Studeren in Canada

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal ik mij eerst even voorstellen.

Mijn naam is Daan en ik ben op moment van schrijven 20 jaar Ik woon in Leeuwarden, Friesland. Hobby’s: van alles wat

.
Een deel van mijn familie woont in Canada, Hamilton, Ontario die ik van het zomer heb opgezocht. 3 geweldige weken gehad.

Ik heb bijna mijn MBO4 SCW/Politie afgerond. Helaas zijn de centen op betreft de politieacademie dus dat zit er niet in (Politie neemt niemand meer aan).
Ik heb dus verder gekeken. Studeren in het buitenland lijkt voor mij een geweldige ervaring. Daarom heb ik besloten om na mijn MBO naar Canada te gaan om te studeren.

Voordat dit allemaal gaat plaatsvinden moet je natuurlijk een goede voorbereiding treffen want zonder ben je nergens. Helaas word ik van het kastje naar de muur gestuurd wat betreft het ‘erkennen’ van mijn diploma (dit moet je doen wil je studeren in het buitenland). Ik weet dus niet wat voor waarde mijn diploma heeft als ik in Canada wil studeren, dus kan ik ook geen school aanschrijven om mij aan te melden voor een opleiding (wil Law Studies gaan doen of iets in die richting).

Ik heb al contact gehad met bureau COLO en Nuffic, maar daar word ik ook niet echt helder van.

Zijn er mensen hier die mij kunnen helpen op basis van ervaring, kennis of iets anders? Of studeer je in Canada? Laat het weten!

Alvast erg bedankt,

Daan

PS: Ik hoor veel over een campus. Verblijfplaats is bij mij al geregeld. Ik kan gedurende de opleiding wonen bij mijn tante en oom. Gaat zo’n school daarmee akkoord of is het verplicht om in een campus te wonen?

Hallo Daan,

Het is inderdaad behoorlijk lastig om jouw diploma met het Noord-Amerikaanse systeem te vergelijken. Waar we hier diverse vormen van post-secundair onderwijs kennen, kennen ze dat daar niet.

Ik denk dat ‘college’ het dichtst in de buurt komt. Hiermee zou je best wel eens naar de universiteit kunnen om rechten te studeren.

Ik zou je aanraden contact te zoeken met de universiteit in Ottawa en met hun uit te zoeken welke rol jouw diploma kan spelen om aangenomen te worden. Ze verwachten waarschijnlijk dat je enige basiskennis hebt alvorens je met de studie begint. Daarnaast kunnen ze helpen met het classificeren van je diploma en weten eventueel wel officiële instellingen die dit kunnen bevestigen/uitzoeken.

Als je ergens geen goed antwoord krijgt, altijd door blijven vragen. Daarnaast heb ik gemerkt dat je met bellen heel veel informatie los kan krijgen waar een email niet eens door kan dringen.

Succes!

Jurjen,

Hartstikke bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik via het IB (IB Groep) een telefoon nummer gekregen van het bureau IDW. Ik zal ook eens met hen contact leggen. Ook zal ik een school raadplegen in Canada.

Maar er is nog een vraag: Mijn wens is om te studeren in de omgeving van Hamilton - Toronto. Ik ben op zoek geweest naar een school en dat is best moeilijk te vinden (zelfs als je eigen school je niet wil helpen met het plan). Kan iemand mij enkele (goede) scholen aanbevelen?

Nogmaals, Jurjen, hartstikke bedankt!

Ik ben totaal niet bekend in die regio en met het studentenleven in Canada, maar wat ik zo snel kan vinden is dat de University of Toronto de dichtstbijzijnde universtiteit is met een rechtenfaculteit.
De McMaster University in Hamilton is helaas enkel gericht op geneeskunde en kunst.

Hi Jurjen,

Die website had ik nog niet gezien. Eens even bekijken.

Ik lees veel over het verblijf in een campus. Mijn familie woont in Hamilton, dat is zo’n 30 minuten rijden over de 407 (toll). Daar mag ik gedurende de opleiding verblijven. Weet jij (of iemand anders) of het verplicht is om in een campus te verblijven of is de keuze aan je zelf?

Groeten!

verblijfplaats is vrij.
als je op de campus wilt, dan ga je daar heen.
wil je ergens anders wonen dan doe je dat.
het is gewoon een handige optie als je wat verder weg woont

wanneer ben je van plan naar hamilton te komen???
lijkt me wel gezellig weer eens even met een fries te spreken :wink:

groetjes jasper

Hey Jasper,

Ancaster! Mooi gedeelte van Hamilton, vooral de golfbaan :zon::canada:.
Ik ben van plan om volgend jaar zomer overseas te gaan. Ik laat het je nog even weten!
Jij studeert of werkt daar?

Groeten!

ik ben hier op een WHP visa lekker aan het werk.
mijn visa is geldig tot 12 mei 2010, en daarna wil ik een klein rondreisje maken.
ruigweg van ontario naar florida naar california naar BC en dan terug naar ontario.
dan zal het waarscheinlijk july of augustus zijn wanneer ik terug ga naar NL

Klinkt leuk! Wat voor werk doe je daar?

Groeten!

ik werk hier voor een general contractor.
dus wij doen zeg maar alles in en om het huis
de ene week ben je bezig met een badkamer renovatie,
de andere week sta je bij mensen in de achtertuin een schutting te maken.
dus genoeg variatie in het werk, en daar hou ik wel van

zolang ik maar met mijn handen aan het werk kan, en er nog uitdaging in het werk zit dan vind ik alles prima

Hi

Ik ben Sudi en ik ben op dit moment 16 jaar oud. Na mijn havo-diploma zou ik graag willen studeren in Canada. Net als Daan heb ik ook familie in Ontario wonen. Mijn vraag gaat echter over de kosten van zo’n studie. Ik weet alleen dat Nederland de studie vergoed al gaat het om een stage, maar ik heb het niet kunnen vinden voor 4 jaar. Zou iemand mij daar meer mee kunnen helpen?

Alvast bedankt

Sudi

Er is maar een deel dat de staat vergoedt, je mag nog steeds ieder jaar zelf lappen.
Wat een studie kost, is geheel afhankelijk van de exacte richting. Ik zou de exacte kosten opvragen bij je eigen (toekomstige) studie, al zou ik niet precies weten wat je er mee wilt (studeren in Canada zal niet exact hetzelfde kosten als in Nederland). Wellicht handiger om de kosten van je Canadese studie na te vragen.

Ik heb op de site van de IB-groep vernomen dat je de studiefinanciering óók mee mag nemen naar het buitenland. Óók voor een studie van 4 jaar. De studiefinanciering zal natuurlijk niet de hele studie vergoeden, maar het is wél mooi meegenomen.

Daarnaast ga ik nog een werk visum aanvragen.

Wat de studie precies gaat kosten dat weet ik nog niet, want ik hoef u of t helemaal niets te betalen. Als ik ga studeren in Canada dan ben ik daar als exchange student het geld dat ik betaal gaat dan niet veel meer kosten omdat ik in Canada studeer. Want ik betaal tenslotte de Nederlandse overheid.

Hallo allemaal,

Ik studeer geneeskunde aan Vrije Universiteit te Amsterdam. Ik heb mijn bachelordiploma binnen en wil graag mij master in Canada (of in USA) doen. Echter kan ik nergens een duidelijke informatiebron vinden. Is iemand van jullie die hier meer over weten? (over de procedure en visum enz)?
Het zou fijn als iemand mij hiermee kan helpen:)

Dag Lakshmi,

Mocht je nog geen info hebben gevonden probeer dan deze link

Zelf heb ik geen ervaring met studievisum. Succes.