Hallo daar ![]()
Ik ben een Belgische studente en ga binnenkort naar India om er een semester te studeren aan de Chandigarh Business School in Chandigarh dus. Dit ligt in het Noorden, niet ver van de Pakistaanse grens.
Ik heb geen vraag, ik wil gewoon volgende zaken even meegeven:
[ul]
[li]Realiseer je dat het India niet de gewoonte is om alle informatie omtrent studie en verblijf aan jou worden gegeven, zomaar. Je moet ALTIJD om alles vragen, soms wel 3 keer, voor je een bevredigend antwoord krijgt.
[/li][li]Als student moet je een studentenvisum aanvragen uiteraard, realiseer je ook dat deze slechts geldig is voor de duur van je studie en geen week langer. Wens je nog rond te reizen in India zoals ik dat wou, dan heb je een probleem: je kan namelijk geen 2 visa’s vragen (student en toerist) want het ene cancelled het ander
[/li][li]Als je toch wil rondtrekken na je studie, dan ben je verplicht terug te komen naar NL of BE en een nieuw visum aan te vragen. Dit kan slechts als je oude visum al is verlopen, 1 maand na expire date.
[/li][/ul]
Wil je er bijvoorbeeld toch studeren en na je studie wens je er dan nog een paar weken te blijven, dan moet je hiervoor een motivatiebrief schrijven en meegeven met al je andere documenten aan de ambassade. Er is geen enkele garantie dat dit zal worden toegekend, maar je kan het proberen. Langer dan 2 weken na je studie zal je hoogstwaarschijnlijk niet mogen blijven, dus overdrijf niet in je aanvraag.
Verder is het NIET mogelijk om in India zelf een visum aan te vragen. Logisch natuurlijk: je moet al een visum in bezit hebben voor je er naartoe reist. Maar met een studentenvisum ben je al ter plaatse, hoe zit dat dan?
Ook hier geldt weer: je moet terugkeren na de expire date van je visum. Eens je terug bent in NL of BE, een maand wachten en dan kun je een toeristenvisum aanvragen. Wat je eventueel ook kunt doen: afreizen naar Nepal en daar een Indisch toeristenvisum aanvragen. Maar ook voor Nepal heb je een geldig visum nodig. Ook moet je steeds kunnen aantonen wat je reisplannen zijn (waar ga je zoal naartoe), waar verblijf je? (+ bewijs daarvan), vliegtickets, enz…
Als iemand vragen heeft hieromtrent, stel ze gerust !
Lieve groetjes,
Naomi