Cultuur in Zuid-Korea

Tijdens mijn studie heb ik een semester (Spring) in Suwon, Zuid-Korea doorgebracht. Tijdens mijn verblijf heb ik bijgehouden wat mij als Nederlandse vrouw opviel aan de Zuid-Koreaanse cultuur aldaar, in de breedste zin van het woord: sociaal contact, onderwijs, omgang in relaties, verzorging…

Een groot deel van die bevindingen vind je hieronder. Mocht je hier aanvullingen of verbeteringen voor hebben, dan kan je die in een reactie onder het bericht plaatsen! Handig voor andere Korea-reizigers, en leuk voor de fans :slight_smile:

[ul]
[li] Koreanen willen Westers zijn, maar tegelijkertijd is een witte huid het schoonheidsideaal, bij een klein straaltje zonlicht komt sunblock factor 45+ tevoorschijn.[/li][/ul]

[ul]
[li] In relaties lijken de vrouwen vaker dominant dan de mannen, ze zijn vaak veeleisend en verwachten dat de kerel alles doet voor haar, zoals haar tasje dragen, eten halen etc. Maar tegelijkertijd doet de man dat graag omdat ze zo goed mogelijk voor haar wil zorgen.[/li][li] In Koreaanse tijd is 20 minuten te laat ook heus nog wel op tijd.[/li][li] Vaak worden Koreaanse kinderen bilinguistisch opgevoed, met Engels als tweede taal. Koreaanse ouders komen er steeds meer achter dat Engels een belangrijke taal is.[/li][li] Kinderen gaan gedurende de dag naar een public school, 's avonds naar private schools om extra te leren.[/li][li] In gezinnen wordt heel veel geld geinvesteerd in goede opleiding voor de kinderen.[/li][li] Koreanen rijden rechts, maar lopen links (trappen, trottoir etc). Voor het geval je het nog niet wist, wij Nederlanders zijn rechts gewend.[/li][li] Als Koreaanse studenten te laat komen gaat de tong uit de mond. Waarschijnlijk wil dat zeggen Sorry dat ik te laat ben ofzo.[/li][li] Koreanen eten drie keer per dag rijst met side dishes (altijd Kim-chi)[/li][li] Er zijn veel boeddhisten in Korea.[/li][li] Koreaanse meisjes doen niet aan contactsporten zoals basketball en voetball.[/li][li] Koreaanse meisjes zijn superdun, en nog vinden ze zichzelf te dik.[/li][li] Winter(mode)(2007): minirokjes met pumps en kniekousen/all stars.[/li][li] Zomer(mode)(2007): jeans en pump/all stars[/li][li] Koreaanse meisjes zijn onderling erg aanrakerig. Jongens onderling ook. In de introductie op de universiteit daar werden we gewaarschuwd dat niet alle Koreaanse meisjes lesbisch zijn vanwege hun ‘kleffe’ gedrag.[/li][li] Met een Koreaanse bankrekening krijg je een bankboekje. Met dit boekje kan je geld opnemen in de PINautomaat.[/li][li] Zonnecreme is niet in grote potten van een huismerk verkrijgbaar. Wel in kleinere verpakkingen van dure merken (meest gangbare factor is 35).[/li][li] Koreaanse (luie) studenten (jongens) lopen overal op de campus op slippers rond (donkerblauw met witte strepen, de enige soort in de campusshop).[/li][li] Veel studenten komen te laat in de les, maar ze rennen wel (en nog komen ze te laat…)[/li][li] Basketball, voetbal en pingpong zijn erg populair.[/li][li] De poetsvrouwtjes staan dagelijks in de gym op het trilapparaat (vast ook bij Tellsell verkrijgbaar) en met de trilband om hun lijf te flodderen.[/li][li] Het zijn vooral vrouwen die we buiten op het land en met plantjes zien werken.[/li][li] Koreanen praten met volle mond tijdens het eten.[/li][li] Het eten gaat ook met veel geluid, noodles worden luid naar binnen geslurpt, smekken is niet uit den boze. Blijkbaar zitten in reclames ook extra veel geluid, omdat het dan nog lekkerder lijkt.[/li][li] Roggelen wordt niet minder dan toen ik hier net aankwam, de groene klodders op straat neerleggen ook niet.[/li][li] Koreanen kunnen niet zo goed tegen drank, de wc’s in de kroegen zitten dan ook altijd onder braaksel.[/li][li] Op wc’s in kroegen hangt geen wc-papier, die moet je voor je de kroeg verlaat (toilet is buiten de kroeg) effe een stuk meenemen.[/li][li] Verschillende kroegen delen 1 toilet (meestal 2 kroegen op 1 verdieping. Vanuit een trappenhuis kan je naar verschillende kroegen.)[/li][li] Kroegen zijn vrijwel nooit op 1st floor (begane grond).[/li][li] Koreanen bestellen naast drinken altijd een grote schaal met eten, dat kan zijn hartig (worstjes met mosterd) of nacho chips of fruit.[/li][li] Met eten is het niet ongewoon om een meer-persoonsgerecht te bestellen, waarbij wel ieder een kommetje rijst en soepje krijgt maar samen uit een pan of van een schaal eten. Of een schaal ijs. Wel gezellig![/li][li] Het kommetje rijst staat altijd links van de soep. Je eet met (metalen) chopsticks en een lepel.[/li][li] Betalen in restaurants en kroegen gaat per rekening, per tafel. Aan het eind van de avond bij de kassa bij de uitgang.[/li][li] Karaoke-barren (Noreeh-bangs) zijn er volop in grote versie, ook kleinere kamers. Altijd wat instrumenten erbij (meestal tamboerijn).[/li][li] Ijsjes zijn goedkoop!! En lekker!! En dus verraderlijk…[/li][li] In de convenience stores (kleine supermarktjes) kan je vooral snoep, koekjes, chips, dranken en noodles krijgen.[/li][li] Mensen vragen vaak eerst naar je leeftijd, zodat ze weten hoe ze je aan moeten spreken (met u of je).[/li][li] Het grootste deel van contact gaat via mobiele telefoon i.p.v. email.[/li][li] Er zijn vrijwel geen ansichtkaarten verkrijgbaar. Misschien vanwege het lage toerismegehalte?[/li][/ul]