Studie in Australie

Hallo iedereen!

Na de middelbare school wil ik gaan studeren. Dit zou ik graag in Australië doen. Nu heb ik een paar vraagjes!

1. Als ik in Australië mijn diploma haal, kan ik dan ook weer in Nederland aan het werk met dit diploma? Of geldt dat diploma alleen in Australië?
  2. Wanneer ik studeer in Australië, wat kan ik dan beter doen; in een gastgezin, een appartementje huren, etc?
  3. Wat is een goede site om studies etc, op te zoeken in Australië?
  4. Hoe wordt het met het visum geregeld?
  5. Zijn er ook een soort van ‘aanbiedingen’ met studies en vliegtickets etc?
  6. Wat voor papierwerk moet er allemaal geregeld worden?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Liefs,

Fody

Hoi Fody,

geweldig dat je wilt gaan studeren in Australie, kan het je zeker aanraden! Je diploma kan je geloof ik om laten zetten naar een Nederlands of ander diploma via de Nuffic als ik het goed heb. Zij kunnen de cijfers etc omzetten naar Nederlandse maatstaven.

Qua woning zou ik zeggen dat hangt er vanaf wat je wilt. Ikzelf woon op dit moment bij een gastgezin, super aardige familie. Je leeft wel wat meer in de familiesfeer en niet zozeer bij studenten. Als je liever bij studenten woont dan kan je beter kiezen voor een kamer in een studentenhuis want dan is dat leuker. Het hangt natuurlijk ook van je budget af en waar je wilt gaan studeren, want Australie is duur.

Een goede sites voor studies zou ik niet weten, maar je kan altijd kijken op de websites van de universiteiten zelf, daar staan genoeg informatie op lijkt me?

Visum kan ik ook niet helemaal aangeven welke je moet hebben, omdat je waarschijnlijk langer dan 1 jaar in Australie blijft. Wat je wel kunt doen is op deze site: http://www.immi.gov.au kijken en dan via een keuzemenu kijken welk visum voor jou geschikt is!

Papierwerk is een hoop, maar omdat jij je hele studie in het buitenland wilt doen weet ik niet precies hoe je dit het beste kunt regelen met DUO/IB groep, aangezien ik niet weet of je dan recht hebt op studiefinanciering. Mocht je dat recht wel hebben dan moet je je uitschrijven in Nederland (formulier uitzondering GBA), kun je een OV vergoeding aanvragen (formulier OV vergoeding) en is het handig om een van je ouders te machtigen om je bankzaken etc te handelen terwijl jij weg bent. Houd er wel rekening mee dat als je je uitschrijft in Nederland je je zorgtoeslag ook niet meer krijgt, maar je moet dan ook je basis zorgverzekering schrappen en een nieuwe regelen in Australie. Verder heb je uiteraard je visum nodig en het is aan te raden om een uitdraai van de bank mee te nemen waarop je minimaal 5000 AUD hebt. Ikzelf ben hier niet op gecontroleerd maar voor het geval dat, is het handig om mee te nemen!

Houd natuurlijk rekening met hoge kosten, zoals ik al eerder zei is Australie nogal duur, speciaal Sydney. Een jaar op de University of Sydney kost al gauw 37.000 AUD, erg duur dus! Maar als dit allemaal geregeld kan worden dan staat je een geweldige tijd in Australie te wachten want het is echt een super land!:cheer:

Als je dit niet kunt betalen allemaal dan kan je eventueel een studie starten in Nederland en kijken of er toevallig mogelijkheden zijn voor een jaar in het buitenland voor een exchange of stage o.i.d. Zeker de moeite waard om even naar te kijken!

Ik hoop dat je hier voorlopig even mee vooruit kunt!

Groeten,

Bastiaan

Hartelijk bedankt Sebastiaan! Hoe heb jij het dan geregeld? Alleen of met behulp van een ‘site’?

KILROY Education biedt namelijk hun hulp ook aan.

Hoi Fody, ik heb het zelf geregeld omdat ik zelf meer de controle erover wilde hebben. Je kan uiteraard een site gebruiken daarvoor maar die rekenen vaak wel kosten over wat ze doen. Een site is wel handig maar je kan het ook zelf doen, zeker aangezien jij nu net gaat studeren en je dus in een aparte categorie valt voor studiefinanciering bijvoorbeeld. Ik zou gewoon even de IB groep bellen en vragen hoe het zit en wat de mogelijkheden daarvoor zijn. Overigens, welk studiejaar heb je het over, volgend jaar (2013-2014) of dit jaar?
Groeten, Bastiaan

Hoi Fody,

Leuk dat je wilt gaat studeren in Australië.

Je kunt ook gebruik maken van een site en de expertise van Study Globe, zij bieden een gratis service met het vinden, orienteren en regelen van je studie in onder andere Australië.

Groeten,

Stagehuis
stage buitenland bureau