Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb zoals ik al heb gezegd gestudeerd aan Yonsei Universiy. Dit is de rivaal universiteit van Korea Universiy, omdat beiden scholen in de top 3 van de beste universiteiten van Zuid-Korea zitten. Volgens mij is Seoul National University de beste van het land. Ze worden gezamenlijk SKY Universities genoemd. S= Seoul National University, K= Korea Unversity, Y= Yonsei University. Korea University en Yonsei houden elk jaar een gigantisch sport en feest evenement genaamd ‘Akaraka’ dat Seoul goed in de greep houdt. Zuid Korea is in mijn ogen een kleiner Japan, dat toch enorm uniek is vergeleken met andere Aziatische landen. Ze zijn wel enorm competitief ingesteld. Het is voor hen enorm belangrijk bij welk hogeschool of universiteit je studeert. Als jij jezelf voorstelt aan een Koreaan en zegt dat je aan Seoul National University studeert dan krijg je snel enorm veel respect.
Je hoeft je geen zorgen te maken over de kwaliteit van de universiteiten in Korea. Ze doen enorm hun best om hun internationale afdelingen te verbeteren en ze groeien enorm rap. Ze halen leraren uit verschillende landen over de hele wereld binnen. Een voorbeeld, mijn favoriete leraar kwam uit Canada. Hij was een leraar aan de University of Toronto.
De campussen in Seoul zijn gigantisch. Er zijn bijna altijd dorms, restaurants, sport faciliteiten, koffie tentjes, winkeltjes voor schoolspullen, bibliotheken en vanalles en nog wat.
Transport is 1 van mijn favoriete dingen van Korea. Ik durf bijna te zeggen dat hun metro systeem wel 1 van de beste van de wereld is. Het is enorm makkelijk, schoon en duidelijk. Het is ook overzichtelijk waar je bent en welke richting je op gaat. Hiernaast worden de stations ook in het Engels omgeroepen.
De prijzen zijn laag en goedkoop. Zo’n 64 eurocent per rit. Ik zou je aanraden om een T-money card aan te schaffen. De Koreaans ‘ov chipkaart’. Je kan er makkelijk geld op zetten op een apparaat dat ook de Engelse taal kent. Deze kaart kan je ook gebruiken bij taxi’s, bussen en zelfs in bepaalde supermarkten.
De taxi’s zijn ook enorm goedkoop. De start tarief is zo’n 1.71 euro en trust me als je met meerdere mensen bent betaal je amper wat.
Koreaans eten is redelijk goedkoop, heerlijk en vaak ook pittig. Je kan een goede maaltijd tussen 3.50 euro en 5 euro hebben. Gebieden rond de universiteiten hebben meestal de goedkoopste (en gezelligste) tentjes. Districten zoals Sinchon en Hongdae. Je krijgt ook vaak side dishes. Dus je raakt altijd vol.
En als je ‘s krap bij kas zit zijn er altijd goedkope snacks zoals kimbap (koreaanse sushi variant). Er zijn ook veel buitenlandse restaurants, maar je moet wel weten waar ze liggen. Indish, Turks, Japans, Midden Oosters, Italiaans, Frans, typische Amerikaanse fastfood ketens zoals Wendy’s en Taxo Bell etc. Omdat er maar 1 keuken was dat gedeeld was, at ik vaak buiten. Dat is ook enorm gezellig.
Het kan zijn dat mensen vaak naar je staren, maar dat zijn gewoon mensen die nieuwsgierig naar je zijn. Het is niet dat ze overduidelijk racistisch zijn. En als je zegt dat je uit Nederland komt, zeggen sommige Koreanen wel ‘s Hiddink….van Guus Hiddink die hun nationale team had getraind’. Na een tijdje merk je er niks meer van.
Ze zijn een enorm trots volkje, maar dat komt ook door hun geschiedenis ( oorlog en koloniale verleden). Het zijn hardwerkende nationale mensen.
De Koreaanse overheid is enorm behulpzaam om buitenlandse een goede tijd te bezorgen. Ik heb wel ‘s gratis busreisjes gehad in een bus met wi-fi en zelfs gratis tickets naar Asia Song Festival. Alleen omdat ik een buitenlander ben. lol.
Het leven in Seoul is geweldig. Winkels sluiten vaak laat, er zijn 24 uur shops en enorm veel plekken waar je kan eten. Er zijn ook veel ‘schattige’ cafés. En er is praktisch overal internet. Zelfs in bioscopen hebben ze soms laptops staan voor publiek gebruik. Zuid-Korea staat bekend als het land met het snelst internet ter wereld.
Je gaat zeker weten een keer naar een noraebang ( norae = zingen, bang = kamer ). Dit is een soort karaoke kamer die je huurt om een leuke tijd te hebben met je vrienden. Het is goedkoop en gezellig. Er is altijd wat te doen in Seoul. Of het nou biljart gaat spelen, naar een excentrieke kroeg gaat, of een jazz bar bezoekt.
Maak je geen zorgen over kleding. Koreanen zijn enorm modieus en de prijzen zijn ongeveer hetzelfde als in Europa. Maar op markten kan je natuurlijk afdingen. Soms kan het lastig zijn om goede maten te hebben (vooral als je erg lang bent). Dan raad ik je aan om naar Amerikaanse of Europese winkels te gaan in Seoul.
Seoul is enorm veilig. Maar dit heeft dan ook met hun cultuur te maken en respect voor anderen. 1 keer liep ik weg bij een reisbureau in Korea en de medewerkster kwam achter me aan rennen om te zeggen dat ik mijn laptop was vergeten. Ik had het daar even achtergelaten om te gaan pinnen. Ik was enorm gewend geraakt aan hoe veilig het daar is.
Korea heeft prachtige seizoenen. Vooral de lente en herfst. Ik heb het einde van de zomer meegemaakt. Het was enorm vochtig en heet. Dat ga je waarschijnlijk ook even meemaken. En wanneer je weggaat in de winter ga je de kou ook voelen. Maar zo erg is het niet hoor.
Om het even kort samen te vatten, studeren aan SNU:
- Korea heeft zo’n 50 miljoen mensen ( zakelijk potentie)
- Je gaat veel internationale vrienden maken
- Mooie, aardige, nieuwsgierige mensen
- Een veilig gebied
- Een mooie toevoeging aan je CV
- Een metropool
- Heerlijk eten
- Gemakkelijk en goedkoop transport
- Dichtbij andere steden en landen zoals Japan en China
- Veel festivals
- Een stad dat niet slaapt
- Een lifetime ervaring
Ik wil hier ook aan toevoegen dat Seoul ook goede discotheken geeft. Soms kan het duur zijn (20 euro) maar er zijn ook vaak kortingen voor studenten. Het is voornamelijk house, electro, hip-hop. Deze zijn vaak in Gangnam te vinden.
Qua cultuur is er ook veel te zien. Veel tempels, kerken etc. Korea is erg divers. Er zijn Buddhisten, confucianisme, shamanisten, katholieken, protestanten, moslims etc. Dus er is genoeg kebab haha. Er zijn ook nationale parken en bergen die je kan beklimmen. Als je houdt van hiken moet je dat zeker meemaken.
Je kan de grens opzoeken van Noord en Zuid Korea. Ik ben daar niet heengegaan, omdat toen ik er was Noord-Korea een Zuid-Koreaans eilandje had beschoten. Veel mensen die ik daar heb ontmoet zijn wel gegaan. Het is blijkbaar wel een optie. Maar ik zou me daar goed over informeren.
Maak je geen zorgen over de taalbarriere. Je leert snel geneog handige woorden en zinnen. De eerste weken zijn erg raar, maar je leert het vanzelf. Zoals hoe je een object/geld aangeeft en hoe je drinken inschenkt etc. De cultuur shock is voornamelijk de eerste paar dagen intens. Maar wanneer je weer terug bent in Nederland is er ook weer een cultuur shock.
Tip, kijk af en toe uit voor taxi chauffeurs en autorijders. Ze negeren af en toe de verkeersregels wanneer je oversteekt. Zoals half over de zebrapad rijden.
Mijn favoriete wijken zijn Sinchon, Hongdae, Dit zijn buurten vol leuke hippe studenten, straat artiesten, goedkope eetstalletjes en gezellige bars. Apgujeong en Gangnam zijn meer upscale maar ook leuk. Je leert de stad snel genoeg kennen.
http://dutchinkorea.blogspot.nl/