hey,
ik ben nu bijna 17 en ik zou graag volgend jaar (na mijn middelbare school) naar australie gaan. ik hou van het klimaat en de mantaliteit van de australiërs. ik was eerst van plan om met een vriend voor een paar maanden langs de oostkust te wonen en daar te leren surfen enzo. maar nu las ik ergens dat studeren in australie zeer goed is voor later ( voor je job enzo)
nu is mijn vraag: is het echt BETER om in australie te studeren dan in belgie? kan je er later verder mee komen fzo?is het duur om in australie te studeren en is het moeilijk om daar mss voor de rest van mijn leven te wonen en werken?
hi
Ik heb zelf mijn Master in Business gedaan in Australia. Daarvoor 4 jaar in Nl gestudeerd (bachelors in hotel management).
Het voordeel van dat ene jaar in OZ is dat je vloeiend wordt in Engels (altijd handig) en dat je laat zien aan toekomstige werkgevers dat je niet bang bent voor de wereld, zeg maar.
Het is duur om in OZ te studeren, helemaal als je geen scholarship hebt (ikke dus).
De fees zijn 2 x zoveel als dat een australier betaald voor dezelfde course. Voor 8 vakken (1 jaar fulltime) heb ik 16.000 Australian Dollar betaald = 8.500 Euro.
Maar de ervaring is het waard
Ik weet niet of je in belgie een soort studie-toelage krijgt; als je in het buitenland studeerd krijg je dit niet altijd (afhaneklijk van je studie etc).
Wat ik persoonlijk vond was dat het niveau voor mijn Masters eigenlijk gelijk lag aan dat van mijn Bachelors… Kwam voornamelijk door het hoge aantal internationals in de klas (iedereen wordt geacht het jaar te halen, dus het niveau werd daar iets op aangepast).
Als je in OZ gestudeerd hebt (minimaal 2 jaar), heb je een goede kans op een Permanent Residentie visum, als je dit aanvraagt natuurlijk. Maar, het pad naar PR is enorm lang en moeilijk - je moet aan nogal wat eisen voldoen.
je moet doen wat je zelf leuk vind, dat is het belangrijkste.
Er zit nogal een verschil in een paar maanden oostkust of een 4 jarige studie…
Zoek eens uit of er een uni is bij jou in de buurt die een uitwisseling doet met australie voor bijv. een semester.
Hoop dat bovenstaande enigszins duidelijk is… mijn nederlands wordt slechter… :S
Cheers, karin
€8500 is idd wel redelijk duur.(hopen dat mijn ouders willen sponseren é :p)
als ik nu gwn hier in belgie studeer kan ik dan later mss nog verhuizen naar australie om daar te wonen en werken?? of moet je daarvoor echt in australie gestudeerd hebben?
jij bent dus blijven wonen in australie. cool. zou ik ook wel willen met de fantastische stranden en het hele jaar door mooi weer. i love it. ik droom er vaak over lol.
je hoeft niet in Australie gestudeerd te hebben om hier te kunnen wonen/ PR te krijgen.
Ik woon hier momenteel wel, maar zit gewoon op een Working HOliday Visum… Helaas!
Kijk eens op www.immi.gov.au voor algemene informatie over visa en mogelijkheden tot een PR.
Succes!
thx funnyflower
:zon02:
ja maar let op met een Working holiday mag je maar 4 maanden achter elkaar studeren. Dan moet je weer een ander studie gaan doen.
gr van Moira