Studeren in India (Chandigarh)

Hallo daar :wink:

Ik ben een Belgische studente en ga binnenkort naar India om er een semester te studeren aan de Chandigarh Business School in Chandigarh dus. Dit ligt in het Noorden, niet ver van de Pakistaanse grens.

Ik heb geen vraag, ik wil gewoon volgende zaken even meegeven:

[ul]
[li]Realiseer je dat het India niet de gewoonte is om alle informatie omtrent studie en verblijf aan jou worden gegeven, zomaar. Je moet ALTIJD om alles vragen, soms wel 3 keer, voor je een bevredigend antwoord krijgt.
[/li][li]Als student moet je een studentenvisum aanvragen uiteraard, realiseer je ook dat deze slechts geldig is voor de duur van je studie en geen week langer. Wens je nog rond te reizen in India zoals ik dat wou, dan heb je een probleem: je kan namelijk geen 2 visa’s vragen (student en toerist) want het ene cancelled het ander
[/li][li]Als je toch wil rondtrekken na je studie, dan ben je verplicht terug te komen naar NL of BE en een nieuw visum aan te vragen. Dit kan slechts als je oude visum al is verlopen, 1 maand na expire date.
[/li][/ul]

Wil je er bijvoorbeeld toch studeren en na je studie wens je er dan nog een paar weken te blijven, dan moet je hiervoor een motivatiebrief schrijven en meegeven met al je andere documenten aan de ambassade. Er is geen enkele garantie dat dit zal worden toegekend, maar je kan het proberen. Langer dan 2 weken na je studie zal je hoogstwaarschijnlijk niet mogen blijven, dus overdrijf niet in je aanvraag.

Verder is het NIET mogelijk om in India zelf een visum aan te vragen. Logisch natuurlijk: je moet al een visum in bezit hebben voor je er naartoe reist. Maar met een studentenvisum ben je al ter plaatse, hoe zit dat dan?
Ook hier geldt weer: je moet terugkeren na de expire date van je visum. Eens je terug bent in NL of BE, een maand wachten en dan kun je een toeristenvisum aanvragen. Wat je eventueel ook kunt doen: afreizen naar Nepal en daar een Indisch toeristenvisum aanvragen. Maar ook voor Nepal heb je een geldig visum nodig. Ook moet je steeds kunnen aantonen wat je reisplannen zijn (waar ga je zoal naartoe), waar verblijf je? (+ bewijs daarvan), vliegtickets, enz…

Als iemand vragen heeft hieromtrent, stel ze gerust !

Lieve groetjes,

Naomi

hoi Naomi,

je kan wel visum verlegging aanvragen hoor in delhi. en je hoeft niet perse terug naar nl of be.

Ministry of External Affairs
(Consular, Passport & Visa Division),
Attestation Cell, Patiala House Annexe,
Tilak Marg, New Delhi-110011.
Telefax: 011-2338-7931
Email: sooi@mea.gov.in", usexoi@mea.gov.in

Yogesh

1 like

Hallo Yogesh,

Hier heb ik idd nog niet van gehoord, ik heb het consulaat en de ambassade in resp. Antwerpen en Brussel gebeld en gevraagd of er een andere mogelijkheid voor mij was om langer in India te kunnen blijven na mijn studie. Zij vertelden van niet. Ik ben wel erg blij dat ik nu weet dat het wel kan.

Kunt u mij hier misschien meer informatie over verschaffen? Ik vind er namelijk niet veel over…

Alvast bedankt!

Naomi

Hellow naomi,

Ik weet uit ervaring dat je wel visum verlegging kan aan vragen. ik had het ook voor m’n zoontje aangevraagd. zonder problemen gelukt. maar het is per visum verschillend. voor studie visum ben ik niet op hoogte.

Ik ksn jr het process wel uitleggen. je gaat eerst naar ministry of externsk affairs. daar vraag je verlegging aan. vervolgens geven ze je aan hrt einde van de dag brief mee in gesloten envolop. Die handig je over aan locake FRO office. Meestal zit ie bij hoofdkwsrtier van politie. die geven jou dan visum.

Over studie visum moet je effe informeren.

Masr zit jij in chandigarh?? Wat studeer je? Ik zit in delhi.

Hoi Yogesh

Bedankt :slight_smile: Ik zal het eens navragen of dit mogelijk is voor een studentenvisum, maar vooralsnog ziet het ernaar uit dat ik in december terug in NL moet zijn.

Ik studeer op de Chandigarh Business School volgende maand. Deze hier:

Ik doe er mijn laatste jaar Bachelor in Business Administration :slight_smile:

Woon jij in Delhi? Ben je dan Nederlands-Indisch? en studeer je ook nog?

Hoi

hoe is ie?? Hoe bevalt het in chandigarh?? Voor jou is het echt heeeel warm he?? Zijn er meer nederlandse of belgische studenten of ben jij de enige?? Hoe lang zit je al in india?

Yep ik ben nederlandse indian. Ik woon nu in india, gurgaon eigenlijk. Ik heb een nichtje wonen in chandigarh. Waar ben je zo al in india geweest?? vanaf chandigarh zijn meeste hillstations niet zo ver weg.

Wel tot mails.
Bye yogesh