuurlijk is 20 niet te oud om aan HBO te beginnen, mijn broer is bijna 30 en ook dit jaar toch aan HBO begonnen. Je bent nooit te oud om te leren
Ik zou zeggen neem de stap! Als je het niks meer vind koop je een ticket en ben je binnen een paar uurtjes weer thuis! Een taalcursus kun je op verschillende plaatsen in Spanje doen, maar houdt er rekening mee dat dat ook geld kost! Inderdaad als au-pair is natuurlijk wel gaaf! Eventueel kun je ook vrijwilligers werk gaan doen via bijvoorbeeld JOHO…
Wow gaaf zeg!! (Had ik het ook maar gedaan) Ben nu 21 dus kan ook nog steeds, maar mijn werk bevalt me super goed dus wil daar eigenlijk niet weg gaan… Zou wel graag een seizoen als hostess willen werken en dan het liefste ook Spanje om mijn spaans op te krikken.
Succes en laat het even weten als er uit bent!
hey maartje,
een buitenland periode is zeker aan te raden… Ik ben na mijn mbo op mijn 20e op kamers gegaan en aan een HBO opleiding begonnen, doe nu super leuke opleiding, maar als ik soms andere leuke opleidingen zie denk ik wel eens heb ik juiste keuze gemaakt…
Ik ben tijdens mijn opleiding een 6 maand in hongarije wezen studeren als uitwisselingsstudent… heb daar echt de tijd van mijn leven gehad en ook super veel gereisd door oost europa! Deze buitenland periode is voor mij heel waardevol geweest en ik wil na mijn HBO studie ook zeker weer voor langere periode naar buitenland!
Ik zou zeggen als je nog niet weet wat te studeren, neem dat gap year ga lekker genieten van een andere cultuur en leer een nieuwe taal zoals je dat met spaans graag zou willen… zo leer je toch heel veel en die extra taal nemen ze je ook nooit meer af net als de buitenland ervaring die wordt je gewoon noooit meer afgenomen!
groetjes wendy