Iemand ideeën voor een jaar ertussen uit?

Ik ben nu 16 jaar en ik zit in het examenjaar van havo.
Alleen nu is het probleem dat ik nog geen idee heb wat voor vervolgopleiding ik wil doen.
Nou lijkt het me wel leuk om een (half)jaar naar het buitenland te gaan, aangezien ik ook nog maar 16 jaar ben. Hebben jullie misschien ideeën als wat ik naar het buitenland ik kan gaan? Want ik wil graag naar het buitenland, maar ook wat bijverdienen.

Hoi xsjouke,
Welkom op wereldwijzer,
Misschien is surfen op deze site voor informatie?
Iedereen die net zijn of haar examen heeft gehaald, staat dikwijls voor een lastige keuze. Wat moet ik gaan studeren? Het is heel goed mogelijk dat je het nog niet weet. In dat geval kan een tussenjaar uitkomst bieden. Zo kun je je horizon verbreden en ideeën opdoen. Daarnaast is het voor de meesten een fantastische tijd. Voor velen is de invulling van het tussenjaar een lastige keuze.
Een andere leuke invulling is het bijverdienen(combinatie van reizen en werken). Je gaat dan ergens heen en zoekt een baan. Heb je eenmaal genoeg geld, dan reis je weer door naar je volgende bestemming. Op deze manier kun je een werkervaring opdoen, delen van de wereld zien en veel verschillende mensen ontmoeten. Afhankelijk van waar je heen gaat, leer je ook nog een nieuwe taal en cultuur. Populaire locaties voor een dergelijk tussenjaar zijn zuidoost-Azië, Zuid-Amerika en Australië.
Nou wens je nog veel suc6 toe voor de toekomst xsjouke!
Om dit welkomsberichtje af te sluiten nog een mooie foto (Brooklyn bridge)

groet,georgessiam.